Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GESLACHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GESLACHT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elk jaar, wanneer de lijdensweken weer zijn aangebroken, wordt er veel over de borgtocht van Christus gesproken. Wat een diepte Hgt er ook verklaard in deze waarheid, die we vinden bij de profeet Jesaja: ter slachting geleid. In die woorden ligt ook Christus' gewilligheid verklaard, ten nutte van Zijn ganse doodschuldige Kerk hier op aard; Hij heeft Zich gans gewillig tot een offerande aangeboden, als men Hem zou vangen en geselen, kruisigen en doden. Van eeuwigheid had Hij gezegd: Ik kom om Uw wil te doen, om door lijden en sterven te betalen het voUe rantsoen. Hij heeft als een held èn als een lam dat pad gelopen: ter slachting geleid, deed Hij Zijn mond zelfs niet open. Dat lijden was nodig, en houdt goed vast aan deze volgorde: allereerst omdat Gods deugden geschonden waren geworden; maar ook was het noodzakelijk, Zijn lijden en Zijn sterven, om al de Zijnen een eeuwige gerechtigheid te verwerven; Zijn opluistering van al Gods deugden en volmaaktheden, verwierf voor hen zaligheid, verzoening, vrijspraak, vrede. Zou ooit de vrede door het recht kunnen worden gekust, moest eerst Gods toorn in Christus' bloed zijn geblust. De gerechtigheid eiste van Hem betaling, ja volkomen, met minder kon door God geen genoegen worden genomen. Gods liefde tot Zijn eigen recht was zo heUig groot, die liefde tot Zijn recht kostte Zijn eigen Zoon de dood. Hij is geslacht, bizonder op Golgotha, waar de Middelaar, Die tegelijk Hogepriester is, èn Offerande, èn Altaar, de gevoelige gunst van Zijn Vader zelfs moest derven, en daar aan dat vloekhout der schande moest sterven. Christus is geslacht in het besluit Gods van eeuwigheid, daarom moest en wUde Hij ook geslacht worden in de tijd. In de plaats van Izak kon nog een ram worden geslacht, ziende op het offer dat door Christus zou worden gebracht. Op Zijn slachting was al veertig eeuwen lang gewezen; talloze malen is.er in het Oude Testament over te lezen. In het IParadijs reeds heeft God Zelf een dier geslacht, tonende in welke weg door Christus zou worden volbracht. Adam en Eva hebben persoonlijk en bevindelijk ondervondel zonder bloedstorting is er geen vergeving van de zonden. In Exodus kuimen we van een lam, een volkomen lam lezen, welks bloed aan de zijposten en bovendorpel moest wezen. Ook bij het morgen- en avondoffer werd een lam geslacht, opdat door het volk Israels dagelijks zou worden bedacht, dat er een door God uitgedachte weg is van verzoening; maar op rechtsgronden, alleen in de weg van voldoening. Christus heeft Zijn Kerk uit zonde en dood uitgehaald; ze zijn duur gekocht. Hij heeft ze met Zijn bloed betaald. Daarvan lezen we in de ceremoniën, psalmen en profeten, maar ook in de Openbaring aan Johannes, niet te vergeten: door de uitverkorenen uit alle talen, natiën en tongen, zal er eeuwig van recht en van bloed worden gezongen; omdat Christus het als Borg uitriep: Het is volbracht, zuUen de Zijnen er eeuwig van zingen: Gij zijt geslacht. Hij is verwond en verbrijzeld. Hij leed naar lichaam en ziel. omdat Zijn Kerk, in Adam, naar die beide van God afviel. Als ooit de diepte van Christus' lijden gekend worden zal, zal eerst de diepte gekend moeten worden van eigen val. Ons Pascha is voor ons geslacht, heeft Paulus geschreven; maar we zullen de inhoud daarvan zelf moeten beleven. Christus' lijden en Zijn sterven, het zijn allemaal zaken, waarvoor de Heere Zelf plaats in ons hart moet maken. God maakte rokken van vellen (verworven gerechtigheid), en Hij toog ze Adam en Eva ook aan (toegepast in de tijd). Al hun eigengerechtigheden, dat kwamen ze goed aan de weel al hun vijgebladeren, waardeloos, ja een wegwerpelijk kleed. Van de Kerk zal in eeuwigheid niets in aanmerking komen; God heeft in het offer van Christus genoegen genomen. Het gaat alles van God uit, het is een eenzijdig Godswerk; Gij hebt het gedaan, dat is de eeuwige roemtaal van de Kerk. Christus stortte Zijn bloed, maar zijn wij erin gewassen ? De Heere mocht het door Zijn Geest toe wiUen passen. De overdenking van Christus' lijden is straks weer voorbij; Hij is ter slachting geleid, maar ook voor u ? Ook voor mij?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's

GESLACHT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's