Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de boekhandel Romijn en Van der Hoff ontvingen we nog de volgende boeken ter bespreking:

„DE VERLOREN ZOON" door S. Rutherford.

Dit boekje is een herdruk. De verloren zoon wordt erin nagespeurd in zijn dwaasheid, de Vader in Zijn genadige en onveranderlijke liefde en zijn broeder in zijn hardnekkige blindheid en vijandschap.

Het valt me niet moeilijk om over die boekje iets te schrijven, want ik ken de inhoud van deze preken door en door. Rutherford heeft altijd zulke rake opmerkingen. Zo lezen we bijvoorbeeld al in het begin van de eerste preek; „Die zijn Christus het naaste, die altijd over de zonde klagen, en menen, dat zij het verst van Hem af zijn, want de gezonden hebben Christus niet van node, maar alleen zij, die ziek zijn." En als de verloren zoon om zijn deel vraagt dat hem toekomt, dan maakt Rutherford de opmerking: „Wee die zondaar, die krijgt wat hem toekomt en waarop hij recht heeft, want dat is de hel "

Nog niet zo lang geleden hebben we kunnen lezen hoe door drs. Exalto bij gelegenheid van het van zijn intussen veel besproken referaat, ook nog de opmerking werd gemaakt dat hij bij Sam. Rutherford een teveel spreken vond over „fysieke genade". Rutherford heeft reeds lang voor Exalto geleefd, maar hij heeft hem toch al antwoord gegeven in het begin van zijn^ eerste preek in dit boekje in het volgende „Tollenaars efl zondaren zijn Zijn gewone gezelschap en daarom kan Hij de Messias niet zijn. (Volgens de opvatting der Joden). Hieruit kunt gij dan zien, hoe natuurlijke mensen altijd van Christus geoordeeld en over Hem gedacht hebben. Gij kunt hieruit zien, dat zij altijd hun merktekenen van Christus bij maanlicht hebben opgenomen. Schriftgeleerden en Parizeen volgen deze mens niet en daarom kan Hij de Messias niet zijn, aangezien zij Hem alszodanig niet erkennen. Dit is nog de gedachte, die de wereld van Christus en het Evangelie heeft. De koningen der aarde en de geestelijken, en de universiteiten, en de fluwelen toga's volgen Christus en deze weg van het Evangelie niet; daarom kan het de rechte weg niet zijn, want als het de beste weg was, dan zouden de zodanigen die volgen en begunstigen."

Men kan wat lezen tegenwoordig. Echter komt men toch steeds meer openbaar. Prof. Oosterhof heeft zich nooit goed kunnen vinden in de geschriften van Philpot en drs. Exalto weet zijn opmerking te maken over Rutherford. Als men nu toch geld voor een boek uit wil geven, dan zou ik het maar niet doen voor het waardeloze referaat van Exalto. Voor ƒ 9, 75 kunt u het boekje van Rutherford kopen. Rutherford heeft bij zonlicht de merktekenen van Christus op mogen nemen. Laten we maar niet in het maanlicht van de hedendaagse theologen de merktekenen van Christus proberen te bekijken.

„AANSPRAAK EN RAAD” door Mej. C.J.M. Sieben.

Geef toch dit boekje aan al uw kinderen ten geschenke. Dan hebben ze wat goeds in handen. Ze horen haast geen ware van God bekeerde mensen meer spreken. Geen vermanend en waarschuwend woord van een echte christen krijgen ze haast meer. Wat Mej. Sieben aan haar eigen kinderen heeft geschreven, daar kunnen uw kinderen het ook mee doen. Het boekje kost ƒ 11, 90. We liennen Mej. Sieben uit haar kostelijke briefwisseling met ds. Fransen. O dat lieve volk dat nu juicht voor de troon ! Waar zijn we toch mee overgeschoten ?

„SALOMO'S RAAD AAN DE JEUGD door ds. J. Fruytier.

Een boekje van een zelfde inhoud als van Mej. Sieben. Geheel dit boekje heeft als uitgangspunt de bekende tekst die we vinden in Pred. 12 : 1: „En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve." Als hij schrijft over het gedenken aan onze Schepper, dan begint hij bij de staat der rechtheid, om daarna erop te wijzen welk een vervreemding er tussen God als onze Schepper en ons door de zonde is gekomen. Welk een ernstig, leerzaam boekje toch. Een opdracht aan de Nederlandse jeugd gaat aan de verklaring van de tekst vooraf. Alleen deze opdracht is al de moeite waard om te lezen. Hier kunnen uw kinderen wat uit leren. Het is een tijd van studie en wetenschap. Toch is men ontstellend onkundig, want waardeloos zijn de boeken die door de jeugd verslonden worden. En zelfs wereldse mensen moeten erkennen dat de programma's van radio en t.v. waardeloos zijn, zelf voor de uitwendige ontwikkeling. Waar zit de hedendaagse jeugd zich toch aan te vergapen. Nu leven wij met onze kinderen nog onder de zuivere leer der Waarheid. Geef toch uw kinderen van tijd tot tijd zo'n boekje voor hun boekenkast, als ze gehuwd zijn of anders nog onder het ouderlijk dak vertoeven, of zoals tegenwoordig zoveel het geval is, op kamers wonen. Ze hebben nog wel graag zo'n boekje tot versiering van hun boekenkast. Misschien lezen ze er nu nog niet in. Maar als de kwade dagen komen, grijpen ze er misschien wel naar, want dan heeft Fruytier ze wat te zeggen, wat ze in al die waardeloze boeken van deze tijd niet kunnen vinden. En het kan ook zijn dat ze toch eens even dit boekje doorbladeren. En als de Heere dan eens een enkel woord gebruiken wilde ? Ouders, is dit de kans niet die we voor onze kinderen moeten aangrijpen. Bij al ons tekort, hebben we dan toch nog wat gedaan, wat de Heere zou kunnen gebruiken. Het boekje is evenals de andere aangekondigde boekjes keurig ingebonden en kost ƒ 19, 50.

„DE ROOS VAN SARON" door Andrew Gray. Een boekje van een veel misbruikte schrijver in deze

tijd. Men mocht willen dat men de genade van Gray en de andere Schotse schrijvers bezat. Dat mochten ook zij willen, die misschien tot een ander uiterste overslaan en die Schotse schrijvers niet willen lezen, omdat ze te ruim zijn. Men is niet meer thuis in het lezen van de oude geschriften en daarom kan men ze niet goed meer lezen. Om u maar even aan te tonen dat de Schotse schrijvers met hun ruim Evangelie niet zoveel bekeerde mensen maken als ze tegenwoordig doen, wijs ik u maar even op hetgeen waar hij de vijfde preek mee begint, als hij tot tekst heeft: „Zoon, wees welgemoed, uw zonden zijn u vergeven."

Die preek begint op de volgende wijze: „Indien hier geen anderen waren, om het woord der prediking te horen, dan zij, tot wie Christus deze woorden mag spreken, ik vrees, dat wij een zeer kleine gemeente zouden hebben. Heeft Christus dit gezegd tot u en tot u? Een ieder van u vrage het zijn eigen hart, of hij dit woord tot u gesproken heeft: Uw zonden zijn u vergeven."

Gray had dus geen kerk vol bekeerde mensen zoals de aanbieders van tegenwoordig. Droevig is het dat men de inhoud van deze geschriften niet meer verstaat. Hoeveel hebben de Engelse schrijvers van de heerlijkheid van Christus kunnen zeggen uit de beleving der ziel vandaan, alsook van de hemelse heerlijkheid, waarin ze zich eeuwig in Chrisuts' schoonheid zouden verlustigen. Degenen die de Schotse schrijvers misbruiken en degenen die ze liever niet gebruiken, mochten zich beiden over déze zaken eens ernstig onderzoeken. Het boekje kost ƒ 9, 75. Het adres van genoemde boekhandel is: Westwagenstraat 69, Gorinchem, tel. 01830-31152.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1978

De Wachter Sions | 8 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1978

De Wachter Sions | 8 Pagina's