Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

383 DE Bijbelse Geschiedenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

383 DE Bijbelse Geschiedenis

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DANIEL EN ZIJN VRIENDEN.

Vragen 591 t.m. 600

Daniël neemt in de rij der profeten een uitzonderlijke plaats in. Hij was van de stam van Juda en hoogstwaarschijnlijk van koninklijke familie. Reeds als jongeling blonk hij uit door wijsheid en godsvrucht. Hoewel sommige joodse rabbijnen hem niet willen erkennen als een profeet van de eerste rang, spreekt zijn tijdgenoot Ezechiël - die veel ouder was dan hijmet grote lof over hem, ja de engel Gabriel noemt hem een zeer gewenst man. In het Ie hoofdstuk van zijn boek wordt ons verhaald dat reeds bij de wegvoering onder koning Jojakim een keur van Israëlietische mannen naar Babel werd overgebracht. Onder hen bevond zich Daniël met zijn drie vrienden, Hananja, Missaël en Azarja.

Jojakim mocht het rijk van Juda blijven besturen, nadat hij zich aan Nebukadnezar had onderworpen. Evenwel wilde de veroveraar blijk geven dat Babel gezegevierd had. Daarom nam hij een deel van de vaten uit de tempel te Jeruzalem en bracht ze in het land Sinear of Babylonië, waarvan Babel de hoofdstad was. Bovendien wilde hij enkele voorname jongelingen van het overwonnen volk bij zich aan het hof hebben om hem te dienen. Een en ander waren oosterse vorsten gewoon bij hun behandeling van overwonnen volken.

Aspenaz, de overste der kamerlingen, kreeg van Nebukadnezar opdracht deze jongelingen uit te zoeken en naar Babel te brengen. Het moesten natuurlijk jongelingen zijn, schoon van gestalte en kloek van verstand en vooral ook uit het koninklijk geslacht. Vervolgens kreeg Aspenaz opdracht om, terwijl Nebukadnezar met zijn krijgstochten voortging (inzonderheid tegen Egypte) toch vooral goed voorde jongelingen te zorgen, ze te onderwijzen in de Chaldeeuwse taal en in de boeken der Chaldeeën. Zelfs ging de zorg van de koning zover dat hij voorschreef wat ze dageUjks moesten eten en drinken. Na drie jaar zouden ze dan 28 wellicht bekwaam zijn om in de persoonlijke dienst des konings te treden. Waar het dus in de bedoeling van Nebukadnezar lag om van deze jongelingen echte Chaldeeën te maken was het allereerst noodzakelijk dat zij andere namen kregen. Daniël noemde hij Beltsazar, Hananja Sadrach, Misaël Mesach en Azarja Abed-Nego. We kunnen ons indenken hoe smartelijk het voor deze godvrezende jongelingen geweest zal zijn hun Hebreeuwse namen te verliezen en daarvoor Chaldeeuwse in de plaats te ontvangen. Evenwel, een naam kan ontnomen woredn, het ware geloof niet, omdat het geloof een gave des Heiligen Geestes is. Hoewel Juda ver van de Heere afgeweken was, waren er toch in die dagen ook nog enkelen die met de vreze Gods waren bedeeld. Daniël nam zich voor, zich niet te verontreinigen met de stukken van de spijs des konings, noch met de wijn zijns dranks. En, naar uit het vervolg blijkt, waren ook zijn vrienden daartoe vast besloten. Hoewel er gevaar aan verbonden was wilden zij de goddelijke ordinantiën ook in het heidense land onderhouden. Met grote vrijmoedigheid komen zij voor hun beginsel uit. Zij proberen niet in het geheim ander voedsel te verkrijgen, neen, ze tonen wie ze zijn, hoewel op een bescheiden en voorzichtige manier. Ze wenden zich tot de overste der kamerlingen met het verzoek verschoond te mogen blijven van de spijze van des konings tafel en ze vragen toestemming om ander voedsel te mogen nuttigen. Hoewel Aspenaz hen niet ongenegen was (God bewerkte zijn hart toch wilde hij zo maar niet aan hun verzoek voldoen. Hij vreesde dat het niet stipt opvolgen van de voorgeschreven leefwijze tot gevolg zou hebben, dat zij er niet zo voordelig zouden uitzien als de andere jongelingen. Dan zou alles uitkomen en het zou Aspenaz' leven kosten.

Maar Daniël en zijn metgezellen geven de moed niet op. Ze begeven zich naar Melzar, die de overste der kamerlingen aangesteld had om hen te verzorgen. Aan hen doen ze het voorstel om hen tien dagen op de proef te stellen en hun die tijd de spijzen te geven die ze zonder consciëntie bezwaar eten konden. Zouden ze na die tien dagen er slechter uitzien dan de jongelingen die de spijzen des konings aten, dan kon Melzar met hen doen naar bevind van zaken. De Heere zegende echter het gewone voedsel zo, dat ze er veel beter uitzagen dan de andere jongelingen. Behalve dat God hun lichaamsschoonheid schonk, gaf hij hen ook wetenschap en verstand, zodat zij grote vorderingen maakten bij hun studie en boven de anderen uitblonken.

En Daniël kreeg nog een bijzondere gave van de Heere en wel om dromen uit te leggen. Toen de jongelingen ten einde van drie jaar voor de koning gebracht werden en deze iri eigen persoon een onderzoek instelde, muntten Daniël, Hananja, Misaël en Azarja in elk opzicht boven de anderen uit. Nebukadnezar koos hen tot hovelingen. En hij bemerkte al heel spoedig dat hij veel meer aan hen had dan aan al de tovenaars en sterrekijkers, die in zijn ganse koninkrijk waren. In hoofdstuk 1 wordt tenslotte nog gemeld dat Daniël aan het koninklijk hof bleef tot het eerste jaar van koning Kores toe. Vragen:

591. Waarom zouden de joodse rabbijnen

Daniël niet als een groot profeet willen erkennen ?

592. Toon aan dat Ezechiël grote achting voor Daniël had.

593. Wat betekent de naam Daniël ?

594. En welke betekenis hebben de namen Hananja, Misaël en Azarja ?

595. Met welke bedoeling veranderde Nebukadnezar al deze namen ?

596. Waarop berustte Daniels consciëntiebezwaar tegen de spijs en drank der Chaldeeën.

597. Op grond waarvan kon Daniël vrymoedig voorstellen een proef van tien dagen te nemen met betrekking tot het gebruik van gewone spijzen ?

598. Kan Daniël terecht vergeleken worden met Jozef ? Zo ja, in welk opzicht ?

599. Was Nebukadnezar partijdig in zijn beoordeling van Daniels bekwaamheden ?

600. Waarom had het bijzondere betekenis voor de joden dat Daniël zo lang aan het hof van Babel vertoefd heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's

383 DE Bijbelse Geschiedenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's