Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De geboorte van Christus in Bethlehems stal.

Laat ons dan heengaan naar Bethlehem en laat ons zien het woord, dat er geschied is.

Lukas 2 : 15 b.

Als Gods kerk van ouds werd opgewekt om de weldaden des Heeren te gedenken, dan zong zij:

Hy heeft gedacht aan Zijn genade. Zyn trouw aan Israël nooit gekrenkt.

Maar hoe mag dit de zang uitmaken van Sion, telkens als zij geroepen wordt gedachtenis te vieren aan de menswording van de Zoon van God. Immers, die komst van Christus in het vlees is het fundament der zaligheid. Nooit zou enig zondaar kunnen behouden worden, ware de. Zoon van God niet Zoon des mensen geworden. De menswording behoort tot de bekwaammaking van Zijn Middelaarsambt. Zo kan Hij lijden de straf op de zonde gedreigd. Aan herders wordt het eerst de blijmare verkondigd; aan hen bekend gemaakt door engelenmond die grote blijdschap, die al den volke wezen zal, namelijk de geboorte van Christus, de Zaligmaker. En die aankondiging heeft hun zielen ingenomen. Eenvoudige lieden zijn het. Zij behoren niet tot de groten onder Israël. Maar al missen zij, wat door de wereld hooggeschat wordt, zij hebben een rijkdom, welke alle schatten dezer aarde verre overtreft. Zij zijn Israëlieten, in welke geen bedrog is. Zij hebben een hart, dat door de Heilige Geest is levend gemaakt. Zij hebben een hijgend verlangen naar die goederen, die bestendig zijn. Maar dat doet hen vatbaar zijn voor dat grote heil, dat hun in de Kerstnacht is bekend gemaakt. Zij hebben behoefte aan zulk een Middelaar, Die Zich vanaf Zijn menswording buigt onder de zonde Zijns volks.

Zij hebben de blijmare gehoord: „Gij zult het Kindeke vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe." En dit doet hen zeggen tot elkander: „Laat ons dan henengaan naar Bethlehem en laat ons zien het woord, dat er geschied is."

Naar Bethlehem begeven zij zich. Geen paleis is het doel, maar een stal der beesten. Daaruit reist het heü van Sion. Geen koninklijke wieg, maar een kribbe der beesten moet Hem ontvangen, door Wie alle dingen geschapen zijn. Maar dat moge een aanstoot der wereld zijn, het maakt de blijdschap van Gods volk uit. Zulk een Middelaar is Sion nodig. Die van stonde aan is ingegaan in al de armoede van Zijn volk. Die is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat Hij door Zijn armoede Zijn volk zou rijk maken. Dat maakt Hem zo dierbaar in de ogen van allen, die door genade aan zichzelf zijn bekend gemaakt, dat zij arm en ontbloot zijn van allé gerechtigheid, bedolven onder zonde en schuld.

Dezulken voegen zich bij de herders, om te zien het wonder van de Kerstnacht. Voor de natuurlijke mens is hier niets dan ergenis. Wat aantrekkelijks is er in een beestenstal en kribbe ? Maar al Gods volk heeft hier leren zingen:

Ja, Gy zyt die God, Die d'oren. Wonderen doet op wonderen horen.

O, uit de verblijfplaats van verstandeloze dieren rijst het heil van Sion ! Welk een aanblik. Welk een ontmoeting in die stal der beesten. Ge aanschouwt een paar mensen die hier een schuilplaats hebben gezocht, omdat voor hen geen plaats was in de herberg. Maar al zijn het arme lieden, denkt niet gering over hen. Het is Maria, wettige erfdochter uit Davids huis, ondertouwd met Jozef. Het gebod des keizers heeft hen uit Nazareth naar Bethlehem doen optrekken. Daar werden Maria's dagen vervuld. Daar geboren dat Kindeke, waarvan Micha de profeet had voorzegd, dat door de beloofde Davidszoon zou geboren worden. O, geen tittel van Gods beloften valt ooit ter aarde. Davids huis is afgeknot. De heerlijkheid van hetzelve geweken. Maar uit de afgehouwen tronk van Isaï is dit Kindeke geboren en ontsproten. Dit Kindeke, Dat waarlijk is de geborctt Sions Koning, de Beloofde der vaderen. Die de kloof heelt, door de zonde geslagen. Zijn uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuvrigheid. Hij is met Zijn hart Borg geworden, om in de plaats van schuldigen tot God te~ genaken om volkomen voldoening te geven aan het geschonden recht. Want dit is de heerlijkheid van Bethlehems kribbe. Hier wordt aanschouwd het welbehagen des Vaders, Die Zijn eniggeboren Zoon uit de armen Zijner eeuwige liefde neerzendt op deze door de zonde vervloekte aarde, om Hem over te geven aan de diepste vernedering en versmading van af de kribbe tot het kruis; Hem over te geven aan lijden en dood, opdat doodschuldigen en strafwaardigen uit hun bloedschulden zouden worden ontheven. Och, dat Gods volk zich met de herders mocht verlustigen in de aanschouwing van Hem, Die is de eigen, natuurlijke Zoon van God en Die werd Zoon des mensen, uit Maria geboren, door de ontvangenis des Heiligen Geestes en daarom de enige, bekwame Middelaar Gods en der mensen.

Wordt deze stal van Bethlehem niet een ander Tabor, waar de heerlijkheid des Heeren wordt aanschouwd door het geloof, meer dan op de Sin^'.? Hier wordt gezien die verborgenheid der Godzaligheid, God is geopenbaard in het vlees. Hier aanschouwd de heerlijkheid van Gods vrije zondaarsliefde, die het dierbaarste niet te kostbaar achtte, om het als een losprijs ter verzoening op te offeren. Hier gezien die vrije barmhartigheid, die niet wilde, dat schuldigen en ellendigen in hun ellende zouden vergaan. Hier aanschouwd Gods trouw en waarheid in de vervulling aller Zijner beloften. Hier gezien de verheerlijking van Gods gerechtigheid en heiligheid. God kan de zonde niet ongestraft laten. Hij kan Zichzelf niet verloochenen. En waar geen schepsel Hem genoegdoening kan geven, zendt Hij de Zoon Zijner liefde om de straf op Hem te leggen, opdat door Zijn striemen ons genezing zou geworden. Wie kan het verstaan ! O, gij, die geen hoop hebt op behoud aan 's mensenzijde; die onder uw schuld gebogen gaat en het recht Gods moet billijken, hier ligt Hij iieder in Bethle­ hems kribbe, bij Wie God hulp besteld heeft, om uw schuld weg te nemen en u van uw ellenden te verlossen. Hier is de zaligmakende genade Gods verschenen. De Zoon van God bukt neder in stal en krib en ligt in doeken gewonden terneder, om door lijden en sterven een eeuwige verlossing teweeg te brengen. In een algenoegzame Middelaar heeft God Zelf voorzien. In dat heil heeft Maria zich mogen verlustigen. Daarin hebben de herders zich verbhjd. O alle gij schuldigen, hier ligt' Hij neder. Die alleen ook u tot grote blijdschap kan en wil en zal zijn. Zoekt het niet bij Sinaï. Die weg is afgesneden.

Hier is raad voor u. In Hem is uw hulp. Hij is alleen het Fundament van uw rust en vrede. Hij drijve u uit uzelf, opdat ge in Hem vrede vindt; eenzelfde bHjdschap met de herders.

Wijlen dr. C. Steenblok.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1970

De Wachter Sions | 4 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1970

De Wachter Sions | 4 Pagina's