Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hopende en Uitziende.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hopende en Uitziende.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hozéa 2 : 17.

HOPENDE: Deze keer zullen we dus onze gedachten moeten laten gaan over het 17e vers van Hozéa 2. Daar lezen we: „En Ik zal te dien dage een verbond voor hen maken met het wild gedierte des velds en met het gevogelte des hemels en het kruipend gedierte des aardbodems, en Ik zal de boog en het zwaard en de krijg van de aarde verbreken, en zal hen in zekerheid doen nederliggen."

Hier spreekt de Heere dus over de vrede waarin Hij het volk zou doen leven, als er een ware wederkering tot Hem zou zijn gekomen.

Hij zou immers een verbond voor het volk maken met het wild gedierte des velds en met het gevogelte des hemels en het kruipend gedierte des aardbodems.

Met deze dieren worden zulke dieren bedoeld, die onder de oordelen Gods van de vrucht des lands veel kunnen bederven en dus de oogst grote schade kunnen aandoen. Leeuwen, beren en wolven kunnen op de kudde aanvallen en de schapen verscheuren en de roofvogels zijn zeer schadelijk voor de veld-en de boomvruchten, terwijl Gods Woord ons verder wel laat weten welke verwoestingen er worden aangericht door het kruipend gedierte, zoals slangen, rupsen en kruidwormen.

Verder zou de Heere ook de boog en het zwaard en de krijg van de aarde verbreken. Ook de vijandige volken zouden dus Israël geen kwaad meer kunnen aandoen. Zo spreekt de Heere hier dus over de vrede waarin Zijn volk

zou mogen leven, als Hij Zich weer over die overspelige vrouw in gunst zou hebben ontfermd.

UITZIENDE: Mag ik nu eens zeggen, welke twee zaken ik hierin zie liggen ?

HOPENDE: Ja vriend, vertel me dat maar eens, want deze belofte is ongetwijfeld ook weer van een rijke geestelijke inhoud. Ik heb nu even met enkele woorden de tekst letterlijk toegelicht, dus nu moet u maar zeggen welke twee zaken u in deze tekst ziet liggen.

UITZIENDE: Nu, volgens mij spreekt de Heere hier in de tekst over een in-en een uitwendige vrede. De Heere spreekt over een inwendige vrede, want Hij zegt: „En Ife zal te dien dage een verbond voor hen maken." Hij zegt daar dus wat Hy voor hen doen zou. Hij zou dat verbond voor hen maken. Dat was het bewijs ervan, dat Hij weer met hen bevredigd was. Dat is het grootste en voornaamste van alles. Er is niet groter in te denken dan vrede met God te mogen hebben.

HOPENDE: Dus zo zien we ineens een zeer breed veld hier voor ons geopend.

Als God hier zegt dat Hij een verbond voor hen maken zou met al dat wild gedierte, dan ligt daarin opgesloten dat Hij ook een verbond met hen maken zou. Dat is dus een verbond dat Hij inwendig met hen sluiten zou in de ziel. Zo zouden ze weer in ware vrede met hun Maker mogen leven. Wat heeft deze belofte Gods kerk van alle tijden dan toch veel te zeggen!

UITZIENDE: Juist vriend, daar wilde ik ook heen. Wat we in deze tekst lezen, wordt de beleving der ziel in de onderwerpeHjke verbondshandeling Gods met Zijn volk. Daar mag men een verzoend God in Christus leren kennen. Daar vallen de Baals weg, zoals we de vorige keer gehoord hebben. Hier rijdt God door de vlakke velden heen. Achan wordt gestenigd en het dal van Achor wordt tot een deur der hoop, want de schuldige zondaar wordt vrijgesproken van schuld en straf en ver-krijgt een recht tot het eeuwige leven. De vijandschap wordt hier inwendig verbroken en vijanden worden met God verzoend. De Middelaar heeft de vijandschap te niet gemaakt in Zijn vlees, als Hij die vijandschap heeft gedood in Zijn heilig lichaam aan het hout. Het handschrift der zonde is uitgewist aan het kruis. De ziel wordt in die zalige verbondsgemeenschap met God gebracht. Het is geen kleine zaak als dat gebeuren mag.

HOPENDE: Dan getuigt alles van vrede in de ziel. Dan is het vrede van biimen en vrede van buiten.

UITZIENDE: Daar spreekt de Heere dus hier verder van in de tekst. Nu zal Hij niet alleen een verbond met hen maken, maar ook een verbond voor hen maken. Daar behoeft men dus zelf ook niets aan te doen. God doet dat voor Zijn volk. Hij maakt een verbond met het vrild gedierte en Hij verbreekt ook de boog en het zwaard en de krijg. O welk een zoete, zalige vrede wordt er dan gesmaakt. Hier spreekt de Heere het tot de ziel en ze mag het ervaren: „Want met de stenen des velds zal uw verbond zijn, en het gedierte des velds zal met u bevredigd zijn.”

HOPENDE: Dan mag men dus al wat smaken van die gelukzaligheid van die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, op welke gerechtigheid wonen zal. De Heere zegt hier: „En Ik zal hen in zekerheid doen nederliggen." Daar kan niets en niemand de ziel meer kwaad doen. „Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen ? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn ? Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet aUe dingen schenken ? " Dan zal toch niets ons meer kunnen scheiden van de liefde van Christus. Geen verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard. Zo zal men dus in zekerheid mogen nederliggen, want het verbond kan niet meer verbroken worden. Maar de grond van die zekerheid ligt buiten de mens. Die grond ligt alleen in het Goddelijke werk. We hopen daar aan de hand van de volgende verzen nog wel iets meer van te mogen beluisteren.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 april 1971

De Wachter Sions | 4 Pagina's

Hopende en Uitziende.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 april 1971

De Wachter Sions | 4 Pagina's