Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerk, Staat en School

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerk, Staat en School

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

IJdel gebruik van DE NAAM

Het Humanistisch Verbond heeft een aktie ontketend om subsidiëring door de Overheid van de aktiviteiten van de Bond tegen het vloeken stop te zetten. In Zuid-Holland en in Drenthe heeft dat intussen geleid, tot intrekking van de bijdragen.

Tot op zekere hoogte verdient het streven van de Bond tegen het vloeken instemming. Men tracht het ijdel gebruik van Gods Naam tegen te gaan en dat is een hoogst betamelijke zaak. Echter roepen de middelen waarvan deze bond zich bedient toch wel bedenkingen op. Het opvallend vermelden van Gods Naam in aanplakbiljetten op stations en andere openbare gelegenheden verdraagt zich maar moeüijk met de vreze en eerbied waarvan de Heidelberger Catechismus (vraag en antwoord 99) gewaagt. Daar is toch wel wat beters voor te vinden ? Ook de aktie om briefkaarten met een protest te zenden aan omroepverenigingen die in hun uitzendingen Gods Naam misbruiken. Het lijkt er op dat daarmee een prijzenswaardig doel gediend wordt, maar het veronderstelt in elk geval dat de briefkaartschrijvers die uitzendingen beluisteren en dat verdient alleen maar afkeuring.

Veel zwaarder weegt echter dat deze Bond tegen het vloeken nalaat er op te wijzen dat vloeken naar luid van dezelfde vraag en het antwoord een schrikkelijke zonde is. Zeker, men zegt wel dat vloeken uit den boze is: „U beledigt er God mee". Maar uit het ter beschikking staande materiaal klinkt veel meer de toon van: denk eens aan uw medemens. Trouwens ook aan uzelf ! Vloeken is a-sociaal: u kwetst er medemensen mee. Het is ook onfatsoenlijk: u verlaagt er u zelf mee. „Wees verstandig .. . zeg wat anders", aldus de Bond. Met dergelijke slogans is de mens op dezelfde hoogte geplaatst als zijn Maker. Dat leert Gods Woord niet!

Het optreden van het Humanistisch Verbond is met deze kritiek zeker niet verontschuldigd. Zij die prat gaan op democratische verworvenheden en op vrijheid en gelijkwaardigheid zouden eens kunnen bedenken dat democratie ook minderheidsrechten zegt te eerbiedigen. En dan staat een subsidie van luttele guldens wel in een schrUle tegenstelling met de kapitalen die aan sport en andere Godonterende „kuituur" besteed worden.

Dat de taak van de Overheid anders ligt blijkt uit een oud „Plaoaet tegens het vloecken en sweeren", zoals dat in de krijsmacht afgekondigd werd, nu ruim 300 jaar geleden.

„Wühelm Henrick, bij des gratie Gods, Prince van Orange en van Nassau. AUen dengenen die dezen jegenwoordigen sullen sien ofte hooren lesen, Salut; Doen te weten: Alsoo bij dagelijksche experientie (ervaring, bevinding) bevonden werdt, dat onder de militie (krijgsmacht) van den staat en bijsonderlijck onder die van het jegenwoordige Leger, velerhanden ongebondenheyt en de Godloosheyt wert gepleegt, met vloecken, sweeren, profaneren (ontheiligen). God te lasteren, ende Sijenen Heyligen Naeme lichtvaerdelijck te gebruycken, zijnde saecken volgens alle goede discipline ten hooghsten strafbaar; soo is 't: Dat syne Hoogheyt daerinne willende voorzien naer behooren: Last ende ordonneert (gebiedt) hiermede aen alle Personen van den Leger, van wat Natie, staet ofte conditie deselve oock moge syn, sich niet te vervorderen den Naeme des Heeren te blasphemeren (blasfemie: Godslastering) of te lasteren, op poene (straffe) dat de contraventeurs (overtreders), sijnde Officieren, voor de eerste reyse sullen verbeuren eene maendt solds, te appliceeren (besteden) een derden deel ten profijte van den Aenbrenger, ende twee resterende derde-deelen voor den Armen, ende voor de tweede reyse, sulen deselve Officieren van hare charges (bevoegdheden) gedeponeert (ontheven) werden, voor soo lange als sijne Hoogheyt goedt vinden sal; Ende in gevalle sij soldaten ofte andere Persoonen, die geene Charges en hebben, sullen voor de eerste mael onder den blauwen Hemel, voor het regiment, ten toone van al de Wereldt aen een paele geslooten, en twee dagen langh te water en te Broodt aldaer gesteldt; ende tweedemael met een gloeyende priem door de Tonge geboordt, ende uyt het gebiedt van deesen Staet gebannen werden; Lastende hiermeede allen Colonellen, ende allen anderen Officieren respective, tegens de contraveurs van deesen stricktelijck ende sonder conneventie (oogluikend) te procedeeren ende de soldaten voor de eerste reys te doen executeren (ten uitvoer leggen), gelijck voorschreven ende voor de tweede reys bij syne Hoogheidt aan te klaagen, teneinde verdere muleten ende straffen tegens de Officieren, soldaten ende andere persoonen, kennisse ende voorweeten van Syne Hoogheidt mogen worden geexecuteert. Gedaen in het Leger te Raemsdonck den vier-en-twintigsten July 1673. (w.g) H.H. Prince d' Orange, onderstondt. Ter Ordonnantie van Syne Hoogheydt gecontrasigneert C. Huygens.”

Dat was andere taal dan die Humanistische Verbond en Bond tegen het vloeken voorstaan. „Er is geen groter zonde, noch die God meer vertoornt dan de lastering Zijns Naams, waarom Hij die ook met de dood te straffen bevolen heeft". (H.C, zondag 36).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Kerk, Staat en School

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's