Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wie er naderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie er naderen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het ganse mensdom, allen verlieten in Adam de Heere, met een vast voornemen om nooit meer terug te keren. Zonder God en buiten Hem gaat een ieder daar heen, daar niemand van nature God zoekt, zelfs niet één. Misschien zoeken we godsdienst, maar bedenk het wel: we zoeken van nature toch de kortste weg naar de hel. Wü naderen uit onszelf, en dat geldt voor allemaal, niet in waarheid tot God, hoogstens met lippentaai. Welk een wonder dan toch dat God van eeuwigheid een Volk verkoren heeft uit vrye soevereiniteit; een Volk dat Hy Zelf uit alle volken doet naderen, om ze in Christus tot die ware Kerk te vergaderen. Wat een wonder: weglopers, opstandelingen, rebellen, die doet Hij naderen, die zullen Zyn lof vertellen. Zy hadden wel met God afgerekend. Hem afgezworen, maar Hy doet ze naderen, omdat ze zyn uitverkoren. Die moeten naderen, verkoren zynde van eeuwigheid: daarom zullen ze ook zeker naderen hier in de tyd. Die alleen doet Hy naderen uit al het aards gedruis, die zullen Zijn heilstem horen en wonen in Zijn huis. Die kunnen het niet doen met verandering van leven, op allerlei omkeringen wordt geen waarde geschreven; die naderen niet met teksten, verzen en waarheden, die weten dat alle gezichten Bileam geen nut deden; die vrezen voor zelfbedrog en voor eeuwige schade, waar het zo ver kan gaan in de weg der gemene genade; Saul is zelfs twee keer onder de profeten geweest, maar hij stierf in zyn overtreding, gelyk men leest. Die God doet naderen, zij met wie Hy wil beginnen, die leren Achab en Judas wel kennen van binnen; die naderen niet met wat gevoelswerk van deze tijd, maar die staan van stonde aan naar gerechtigheid. God doet ze naderen in ontdekking en overtuiging, in schuld en godsgemis, en op Zyn tyd in overbuiging. Die Hij doet naderen zal zijn leven leren verliezen, en onvoorwaardelyk de eer en zijde Gods leren kiezen. Allen die Gods heilstem in Christus zullen horen, gaan in een zielsbevindelyke gang eeuwig verloren. Het ware naderen tot Gods gunst en Zyn gemeenschap, kan alleen in Hem, Die ze leidt van stap tot stap; in Christus, door Zijn Geest, Die de Zynen leidt. Die ze doet naderen, en ze bewaart tot in eeuwigheid. Zo dat niet waar was, dan werd nog alles doorgebracht; Hij wist wie ze bleven: een zondig Adamsgeslacht. Als er geen verkiezing was, dan zou niemand naderen, maar nu wil en zal God Zich een Kerk vergaderen; die Hy doet naderen in de vergeving hunner zonden, en eeuwig in Zyn huis doet wonen op rechtsgronden. Hy mocht naar het soevereine van Zyn welbehagen ook naar ons willen omzien en nog naar ons vragen; Hy mocht ons nog zaligmakend tot Hem doen naderen, in Christus, tot die God, de God van onze vaderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1974

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Wie er naderen.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1974

De Wachter Sions | 8 Pagina's