Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ten hemel opgevaren.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ten hemel opgevaren.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel en is gezeten aan de rechterhand Gods.

Mare. 16:19.

Daar worden drie eeuwen der wereld geteld. Een voor de wet, een onder de wet en een onder Christus. De eerste is van Adam tot op Mozes. De tweede van Mozes tot op Christus. De derde van Christus tot aan het einde der wereld. In een ieder van deze eeuw heeft God de Heere een extra ordinair getuigenis gegeven daarvan, dat na dit leven een ander eeuwig leven is voor 'de gelovige naar lichaam en naar ziel. In de eerste eeuw is ten hemel opgenomen de zevende van Adam, namelijk Henoch. In de tweede is opgenomen in een vurige wagen met vurige paarden Elia. In de derde eeuw op een veel heerlijker wijze Die meerder is dan deze, ja, meerder is dan allen, onze Heere Jezus Christus. Want Deze is ten hemel opgevaren: Gestorven zijnde en alzo is Hij ten hemel opgevaren als een victorieuze Overwinnaar over zonde, dood, duivel, hel en eeuwige verdoemenis, over al Zijne en onze geestelijke vijanden.

Hij is opgevaren door Zijn eigen kracht en macht. En zo is niemand in de hemel opgevaren.

Hij is opgevaren om als Hoofd der kerk in opperste mogendheid, mede in opperste eer en heerlijkheid dezelve te regeren.

Hij is opgevaren, openende door Zijn hemelvaart de hemel, die om onze zonden wil gesloten was, zoals het voorhangsel der heiligdoms afbeeldde.

De dood van Christus is een andere dood dan der heiligen, die hoe kostelijk ze voor God is, tot betaling der zonden niet kan gelden. De opstanding van Christus is een andere dan de verrijzenis van Lazarus. Want Jezus Christus is krachtiglijk bewezen te zijn de Zoon van God, naar de Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden. Zo is ook de hemelvaart des Heeren waardiger dan van Henoch of Elia. "Want Deze heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israƫl te geven bekering en vergeving der zonden.

Wel is waar, daar schijnt meer uiterlijke heerlijkheid geweest te zijn bij de wegneming van Elia dan bij de hemelvaart van Christus, want daar kwam een vurige wagen met vurige paarden, die hem opnam. Maar het is een werk van meer verwondering, dat zonder dienst der engelen, zonder enige uiterlijk hulpmiddelen het heerlijke lichaam des Heeren opwaarts ten hemel voer. Een bloot mens had een ander hulpmiddel van node en door zichzelf kon hij in de hemel niet klimmen, die de zwakheid des vleses te neder hield.

Daar worden nog andere voorbeelden van de hemelvaart van de Heere Jezus Christus aangetrokken. Van Jozef, die uit de gevangenis verhoogd en tot de naaste aan de koning Farao in Egypte verheven werd. Van Simson, die de deur der stadspoort met de beide posten te Gaza opnam en bracht ze opwaarts op de hoogte des bergs, die in het gezicht van Hebron is. De ark des verbonds wees op de hemelvaart van Christus, als ze uit het huis van Obed Edom gebracht werd op de berg van Sion. Voorts de wijze koning Salomo op de dag van zijn kroning en de hogepriester eenmaal des jaars gaande in het Heilige der heiligen.

Met deze hemelvaart des Heeren hebben wij ons te troosten. Want nu hebben wij ons vlees in de hemel als een pand en zegel dat wij ons Hoofd Jezus Christus daar zullen volgen.

Ook krijgen wij daardoor een pand en zegel onzer hemelse erfenis uit de hemel, de Heilige Geest: "Want Ik zeg u de waarheid, het is u nut dat Ik wegga, want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster, de Heilige Geest tot u niet komen. Maar indien Ik henenga, zo zal Ik Hem tot u zenden". Ook moest ons daartoe dienen, dat wij onze wandel en omgang houden in de hemelen, onze ogen derwaarts slaan en daaruit verwachten onze Zaligmaker, Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking waardoor Hij ook alle dingen Zichzelf kan onderwerpen.

Rudolphus Petri 1656.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Ten hemel opgevaren.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's