Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rome spreekt over Contra - Reformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rome spreekt over Contra - Reformatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En dat zy niet zouden worden gelijk hun vaders, een wederhorig en wederspannig geslacht; een geslacht, dat zyn hart niet richtte, en welks geest niet getrouw was met God."

(Psalm 78 : 8)

Wat de verhouding Rome-Reformatie betreft ben ik tot de overtuiging gekomen, dat een oprecht protestant ..anti-papist" moet zijn in die zin. dat hij de idolaterie — de verafgoding — consequent van de hand wijst. De vrijheid en de waarachtigheid van de zuiver reformatorische mens wordt door de roomse stromingen aangetast.

Rome spreekt over „contra-reformatie" als zijnde de grote vernieuwingsbeweging sedert het midden van de 16de eeuw in de kerk van Rome, welke trachtte het opkomende protestantisme, de Reformatie, tegen te gaan.

Een der grote momenten van deze versterking van de kerk van Rome was het ConciUe van Trentp van de jaren 1545-1563. Op dit Concilie van Trente heeft de kerk van Rome tegenover de Reformatorische opvattingen de Roomse leer geformuleerd over de bronnen van het Geloof, zoals Schrift en traditie, de erfzonde, de rechtvaardiging, de sacramenten, de eucharistie, het vagevuur, de heiligenverering en.de aflaten.

De oecumene is er steeds van uitgegaan dat alle christenen in één kerk verenigd moeten zijn, en daar leggen zij het accent op. De WAARHEID komt op de achtergrond te liggen. Paus Johannes 23ste heeft in zijn encycliek „AD PETRI CATHED'RAM" van 29 juni 1959 uitdrukkelijk verwezen naar de Encycliek van paus Pius 11de „MORTALIUM ANIMOS" van 6 januari 1928. De Zweedse Bisschop Söderblom schreef over „Mortalium Animos" als commentaar „ ... . dat iedere hoop op een oecumenisch gesprek met Rome na de publicatie van deze encycliek in zijn ogen kinderlijk was."

Het is goed er nog eens op te wijzen, dat paus Pius 11de in het jaar 1943 in zijn encycliek „MYSTia CORPORIS" de Roomse leer over de kerk en het pausdom opnieuw heeft onderstreept. Daarin leest men „ .., Wie het zichtbare hoofd (de paus) buiten beschouwing laat en de zichtbare banden der éénheid verbreekt, die misvormt het mystieke Hchaam van de Verlosser tot zulk een onherkenbaarheid, dat Hij door diegenen niet meer gezien noch gevonden kan worden, die de zichtbare haven des eeuwigen heils zoeken." Ook paus Johannes 23ste heeft in zijn encycliek alsook in zijn vele uitlatingen en verklaringen tijdens het Vatikaanse ConciHe geen twijfel gelaten, hoe hij zich de éénheid voorgesteld had. Hij heeft duidelijk tot uitdrukking gebracht, dat alléén de terugkeer tot Rome het oecumenische probleem tot oplossing kan brengen. Rome wil zijn eigen kerk door het Concilie zo hervormen, dat de afgescheiden broeders des te sterker de uitnodiging en de noodzakelijkheid der terugkeer onder de pauselijke stoel zouden voelen.

Wij moeten Rome de vraag stellen: „Wat gelooft de Roomse kerk werkelijk van de Heilige Geest; hoe en waar werkt de Heilige Geest.? " Wordt door Rome, door Institutie en Kanoniek recht, de macht van de Heüige Geest niet tekort gedaan ?

Rome van zijn kant bouwt zijn posities voor­

zichtig en doelbewust uit. Op het concüie wordt een spel gespeeld door Rome.

De jezuïeten en domimkanen zijn op systematische bekeringen uit. Roomsen worden in bedrijven en departementen geplaatst, de roomse invloed in pers en uitgeverij neemt toe. De schoolpolitiek bewijst zich tegenover de roomse verlangens meegaand.

De contra-Reformatie is op een breed froiit in opmarch, allereerst binnen de protestantse kerken zelf. Roomse tendenzen en gebruiken — liturgische gewaden, kruis, altaar, biecht — hebben op vele plaatsen de krachtige en zuive- - re verkondiging des WOORDS verdrongen. Men neemt gebruiken der roomsen over - men leunt aan tegen de roomse gevoelswereld en de roomse praktijken.

DE OECUMENE MAAKT HET PROTESTAN­ TISME WEEK ALS WAS TEGENOVER ROME.

F. Th. R. v. L.

La Tour-de-Peüz, 4 december 1976

(Zwitserland)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 1977

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Rome spreekt over Contra - Reformatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 1977

De Wachter Sions | 8 Pagina's