Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SAMENSPRAAK tussen Oud- en Nieuw licht 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SAMENSPRAAK tussen Oud- en Nieuw licht 26

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

G. VIS, krankenbezoeker 1791, over de algemene en welmeaeade aanbieding van genade.

OUD IICHT (vervolg): In de allereerste plaats kon de vrouw Sara denken: „Ik ben de wettige huisvrouw van Abraham, dus moet ik hem dat zaad voortbrengen." Maar ziet. God vertoeft met de vervulling van Zijn beloften. De uitgestelde hoop krenkt weleens het hart, de onvoldane begeerte verandert in ongeduld. De jaren van Sara klimmen, het is bijna, naar de mens gesproken, buiten hoop, om uit haat de belofte vervuld te zien. Daar komt een soort van drift bij om dat in haar vervuld te vinden, zij loopt God in Zijn weg vooruit, zij zegt uit ongeduld tegen haar man: „Ik zie wel, ik krijg geen kinderen, en wat er van al die beloften van zaad te zien worden zal, weet ik niet! maar zie daar, ik geef mijn dienstmaagd Hagar u tot een vrouw, mogelijk zal ik door haar gebouwd worden." Dit wordt door Abraham ingewilligd; Hagar wordt^ zwanger, waarop zij zich verheft tegen haar vrouw Sara, wat niet weinig twist en verdeeldheid in Abrahams huis veroorzaakte. Zij, namelijk Sara, klaagt aan Abraham over de handelwijze van de dienstmaagd Hagar, en verzoekt met ernstige redenen haar zaak als de wettige vrouw van hem te richten. Abraham geeft Hagar in de hand van Sara over, die daar gebruik van maakte en zeer hard met de dienstmaagd handelde, waarom zij uit verdriet de tent van Abraham verliet en vluchtte naar de woestijn. De engel des Heeren vindt haar daarin aan een fontein op de weg van Sur. Hij spreekt haar aan bij haar naam, vraagt haar vanwaar zij kwam en waar zij zou heen gaan, ja gebiedt haar terug te keren naar haar vrouw Sara, met die harde boodschap, om zich te vernederen onder haar vrouw. Hij doet haar een belofte van een menigte van zaad, dat uit haar stond voort te komen, ontdekt haar haar zwangerheid, maakt haar bekend, dat zij een zoon zou baren, en dat zij zijn naam zou noemen Ismaël, ja wat meer is, geeft een nadere beschrijving van zijn bestaan. Hij zal een woudezel van een mens zijn, dat ruw en ongodsdienstig leven zou, zijn hand zal tegen allen zijn, en de hand van allen tegen hem, dat is: zijn leven zal bestaan in een gedurige twist en verdeeldheid, en hij zal wonen van het aangezicht van zijn broeders, dat is: buiten de gemeenschap van het aangezicht van zijn broeders, dat is: buiten de gemeenschap van Abrahams tent, en dus ook vervreemd van die godsdienst, in welks gelovige betrachting het heil van zijn ziel lag opgesloten, wat ons alles duideHjk verhaald wordt in Genesis 16.

Weliswaar werd Ismaël geboren in Abrahams huisgezin, heeft de besnijdenis ontvangen, is in de godsdienst van Abraham opgevoed, maar met dat al ontdekt de Heere aan Abraham dat hij het zaad niet was. waarmee de Heere Zijn verbond zou oprichten, wat ons in Gen. 17 duidelijk verhaald wordt, daar de Heere tot Abraham zegt, dat Sara een zoon zou baren, en die zou zo gezegend zijn, dat hij tot volken zou worden, koningen en vorsten uit hem zouden voortkomen. Over die ontdekking verwondert Abraham zich zeer, maar verstaat tegelijk de verklaring Gods, zoals we zien in vers 17 en 18. Nadat Ismaël de leeftijd van ongeveer veertien jaren bereikt had, maakte hij zich door zijn gedrag zo stinkende bij de gelegenheid van de spening van Izaak, dat Sara tot Abraham zei: „Drijf de dienstmaagd en haar zoon uit, want de zoon der dienstmaagd zal met mijn zoon Izaak niet erven." Dit woord was kwaad in Abrahams ogen, ter oorzake van zijn zoon, hij gevoelde ook een natuurlijke betrekking op Ismaël, en behalve dat, het waren woorden van Sara, die hij zo snel niet kon inwilligen. Maar God ontdekt het Abraham zelf en zegt: „Hoor naar de stem van Sara, want in Izaak zal u het zaad genoemd worden." Toen begon hij de bedoeling van God duidelijk te verstaan, nam de dienstmaagd en haar jongen en zond ze weg. Zij gingen verder en dwaalden in de woestijn van Ber-Séba. Ziedaar Ismaël uit het huisgezin van Abraham, verstoken van het genot van de ware godsdienst. Zie hem daar dolen in de woestijn, met zijn moeder die een Egyptische dienstmaagd was, wat ons duidelijk verhaald wordt in Gen. 21. Als ik nu mijn gezegde aangaande Ismaël eens in het kort samenvat, vindt u dan daarin niet de sleutel van Rom. 9 vers 6 en 7. Doch ik zeg dit niet, alsof het Woord Gods ware uitgevallen. Want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn; noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen: in Izak zal u het zaad genoemd worden. Nu is de grote vraag, daar de Heere Zijn raad omtrent Ismaël zo duidelijk openbaart, of men dan aan de zijde Gods gesproken, wel zeggen kan, dat Ismaël van God welmenend geroepen is tot zaligheid ? Ik spreek hier niet van wat Abraham als een middel in het werk gesteld heeft, tot behoudenis van Ismaël, daar hij maar trapsgewijze ontdekking kreeg, wat Gods weg was met zijn zoon Ismaël, en voor zover Gods raad aan Abraham onbekend was, aan de middellijke weg verbonden bleef.

NIEUW LICHT: Ik heb uw redevoering aangaande de persoon van Ismaël gehoord, waaruit ik moet besluiten, dat u hem geheel sluit buiten aandeel van het verbond der genade, en dus ook buiten de zaligheid. Maar zo liefdeloos kan ik over hem niet denken, daar naar mijn gedachten, de zorg Gods en de bede van Abraham voor Ismaël, daar de Heere Zelf van getuigt, dat Hij die verhoord had, volgens Gen. 17 vers 18 en 20, wel degelijk pleit voor het tegendeel.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 1975

De Wachter Sions | 8 Pagina's

SAMENSPRAAK tussen Oud- en Nieuw licht 26

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 1975

De Wachter Sions | 8 Pagina's