Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleding

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als de HEERE God Adam en zyn vrouw Eva heeft gemaakt, dan lezen we in Genesis 2: En zy waren beiden naakt. En zy schaamden zich niet; ze hadden immers geen zonden, want God had al wat Hij gemaakt had „zeer goed" bevonden. Maar zodra zy van de verboden vrucht hebben gegeten, werden hun ogen geopend; toen hebben ze goed geweten, toen werden zy gewaar, staat er, dat zy naakt waren; en daarom maakten zy zich schorten van vijgeboombladeren. Dat kleed van eigen maaksel kon Yoor God niet bestaan; Hy maakte voor hen rokken van vellen en toog ze hun aan. Volkomen rein voortgekomen uit Gods heilige handen, dragen we dus nu onze kleren tot onze eigen schande.

Als daar eens in waarheid aandacht aan werd geschonken, dan zou men met tekenen der schande niet kunnen pronken; als we daar eens aan dachten als we 'smorgens opstaan, dan zou er niet zoveel zonde met kleding worden gedaan; dan zou vooral het vrouwelyke geslacht zich niet afvragen wat men in Parijs voorschrijft dat er zal worden gedragen; dan werd niet zo'n eer bewezen aan de god van de mode; dan zou men zich afvragen wat de Heere heeft geboden. Die spreekt in Zyn Woord over een „eerbaar gewaad"; dat betekent niet dat men in mini-rokken gekleed gaat, en zeker niet dat men zich nog veel verder ontbloot.

De ijdelheid op het gebied van de kledij is zeer groot, ook by de mannen, zodat men zich haast af moet vragen of er nog wel één net gekleed mens is in onze dagen; mannen in vrouwenkledij en vrouwen in mannenkleren, beide zyn op grond van Gods Woord een gruwel den Heere. Moeten we dit ook niet tot de vreemde kleding rekenen, waarover God door Zefanja Zijn oordeel laat optekenen ? Pryselijk is het als we nog degelijk gekleed mogen gaan, maar met dat alles blijven we toch naakt voor God staan.

Dat we dat toch wel recht zouden inzien en beseffen, opdat we ons op onze eenvoud niet zouden verheffen. Van nature lopen we allen met de klederen der zonde; als we daarin bij het sterven ook worden gevonden, is het zeer vreselijk te vallen in de handen van God; dan is de eeuwige rampzaligheid gewis en zeker ons lot. Gods Woord leert ons dat al onze eigen gerechtigheden voor God echt niet anders zijn dan wegwerpelyke kleden; en dat we bekleed zullen moeten worden, hier in de tijd, met de mantel van Christus toegerekende gerechtigheid.

De Heere Zelf mocht voor Zijn eigen werk plaats maken, opdat we geen vreemdeling zullen blijven van deze zaken; Hy brenge het ons nog intijds zaligmakend aan de weet dat vooraf zal moeten gaan geheel te worden ontkleed. Dan komt het er toch voor een ieder onzer maar op aan dat de klederen des heils ons zullen worden omgedaan.

Alleen door het geloof zyn die klederen te bekomen, waarin door God eeuwig genoegen zal worden genomen; alleen in Christus Jezus, Die in doeken werd gewonden, zulks vanwege Zijner uitverkorenen schuld en zonden; Hem werd een purperen mantel omgedaan door de vijanden, Hy hing totaal ontkleed aan het vloekhout der schande, en over Zyn gewaad wierpen de krijgsknechten het lot, alles opdat Zyn Kerk in Hem zou kunnen bestaan voor God.

Uit liefde tot Gods deugden wilde Hij Zich vernederen, opdat de Kerk eeuwig zou dragen lange witte klederen; die Kerk, die hier het boetekleed leert aantrekken, zal dat in Christus tot eeuwige verwondering strekken. Die Bruidskerk blijft naakt in de stand van haar Leven, hoewel bedekt met de klederen, door Christus geweven. En straks leidt men haar in statie, uit haar woning, in kleding, rijk gestikt, tot haar eeuwige Koning.

Ook van onze kleding moeten we rekenschap afleggen; dat we dan tegen alle ijdele kleding nee mochten zeggen. Maar dat we eerbaar gekleed mochten gaan in de tijd, bovenal bekleed mochten worden met Borggerechtigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Kleding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's