Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods kerk op aarde. 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods kerk op aarde. 7

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zagen we de laatste keer, dat Gods kerk helaas is gelijk beenderen verstrooid aan de mond van het graf, gelijk of iemand op de aarde iets gekloofd en verdeeld had, (Ps. 141:7), dit maal willen we trachten iets te zeggen van het Hoofd der Kerk Jezus Christus. In Ef 5 : 23 staat: Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is, en Hij is een Behouder des lichaams". In enkele woorden zegt hier Paulus, geleid door Gods Geest, zeer veel waartegen welhaast de gehele wereld in onze dagen in opstand komt. Want de tijd kan aanbreken, dat degene die er aan vasthoudt, dat in het huwelijk de man het hoofd der vrouw is, voor de rechter wordt gesleept en veroordeeld. De verlichte geesten hebben uitgevonden, dat Gods ordinantie in deze een aanslag zou zijn op de vrouw. Daarom moeten die ordinantiën worden weggevaagd en de belijders ervan verdrukt. Doch we gaan dit nu verder voorbij.

Niet minder wordt aangevochten, dat de Heere Jezus het Hoofd der Gemeente is. Miljoenen mensen handelen als eenmaal het volk Israël in de woestijn. Ze wilden liever een zichtbare God, nu ook Mozes op de berg scheen weg te blijven. Ze begeerden te dansen rondom een gouden kalf, om die eer der verlossing uit de ijzeroven Egypteland toe te schrijven. En zo hebben zij nu de Paus van Rome in Christus' plaats gesteld, een zichtbaar hoofd, wiens pracht en praal wel zeer sterk afsteekt bij Hem, Die hier op aarde heeft moeten klagen: e vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge. Lukas 9:58. En Die hier op aarde geen gedaante noch heerlijkheid had, dat wij Hem zouden hebben begeerd. Op dit onderwerp, namelijk op de Paus van Rome, hopen we in het vervolg nog terug te komen.

We kunnen namelijk ook nog wat dichterbij komen. Hoevelen loochenen Zijn waarachtige Godheid. Anderen loochenen de noodzakelijkheid van Zijn lijden en dood ter voldoening aan Gods recht. Weer anderen ontkennen Zijn

dadelijke gehoorzaamheid of hebben Hem niet nodig als de grote Toepasser van de verworven zaligheid door Zijn Geest en Woord. En als het op de praktijk van het leven aankomt, wat al betrouwen op gemoedsaandoeningen, op voorgaande bevindingen, op hetgeen anderen in ons voor Gods werk houden. O, dat Hoofd der Gemeente en die Behouder des lichaams zouden we dagelijks nodig moeten hebben, om ons in onze blindheid te leren, om ons harde hart te buigen, tot doding van ons verdorven vlees en tot bescherming tegen zovele vijanden, die nimmer rusten voor zij onze ziel schade en verdriet hebben toegebracht.

Evenwel is Christus het Hoofd der gemeente. En dat is een onwaardeerbaar voorrecht, want Hij is de Alwetende, Die naar het gezicht Zijner ogen niet zal richten. Daarin ligt de gehele vastheid van God Kerk, die anders niet één ogenblik zou kunnen bestaan. "Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente." Col. 1:18. Daarom wordt Gods Kerk genoemd: et lichaam van Christus. Dit is een geestelijk lichaam onder een geestelijk Hoofd.

De Heere Jezus is het Hoofd der Gemeente door verkiezing. In Ps. 2 : 6 staat: Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, de berg Mijner heiligheid". En de belofte in Ps. 72 : 8 luidt: En Hij zal heersen van de zee tot aan de zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde".

Ook is Hij een almachtig Koning, Die het aan geen kracht ontbreekt, volgens Efeze 1 : 22: En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen". Hem is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde en Hij is met Zijn Kerk tot aan de voleinding der wereld.

Daartoe is Hij gezeten aan de rechterhand des Vaders om altijd voor de Zijnen te bidden, Kregen we iets te zien van de kracht van die voorbidding, dan zouden we zo benauwd in deze wereld niet wezen. De Vader heeft het Hem beloofd in Ps. 2:8: Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot uw erfdeel, en de einden der aarde tot uw bezitting". Hij is een eeuwig Priester, die in één offerande volmaakt heeft. degenen, die geheihgd worden. Hebr. 7 : 25: Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden". Op grond van die voorbede gaat de Geest uit om de uitverkorenen op te rapen van de vlakte des velds. Dat werd onder andere vervuld op de Pinksterdag, waarvan we lezen in Hand. 2 : 33: Hij dan, door de rechterhand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes ontvangen hebbende van de Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort”.

Hij is het ook. Die zijn Kerk bestuurt, ook al schijnt het wel in onze dagen, dat Hij Zich meer en meer onttrekt en grote vreze ons menigmaal bevangt. In Jes. 33 : 22 lezen we: De Heere is onze Rechter, de Heere is onze Wetgever; de Heere is onze Koning, Hij zal ons behouden". Hij wordt ook genoemd: de overste Herder" volgens 1 Petr. 5 : 4. En de grote Herder der schapen, Hebr. 13 : 20. En een Vorst en Zaligmaker, om Israël te geven bekering. Hand. 5:31. Alleen Hij kan zeggen: k ben de goede Herder.

Daarom is Zijn gemeente veilig temidden van zovele grijpende wolven. „De poorten der hel zullen haar niet overweldigen". Matth. 16 : 18. Als de Heere Jezus in Matth. 28 : 20 zegt: En zie. Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld", dan geldt dat niet alle mensen, maar alleen de levende leden. „Dat is", zo zegt de kanttekening, „met u Mijn discipelen en al uw navolgers in Mijn Gemeente". Die worden dan ook in de kracht Gods bewaard door het geloof tot de zaligheid, 1 Petr. 1 : 5. „En Ik zal haar wezen, spreekt de Heere, een vurige muur rondom; en Ik zal tot heerlijkheid wezen in het midden van haar".

„Want die ulieden aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan". Zach. 2 : 5 en 8b. „En de Heere zal over alle woningen van de berg Zion en over Zijn vergaderingen scheppen een wolk des daags, en een rook, en de glans eens vlammenden vuurs des nachts; want over alles wat heerlijk is zal een beschutting wezen". Jes. 4:5. Dus de Paus van Rome, hoezeer hij zich ook als het hoofd der kerk vertoont en hoeveel miljoenen hem daartoe ook toejuichen, neemt die plaats, die Christus alleen toekomt, wederrechtelijk in. Hij is slechts een zondig, sterfelijk en onmachtig mens. Hoe zal hij het hoofd kunnen zijn van Christus' geestelijk lichaam? Dat Petrus de eerste Paus zou zijn geweest is een fabel. Nooit heeft de Heere Jezus gezegd, dat Hij Zijn kerk op Petrus zou bouwen. En wat zal Petrus daar blij mee zijn geweest, toen hij na zijn verloochening van Christus, door Hem werd aangezien en naar buiten ging en bitter weende. De vaste grondslag van Gods Kerk is hetgeen hij in zijn belijdenis weergaf, namehjk dat Christus is de Zoon des levenden Gods.

Petrus heeft zich zelfs de schijn van dit ambt niet aangemeten. Want in zijn eerste zendbrief, hoofdstuk 5, het eerste vers, noemt hij zichzelf

een medeouderling en getuige des lijdens van Christus. En even verder vermaant hij juist om de kudde Gods te wijden, niet als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren, maar als voorbeelden der kudde geworden zijnde. En hij zag uit naar de komst van de overste Herder, de Heere Jezus Christus.

Maar nu rijst de vraag: wat is de Paus dan? Doch zo de Heere wil hopen we daarmee de volgende keer verder te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Gods kerk op aarde. 7

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's