Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE Bijbelse Geschiedenis. 323

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE Bijbelse Geschiedenis. 323

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wonderen van Eliza

Vragen 381 t.m. 390.

Behalve het wonder van de opwekking van het kind der Sunamietische, wordt in 2 Kon. 4 nog een aantal wonderen van de profeet beschreven. Het eerste heeft betrekking op een weduwe van een der profetenzonen. Deze vrouw verkeerde in droevige omstandigheden en in grote armoede. Haar schuldeiser drong aan en zij had niet om te betalen. Zij klaagde haar nood aan Eliza. En Eliza wilde haar helpen, maar hoe ? Wat zal ik u doen ? vroeg hij. De Geest des Heeren wees hem de weg aan. Hij informeerde wat de vrouw in huis had en als hij verneemt dat zij niet anders bezit dan een kruik met olie, beveelt hij haar dat zij ledige vaten zal halen bij de buren. De vrouw doet dit en dan geschiedt er een wonder op het woord van de man Gods. Alle vaten kan zij vol met olie gieten. De olie kan ze verkopen en met het geld dat ze er voor ontvangt kan ze haar schuldeiser betalen.

Het volgende wonder vond plaats te Gilgal, waar een profetenschool was.

Op zekere dag was Eliza daar om onderwijs te geven. De zonen der profeten zaten rondom hem en - wellicht omdat hij zijn onderricht te lang uitstrekte om op de gewone wijze het middagmaal te kunnen gebruiken - gaf hij aan zijn jongen opdracht de grote pot op het vuur te zetten en spijzen voor de profetenzonen te koken. Een der jongens gaat naar buiten in het veld om moeskruiden te verzamelen. Hij vond een wilde wijnstok en nam daarvan voldoende mee voor de maaltijd. In zijn onwetendheid had hij echter vergiftige groente gehaald. Hij ging ze bereiden en schepte ze voor de profeten op. Maar nauwelijks hadden zij ervan geproefd of zij riepen verschrikt: Man Gods, de dood is in de pot! De Heere betoonde echter dat Hij machtig is het schadelijke toch tot een zegen voor de mens te doen zijn. Eliza liet meel brengen, schudde het in de pot en beval toen op te scheppen en toe te tasten. Toen was er niets schadelijks meer in het eten.

Een ander wonder dat ook in 2 kon. 4 be­ schreven is, is de vermeerdering van een aantal broden. Een man van Baal-Salisa, dicht bij Gilgal gelegen, bracht de profeet broden der eerstelingen en groene aren in de hulzen, om die geroost te eten. Veel was het wel niet maar bij het offer gaat het niet allereerst om de grootte, maar om de gesteldheid van het hart. Eliza geeft bevel de broden onder de leerlingen te verdelen. De jongen maakte hiertegen bezwaar. Wat zou ik dat aan honderd mannen voorzetten ? zegt hy. Maar de profeet gelastte zijn dienaar de tafel aan te richten. Geef aan het volk dat zy eten, sprak hij. Want alzo zegt de Heere, men zal eten en overhouden. En aldus geschiedde: zy aten en hielden over, naar het woord des Heeren.

Ook in 2 Kon. 6 wordt ons nog een wonder verhaald, dat betrekking had op de profetenzonen. Zij meenden dat hun woonplaats door de vermeerdering van hun aantal te klein was geworden en wilden een groter verblijf aan de Jordaan inrichten. Zij komen met dat voorstel tot Eliza, hun meester, en als hij er in bewilligt, vragen zij hem met hem mee te gaan. Eliza voldoet aan dat verzoek. Maar, terwijl zij bezig waren met het omhakken van bomen, vloog het ijzer van één van de bijlen van de steel en kwam in het water terecht. De man raakte daardoor in ongelegenheid, daar het gereedschap geleend was. Hij klaagde zijn nood aan de profeet. En deze nam een hout en wierp het op de plaats waar het ijzer gezonken was. Toen kwam het boven drijven. De man kon het grijpen en was uit zijn verlegenheid gered. De Heere had getoond dat Hij door Zijn wonderdoend Alvermogen de werking van de zwaartekracht kan veranderen.

Al deze wonderen vonden plaats buiten het openbare leven. Het waren tekenen van Gods goedertierenheid jegens zijn arme volk en kinderen temidden van zoveel openbare goddeloosheid. Toch had de Heere ook nog bemoeienissen met land en volk, hetgeen bHjkt uit hetgeen we lezen in 2 Kon. 6 : 8 e.v.

De koning van Syrië beoorloogde Israël door regelmatig benden in het land te zenden die opdracht hadden onverhoeds slag te leveren. Hij merkte echter dat zijn plannen uitlekten, zodat zijn akties mislukten. Het scheen wel of er een verrader onder zijn veldheren schuilde. Na onderzoek bleek het dat Eliza al de plaimen van Benhadad aan Joram bekend maakte. Daarom werd besloten de profeet te vangen. Een zwaar heir wordt naar Dothan gezonden, die het huis van de profeet omsingelt. Aan ontvluchten viel niet te denken. Eliza werd echter in 't minst niet bevreesd. Hij is er van overtuigd dat zijn God machtiger is dan al de vijanden bij elkaar. In dat vertrouwen spreekt hij tot zijn jongen. Deze was bang en riep: Ach, myn heer, hoe zullen wy doen. Op het gebed van de profeet toonde de Heere hem echter dat de berg vol vurige paarden en wagenen was, alles tot bescherming van de dienstknecht des Heeren. Nu bidt Eliza of de Heere zijn vijanden met verblindheden wü slaan. En de Heere verhoorde zijn gebed. De Syriërs weten niet meer waar ze heen moeten. Eliza brengt hen naar Samaria. Midden in Samaria opent de Heere hun ogen en daar zien zij in welk gevaar ze verkeren. Joram wil hen vernietigen, maar de profeet verbiedt het hem. Zet hun brood en water voor, zei hij, dat zy eten en drinken en tot hun heer trekken. Deze behandeling had tot gevolg dat de benden van Syrië lange tijd uit het land van Israël bleven. Met betrekking tot de hier beschreven wonderen zijn nog verscheidene bijzonderheden op te merken. Vandaar de vragen:

381. Waarom zou de weduwvrouw de deur hebben moeten sluiten alvorens zy de vaten met olie vullen mocht ?

382. [Weet u ook of Eliza de man van de weduwe gekend had ?

383. Hoe groot was de voorraad olie die de vrouw kreeg ?

384. Wat is een kolokwint ?

385. Wat was het eigenlijke oogmerk van Elizas wonderen in de kring der profetenzonen ?

386. Waaruit blykt Benhadads dwaasheid in verband met zyn maatregelen tegen Eliza ?

387. Wat waren de vurige paarden en wagenen eigenlijk ?

388. Hoe moeten we de „verblindheden" van de Syriërs opvatten ?

389. Heeft Eliza hen bedrogen met te zeggen: „Volgt mij en ik zal u leiden tot de man die gij zoekt ? ”

390. Waarom moest Joram zyn vijanden in vrede laten gaan ?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 1971

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE Bijbelse Geschiedenis. 323

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 1971

De Wachter Sions | 4 Pagina's