Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

404 DE Bijbelse Geschiedenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

404 DE Bijbelse Geschiedenis

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Antwoorden 676 t.m. 680.

676. Het verstandig inzicht dat Memuchan bleek te bezitten, waardoor er een wet tot stand kwam waarin werd bepaald dat in het ganse rijk van Ahasveros de man opperheer in zijn huis zou zijn, ontleende hij aan de natuurlijke godskennis, welke bij alle volken in meerdere of mindere mate gevonden wordt (zie Rom. 1 : 19). Zijn advies aan de koning was wat dit punt betreft, in overeenstemming met de goddelijke ordonantie welke van den beginne af heeft bepaald: Het is niet goed dat de mens alleen zyn, Ik zal hem een hulp maken die als tegenover hem zy. Uit deze scheppings ordonantie trekt de apostel Paulus in 1 Cor. 11 de als vanzelfsprekende conclusie dat de man het hoofd der vrouw is, op grond waarvan zy hem gehoorzaamheid verschuldigd is in alle dingen (zoals het huwelijksformulier zegt) die recht en billyk zyn.

De Heere heeft deze gezagsverhouding op verschillende andere plaatsen in Zijn Woord nader laten bevestigen en de ware kerk, zowel onder de oude als onder de nieuwe bedeling, heeft de ordening Gods dienaangaande betracht, en hoe nauwer de betrachting was, hoe kenneUjker welvaart, vrede en zegen in het gezinsleven ondervonden werd. Voor vele heidense volken werd deze natuurlijke godskennis moedwillig tenonder gehouden met het gevolg dat er afschuwelijke toestanden waren, zoals de apostel beschrijft in Rom. 1 : 24 e.v. Zy veranderden de waarheid Gods in de leugen... en werden overgegeven tot oneerlijke bewegingen enz. Hieruit kunnen we zien dat de natuurlijke godskennis, hoewel ten enemale ontoereikend tot de zaligheid, toch niet geheel nutteloos was want zij strekte tot intoming van de boosheid en goddeloosheid der mensen en wierp zodoende profijt af voor de samenleving. Zo was het ook in het rijk van Perzië en Medië. De raadsheer Memuchan drong er bij de koning op aan dat er een wet zou komen in diens ganse rijk, waarin uitdrukkelijk zou worden bepaald dat elke man overheer zal zyn in zyn huis en spreken zal naar de spraak zijns volks. Wanneer van deze regel zou worden afgeweken - zo voorspelde hij - dan zal er verachtens en toorn genoeg wezen (vers 18). Het is duidelijk dat men in Nederland nu bezig is de laatste invloeden, die de godsdienstige beginselen nog op de samen­ leving hadden, los te laten. Zy beraadslagen tegen den Heere en tegen Zijne Gezalfde, zeggendie: Laat onze Hunne banden verscheuren. Hunne touwen van ons werpen (Ps .2 : 3). Men gaat zelfs het licht der natuurlijke godskennis uitdoven en zodoende zakt men straks lager weg dan het oude heidendom. Er zijn machten verschenen die de leuze verbreiden dat de vrouw gelijkgerechtigd is met de man. Revolutionaire acties tegen het gezag zijn aan de orde van de dag. En de revolutie verzet zich altijd tegen de ordonantie Gods, want er is geen macht dan van God (Rom. 13 : 1). Het is feitelijk verbazingwekkend dat men in een land, waar eeuwenlang de zeden op een hoog peil stonden, niet inziet waar de nu ingeslagen weg op zal uitlopen.

Hoe kan men denken het leven op deze wijze gelukkiger te maken ! Het bosjewistisch Rusland, dat bij zijn opkomst de natuurlijke banden tussen man en vrouw, ouders en kinderen, heeft verbroken moest daarvan terugkomen. In ons land wil men van geen terugkeren weten. Integendeel, men streeft naar de ontheffing van de thans nog beperkende bepalingen in de wetgeving. Ging er vroeger van de kerken een remmende werking uit, nu wordt door de grote kerkgenootschappen in positieve zin een bijdrage geleverd om tot algehele gelijkstelling van de vrouw te geraken. Er zijn intussen al zoveel gewoonten als het ware ingeburgerd, die tegen de goede zeden en ook tegen de ingeschapen natuurlijke aanleg van de vrouw ingaan, dat de buitensporigheid ervan schier niet meer opvalt. Overal ziet men meisjes en vrouwen, die zich kleden als mannen, en die met hen meedoen aan de gewoonten van sigarettenroken, bierdrinken enz. In onze gemeenten is er gelukkig nog geen sprake van dat de vrouw tot een kerkelijk ambt zal worden toegelaten. Maar hoe staat het met de aanverwante zonden en gewoonten die we hierboven noemden ? Haat ook de rok die van het vlees besmet is, zo vermaant de apostel Judas in vers 23, nadat hij eerst heeft aangekondigd dat er in de laatste dagen spotters zullen zijn, die in de gruwelijkste ongerechtigheden zullen uitbreken. Zijn waarschuwing is zeer toepasselijk en betekent: Houdt uzelven op de allerverste afstand van al wat verkeerd is of schijnt te zijn, vermijdt al datgene wat tot de zonde aanleiding geeft, en onthoudt u ook van hetgeen zich als zonde voordoet.

677. Dat er vier jaar verliepen eer Ahasveros een nieuwe koningin verkozen had, blijkt uit hfdst. 2 : 16. Daar lezen we dat Esther genomen werd in het zevende jaar van Ahasveros en in hfdst. 1 : 3 staat dat hij de maaltijd hield in het derde jaar van zijn regering.

678. Mordechai was een Benjaminiet, waarschijnlijk uit het geslacht van koning Saul. In Ezra 2 : 2 wordt ook de naam Mordechai genoemd. Sommigen denken dat hier dezelfde persoon bedoeld wordt dus dat Mordechai uit het boek Esther behoorde tot de eersten die naar Jeruzalem opgetogen zijn zodra Kores hen vrijheid gegeven had. Toen de tempelbouw verhinderd werd en stillag is hij teruggegaan - zo men meent - om te zien wat hij aan het Perzische hof daaraan doen kon. In ieder geval wordt later van hem vermeld dat hij het beste zocht voor zijn volk en dat hij sprak voor de welstand van zijn ganse zaad (hfdst. 10 : 3).

679. Hij was niet van arme afkomst, want hij behoorde tot de weggevoerden onder Jechonia, toen de armen des lands te Jeruzalem achterbleven ((2 Kon. 24 : 14). Door zijn aanzienlijke afkomst bewoog hij zich gemakkeHjk aan het koninklijke hof.

680. Mordechai gebood aan Esther haar volk niet te kennen te geven omdat hij misschien dacht dat ze minder geacht zou worden als men wist dat zij een jodin was. Zij was te Susan gekomen en haar ouders waren reeds lang gestorven, zodat het aannemelijk is dat ieder haar als een dochter van Perzische afkomst aanmerkte. We lezen niet dat Mordechai haar gelastte haar afkomst te verloochenen of er om te liegen; een leugen mag nooit gesproken worden maar men behoeft ook niet altijd alles te openbaren. Ongetwijfeld heeft hij nu al ingezien dat Esthers verhoging iets goeds voor zijn volk zou kunnen betekenen en dat het van belang was dat men aan het hof haar afkomst vooralsnog niet kende. Letten we echter vooral op het beleid der goddelijke voorzienigheid, dat in alles zo helder doorstraalt.

'tAlwys bestuur bevestigt 's vromen gangen: De hoge God keurt zijne wegen goed; Hy zorgt voor hem, en waakt voor zyn belangen. Hij wordt geenszins, om 'tglibb'ren van zyn voet. Of om zyn val, verworpen, maar vervangen. En ondersteund door God, die hem behoedt.

Ps. 37 : 12.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1973

De Wachter Sions | 8 Pagina's

404 DE Bijbelse Geschiedenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1973

De Wachter Sions | 8 Pagina's