Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE Bijbelse Geschiedenis. 326

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE Bijbelse Geschiedenis. 326

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naaman de Syriër

Vragen 391 t.m. 400.

Naaman, de krijgsoverste van de koning van Syrië, was een groot man voor het aangezicht zijns heren en van hoog aanzien... doch melaats. Nergens had hij baat tegen die verschrikkelijke ziekte kunnen vinden. Het dienstmeisje van zijn vrouw maakte hem er echter opmerkzaam op dat er een profeet des Heeren te Samaria was die hem van zijn melaatsheid kon ontledigen. Dit meisje was een Israëlietische van geboorte en door Gods voorzienigheid was zij gevankelijk naar Syrië gevoerd. Zij werd er voor gebruikt om in den vreemde de wonderen Gods bekend te maken. Want Naaman gaf acht op haar gezegde en gaf het zijn heer te kennen, zeggende: zo en zo heeft de jonge dochter gesproken, die uit het land van Israël is. De koning gaf hem verlof om naar Samaria te trekken. Met een brief van Ben-. hadad kwam hij bij de koning van Israël aan. Nauwelijks heeft Joram de brief gelezen of hij scheurt zijn klederen. Hij las daarin: Zo wanneer nu deze brief tot u zal gekomen zijn, zie, ik heb mijn knecht Naaman tot u gezonden, dat gij hem ontledigt van zijn melaatsheid. Hij denkt niet anders dan dat Benhadad hiermee een oorzaak zoekt om een oorlog te beginnen. Ben ik dan God, om te doden en levend te maken ? roept hij wanhopig uit. Dit verneemt Eliza. Onmiddellijk zond hij een bode om de koning gerust te stellen. Naaman moet naar Eliza komen, zo zal hij weten dat er een profeet in Israël is. En zo kwam Naaman met zijn paarden en met zijn wagen voor de deur van het huis van Eliza. Deze zegt hem door een bode dat hij zich zevenmaal zal wassen in de Jordaan. Naaman werd toornig over zulk een verachtelijk en ondoeltreffend voorschrift. Hij wil meteen rechtsomkeert maken en met zijn ziekte en zijn schatten naar huis gaan. Zijn niet Abana en Farpar, de rivieren van Damascus, beter dan alle wateren van Israël ? zegt hij smalend. Hij voelt zich door deze onbeleefde handelwijs van de profeet beledigd. Hij had zich voorgesteld dat de man Gods tot hem uitgekomen zou zijn, de naam des Heeren zou hebben aangeroepen en zijn hand over de plaats der melaatsheid zou hebben gestreken. Nu er niets van dat alles gebeurde, werd hij zo toornig, dat hij zich resoluut van de deur van de profeet afwendde. Maar zijn knechten kwamen hem voor met een eenvoudige opmerking. Mijn vader, zeiden ze, zo die profeet tot u een grote zaak gesproken had, zoudt gij ze niet gedaan hebben ? Hoeveel te meer, naardien hij tot u gezegd heeft: Was u en gy zult rein zijn ? En werkelijk, Naaman bedenkt zich. Hij laat zich overhalen de proef te nemen. Hoe hatelijk ook voor zijn gekrenkte hoogheid, zo klom hij toch af en doopte zich in de Jordaan, zevenmaal, naar het woord van de man Gods. En tot zijn grote verwondering en blijdschap trad onmiddellijk de genezing in. Zijn vlees kwam weder gelijk het vlees van een kleine jongen. Aangegrepen door de majesteit van Israels God beleed hij nu: Nu weet ik, dat er geen God is op de ganse aarde, dan in Israël. Zo hooghartig als hij tevoren was, zo kinderlijk dankbaar is hij thans. Hij belijdt van nu voortaan alleen die God te willen dienen. En waar Eliza zijn schatten versmaadt, vraagt hij een last aarde mee te mogen nemen om die God in Syrië een altaar te bouwen. Verder blijkt dat hij voornemens is de afgoden geen eer meer te bewijzen, want hij vraagt vergeving, indien hij nog in het huis van god Rimmon zich zal moeten buigen, wanneer zijn koning daar op hem leunen zal. Met een: ga in vrede, nam de profeet afscheid van hem. Het was Gehazi echter niet ontgaan dat Eliza de geschenken van de Syriër geweigerd had. Hij vond het dwaas zulk een kans om rijk te worden voorbij te laten gaan. Hij liep Naaman achterna en loog hem voor dat Eliza voor een tweetal profetenzonen toch wel een talent zilver en twee wisselklederen wüde hebben. Naaman gaf het gaarne. Belieft het u, neem twee talenten, zei hij. Gehazi nam ze en verborg ze in een huis. Doch Eliza's hart was met de geldgierige bedrieger meegegaan. Hij riep hem ter verantwoording: Was het tijd om dat zilver te nemen en om klederen te nemen, Gehazi ? Tot straf voor deze zonde wordt nu de kwaal van Naaman op hem gelegd. Toen ging hij uit van voor zyn aangezicht, melaats wit als dé sneeuw...

Vragen:

391. Waaruit blijkt hier dat een melaatse in Syrië niet op dezelfde wijze behandeld werd als in Israël ?

392. Had Eliza vóór die tijd al melaatsen genezen ?

393. Wat was de voornaamste reden van Jorams ontsteltenis toen hem. de brief van Benhadad overhandigd werd ?

394. Waarom zou de profeet Naaman zonder enig eerbetoon behandeld hebben ?

395. Wat was de eigenlijke oorzaak van Naamans ergenis by het ontvangen van Eliza's boodschap ?

396. Uit welke feiten blijkt duidelijk dat zijn gezindheid jegens de ware godsdienst na zijn genezing geheel veranderd was ?

397. Waarom weigerde Eliza zijn geschenken ?

398. Heeft de profeet er in toegestemd dat Naaman zich in het huis van Rimmon zou buigen als hy de koning zou moeten begeleiden ?

399. Is er grond voor om Naaman tot de ware gelovigen te rekenen ?

400. Waarom werd Gehazi zo zwaar gestraft voor zijn bedrog ?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1971

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE Bijbelse Geschiedenis. 326

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1971

De Wachter Sions | 4 Pagina's