Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brood en spelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brood en spelen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sinds het ogenblik dat Adam en Eva hun zondeweg gingen, leeft de mens van nature voor zin-en zienlijke dingen; dan vermaakt hy zich met alles wat van deze aarde is, en niet in hetgeen van hogere, van eeuwigheidswaarde is. Brood en spelen, dat is de leus geworden door de zonde; daarin schijnt de mens al zijn geluk te hebben gevonden. God waarschuwt die ydele mens wel ernstig, keer op keer; hij gaat echter door, hij legt dat alles naast zich neer. Eenmaal rekent God af met de mens, die de zonde koos; Zyn lankmoedigheid is wel groot, maar niet eindeloos. In het Evangelie van Lukas horen we Christus gewagen hoe droevig het ook reeds gesteld was in Noachs dagen; ze namen en ze gaven ten huwelijk, ze aten en ze dronken; maar aan Noachs prediking werd geen geloof geschonken. Die prediking van dood en oordeel kon hun niet bevallen; maar: de zondvloed is gekomen en die verdierf ze allen. Slechts acht, Noach en de zijnen, heeft God doen ontkomen, en ze naar Zyn grote barmhartigheid in de ark genomen. Lukas schryft ook over vuur en sulfer, welk oordeel God deed komen over Sodom en Gomorra, in de dagen van Lot. Ook die dagen waren by uitnemendheid dagen der zonde; rechtvaardigen werden er ook toen zeer weinig gevonden. Als er ooit een tyd is, waarop van toepassing kan wezen wat Lukas ons zo ernstig verhaalt, is het ook wel deze. Millioenen volgen de prestaties van Ajax en Feyenoord; sport en speU dat is het wat er dagelijks wordt gehoord. Niets schijnt meer belangryk te wezen; alles moet wijken, want dat moet men lezen of horen, of nog liever békyken. Zelfs al vallen er doden, men komt niet tot bezinning; men gaat door, het gaat om kampioenschap en overwinning. Sportverdwazing ? Mensvergoding 7 Dat vergeet men inaar; of Gods Dag wordt ontheiligd, daar vraagt men niet naar. Men bekommert zich niet om God, ook niet om Zijn gebod; men wil zich geheel uitleven, men wil alleen maar genot. Dit alles moet dan toch nog heten: christelijk Nederland, maar men zet Gods wetten en Zijn inzettingen aan de kant. In plaats dat de Overheid ons volk oproept tot bekering, wordt dit alles ruim gesubsidieerd door onze regering. Wat zal het zijn als aan ons vervuld wordt wat we lezen in Psalm 32: Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. God zal al dat feestvieren, al die ydelheid doen staken, en een einde aan Neêrlands brooddronkenheid gaan maken. Worden wij op die plaatsen der ijdelheid niet gevonden ? Gelukkig, maar in ons aller hart leven dezelfde zonden. Mochten we ons dan niet verheffen, maar nog intijds leren om persoonlijk de schuldige te worden voor God de Heere; anders zal het in die grote dag, als God zal oordelen, voor ons erger zyn dan voor de mensen van „brood en spelen".

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Brood en spelen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's