Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bewaar het pand VI

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bewaar het pand VI

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want bij aldien zulks in het vermogen der mensen stond en door de Wet in deze natuur kon teweeg gebracht worden, zo zou hij niet durven zeggen, gelijk Hij hier spreekt in het gemeen van alle mensen: Tenzij dan, dat iemand van nieuws geboren worde, zo kan hij het rijk Gods niet zien; dit is immers zo veel gezegd, dat een mens in deze oude natuur, welke hij heeft, hoe hoog hij ook komen kan, met vernuft, wijsheid en deugden begaafd en voortreffelijk zijnde, geenszins vermag uit der zonden en des doods geweld te ontkomen, noch Gode te behagen, ja hij kan zelfs niet begrijpen noch weten, hoe hij doch in Gods rijk moge komen. Daarom moet hier kortom geheel een ander mens, dat is, de ganse Persoon anders worden, die een geheel nieuw verstand, nieuwe gedachten, zinnen en hart heeft. Hiermede ziet gij geweldiglijk en als met een donderslag omvergestoten alle leer en roem van alle mensen, die daar leren of voornemen, door de krachten en werken van deze ganse menselijke natuur rechtvaardig te worden of ten minste dezelve wil nevens het geloof zetten, zeggende, dat zij ook iets daarbij doen moeten. Want hier hoort gij immers duidelijk, dat de mens moet van nieuws geboren of anders geworden zijn, eer hij Gods rijk ziet en iets doet, dat Gode behaagt. Nu kunnen immers geen werken iets daarbij doen, dat de mens geboren wordt; ja, zal hij iets doen, zo moet hij van te voren reeds geborep zijn; vermits nu hier een niéuwe geboorte vereist wordt, zo kunnen immers de werken en handelingen van de oude geboorte niets gelden noch helpen, ja het is reeds alles verworpen en verdoemd. Hoe kan een mens geboren worden, wanneer hij oud is ? kan hij ook wederom zijn's moeders lijf gaan en geboren worden ? Luther antwoordt: Maar ook hiermede wordt hun eigen blindheid en onver-

stand in Goddelijke zaken door hen zelf te kennen gegeven, gelijk Nicodemus met zijn eigen mond bekent, die toch een Leeraar en Meester van de anderen zijn wil, verzegelende zijne kloekheid nog met ene grotere dwaasheid, dat hij als een zot praat van de lichamelijke geboorte van vader en moeder en meent, het wonder wel "getroffen en Christus voorgeven geweldiglijk wederlegd te hebben; gelijk dan de boosaardigheid van het vernuft is, hetwelk Gods Woord niet verstaat en toch altijd hetzelve wil oordelen en bedillen; evenals of Christus, dien. hij nochtans bekennen moet een Leeraar te zijn van God gekomen, niet zo wijs ware, noch zelf zo veel wist, dat een mens niet kan van vader en moeder wedergeboren worden en zulke geboorte hun ook niets hielp, gelijk hem Christus zulks Zelf wederlegt. Wederom: Wat van de Geest geboren wordt, spreekt Hij, dat is Geest. Geest heet, wat boven de natuur en des mensen vermogen God in ons schept, namelijk geestelijke kennis, licht en verstand, zo Hij ons openbaart, daar door wij God kennen en ons tot Hem bekeren en Hem aanhangen. Zal zulks in een mens aangevangen en geschieden, zo moet door den H. Geest het hart vernieuwd en ontvonkt worden, dat het Gods wÜ ten opzichte van zichzelf lere kennen en wete, hoe het genade en het eeuwige leven verkrijgen zal. Alzo, spreekt Hij, is ook een iegelijk, die uit de Geest geboren is. Maar deze nieuwe geboorte, die kinderen van God maakt of de gerechtigheid voor God, is een andere zaak, die in des mensen hart gebeurt, niet door menselijk eigen voornemen en doen; want dit alles is vlees en kan Gods rijk niet zien, maar door het Woord van het Evangelie, hetwelk aan het hart vertoont en openbaart, beide Gods toorn over de mens ter bekering en Zijne genade door Christus de Middelaar, tot vertroosting en bevredeging van het geweten voor God. In zulk een hoog en groot werk wordt wel van buiten niets zonderlings noch heerlijks gezien; want hiertoe komt niets meer, dan het Woord en water, hetgeen men hoort en voelt en nochtans is daarbij tegenwoordig kracht en werking van den H. Geest, die het hart ontvonkt en verwekt tot rechte vreze Gods, tot een oprecht vertrouwen en troost op de genade. Insgelijks tot een vurig aanroepen en alzo het hart vernieuwt, dat zodanig mens, die het Woord met het hart gevat heeft, Gods toorn, zonde, dood, vlees en wereld overwint, zich hartelijk tot God bekeert, ook lust en liefde tot al het goede krijgt. Dit zijn rechte levendige werken van den H. Geest, veel groter en heerlijker, dan werkheUigheid van anderen, die wel een grote schijn hebben en zich grotelijks voor de ogen der mensen opblazen, daar het toch niets dan een dode zaak is, daar het hart niet van veranderd wordt, geen rechte of zekere troost noch betering uit volgt, maar blijft in de oude vleselijke zin en wezen, zonder bekering, in ongeloof en twijfel, in heimelijke verachting, ongehoorzaamheid, haat en vijandschap tegen God, gelijk het zich naderhand in de rechte strijd en schrik van het geweten openbaart, daar niets als enkel vlieden en vertwijfelen en ten laatste ongeduld en lastering tegen God volgt.

Hier hebt ge dan de man van de „vaste burcht" ten voeten uit. Verschilt hij daarin iets van onze leer, zoals ze is vastgelegd in de Dordtse Leerregels ? Dat is wat anders als de voetnoten, die drs. Exalto aanhaalt en ons dan even Luther zal laten zeggen, wat hij wil, dat hij zeggen zal.

Wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1978

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Bewaar het pand VI

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1978

De Wachter Sions | 8 Pagina's