Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drievoudig snoer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Drievoudig snoer

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al enkele weken wordt in dit blad voor ons beschreven hoe het kleine Nederland de machtige vijand deed beven; opdat wij de grote werken Gods in ons land zouden weten en die wonderen des Allerhoogsten niet zouden vergeten.

Willem van Oranje, die zijn leven in Delft heeft gelaten, had een verbond gemaakt met de Potentaat der potentaten. Als Oranje, ook wel genoemd de Vader, des Vaderlands, met God mocht strijden, dan had de wrede Alva geen kans.

God, Nederland en Oranje; daarover werd veel gesproken als over een drievoudig snoer, dat niet haast wordt gebroken. En nu ? Mogen, moeten we elkander niet in ernst afvragen hoevele malen we God al in het Aangezicht hebben geslagen met Zyn weldaden. Zijn uitreddingen. Zijn bemoeienis; en wie is dat nu in waarheid tot een levende droefenis.

Het Oranjehuis mogen we nog wel hebben, maar we vrezen dat er geen verbond met de grote Potentaat zal wezen. De Heere mocht nog gebed voor dit Huis willen schenken, ook voor onze Vorstin, die haar verjaardag mocht gedenken.

Ze mocht met Scheha's koningin met raadselen krijgen te lopen, die alleen de ware en meerdere Salomo maar kan ontknopen. God mocht haar nog zaligmakend gedachtig willen wezen en uit genade bedelen met de ware kinderlijke vreze.

Nederland is uit de rij der volken nog niet weggedaan; maar wie geven we daarvan de eer ? daar komt het op aan. Op 4 mei herdachten we nationaal degenen die hun leven in de vijfjarige oorlog met Duitsland hebben gegeven.

Een enkele minuut stilte werd gehouden voor hen die vielen, maar zouden er ook nog zijn die in het stof knielen; die het inleven: O God, U hebt ons de vrijheid geschonken, maar we zijn dieper dan ooit in de zonde weggezonken.

Wat is Neerlands dank voor de herwonnen vrijheid geweest ? Verootmoediging ? Neen, brooddronkenheid, feest op feest. Al is God duidelijk met Zyn gerichten op deez' aard, wij gaan door en hebben zelfs openlijk God dood verklaard.

Dit is zeker: Nederland en Oranje zullen eens vergaan, maar God, Die ons tot nog toe draagt, zal eeuwig bestaan. Hy zal betonen dat Zijn V\/oord de waarheid zal wezen; wie Hem verlaat, die heeft smart op smart te vrezen.

Wel bevrijd van de Duitser, maar niet van de zonde; mocht het nog intijds op ons aller hart worden gebonden. We mochten persoonlijk nog de schuldige worden gemaakt dat we als land en volk zo zeer God hebben verzaakt.

In Christus, de Zondevernieler, ligt de ware vrijheid; de Heere mocht het Zelf verklaren in deze donkere tijd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 mei 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Drievoudig snoer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 mei 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's