Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onschuldig bloed.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onschuldig bloed.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als in zondag zes van onze Heidelbergse Catechismus wordt gehandeld over het Middelaarschap van Christus, dan kunnen we in het eerste antwoord duidelijk lezen waarom Christus ook een rechtvaardig mens moest wezen. De Onderwijzer gaat er ons in dat antwoord by bepalen dat Christus nooit voor anderen had kunnen betalen, als Hy Zelf ook zonden zou hebben gehad of begaan; dan was het ook voor de uitverkorenen eeuwig afgedaan. Daarom moest een zodanige Middelaar worden gevonden, die zelf een rechtvaardig mens was, zonder enige zonde. En dat kon alleen Hij zijn, van Wie men immers leest, dat Hy in Maria ontvangen is van den Heiligen Geest; daarom is Hij de Heilige, afgescheiden van de zondaren, onnozel en onbesmet, wat alle andere mensen niet waren. Daarom ook is er behalve Hy nooit een mens gevonden, die aan Gods heilig recht kon betalen voor de zonden; behalve Hij zal er nooit één mens zyn die dat rantsoen aan God in tijd, en ook niet in eeuwigheid kan voldoen. Hij had geen erfzonde, Hy had ook geen dadelijke zonden; nooit is er enig bedrog in Zyn heilige mond gevonden. Zijn borgbloed was het bloed van een onschuldig Lam, Dat de schuld van al Gods uitverkorenen op Zich nam. Niet alleen zei Hy Zélf: Wie overtuigt My van zonde; ook Pilatus zei geen schuld in Hem te hebben gevonden. Diens vrouw, die God met een droom wilde verwaardigen, zei ook: Heb toch niets te doen met dien Rechtvaardige; Judas, die ook een getuige van Zijn onschuld wezen moet, heeft gezegd dat hij verraden heeit het onschuldig bloed; en ook de moordenaar die met Jezus ten hem.el is gegaan, heeft verklaard: Deze heeit niets onbehoorlijks gedaan. Onschuldig bloed, en toch des doods schuldig verklaard; en voorwaar: Hij was de grootste zondaar der ganse aard. Niet in Zichzelf, maar Hij was met alle zonden beladen (alle zondige gedachten, zondige woorden, zondige daden), van al de Zijnen, die waren alle aan Hem toegerekend; wie zal het toch ooit uitdrukken wat dat heeft betekend. Onschuldig zijnde, kwam de volle toorn Gods op Hem aan; de lydensbeker, de drinkbeker kon Hem niet voorbijgaan. Enerzijds moest Pilatus Hem wel onschuldig verklaren; anderzijds liet hy Hem kruisigen tussen twee moordenaren. Hij onschuldig en toch schuldig, ten bate van Zijn Kerk, opdat zij als vrucht van Zijn Borg- en Middelaarswerk, wanneer de Heere hen zaligmakend tot Hem gaat bekeren, het .schuldig en toch onschuldig' zullen mogen leren. Hij heeit voor die (ranse Kerk, die eeuwig zalig wordt, voor die doodschuldigen. Zijn onschuldig bloed gestort. Stieren- en hokkenbloed kon voor de zonde niet betalen; God zal de Zijnen op grond van Borgbloed Thuis halen. Op de toepassing daarvan komt het nu voor een ieder aan, want met minder dan met die dure prijs zal het niet gaan. Dat bloed alleen heeit Gods recht voldoening gegeven; dat zal bevindelijk gekend moet worden in dit leven. Dat onschuldige bloed van Christus heeft eeuwige waardij; , maar heeft het ook al waarde gekregen voor u en voor mij ?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 1975

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Onschuldig bloed.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 1975

De Wachter Sions | 8 Pagina's