Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is God de Gans Andere? 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is God de Gans Andere? 5

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dwalingen worden doorgaans op bedekte wijze ingevoerd. Anders loopt het ook te veel in het oog. Als dr. H. Wiersinga zegt, dat we de uitdrukking „erfzonde" moeten laten vallen, dan zal het onder ons te duidelijk zijn met wat voor geest we te maken hebben, dan dat hij veel invloed zal kunnen uitoefenen. Ook al siert hij zich nog op een weinig oprechte wijze met de naam „gereformeerd".

Maar zegt daarentegen iemand: onze kennis van God is mensvormig, dan komen we op veel gevaarlijker terrein. We weten immers, dat de menselijke kennis, ook al is dit een door Gods Geest gewerkte en geheiligde kennis, onvolmaakt en ten dele is. We weten ook, dat het de Heere behaagd heeft in Zijn Woord aan onze menselijke bevatting tegemoet te komen, door over Zichzelf op een menselijke wijze te spreken. Daarom zullen we geneigd zijn om het toe te stemmen, dat onze kennis van God mensvormig is. Ten opzichte van de gevallen en onwedergeboren mens is het zeker waar, dat hij zeer menselijke voorstellingen van God heeft. Al de eigenschappen van de mens worden dan in sterk vergrote vorm aan God toe geschreven. De hedendaagse theologie is dan ook een produkt van mensehjk denken. De Goddelijke openbaring door Geest en Woord wordt verworpen. Als er nog over God wordt gesproken, dan moet het zijn op een wijze waaraan de gevallen mens iets heeft om des te geruster in de wereld te kunnen leven. Daarom spreekt men over de medemenselijkheid van God en Zijn mensvormigheid. Een god naar het beeld van de gevallen mens. De ware religie kent slechts één God, beleden en gekend vanaf Adam tot het einde der tijden door Gods kerk op aarde. De gevallen mens brengt echter evenzovele beelden van God voort, als eertijds de oude heidenen afgoden. Want elke theoloog moet wat nieuws en wat beters brengen. Ze ontdekken volgens hun zeggen elk voor zich nu pas hoe God werkelijk is. Maar Gods kerk kent één en dezelfde God, alle eeuwen door. En de God van Abraham, Izaak en Jakob zullen ook wij moeten leren kennen, wil het wel met ons zijn voor de nimmer eindigende eeuwigheid.

Elke theoloog schept zich dus een godsbeeld, ten dienste van zichzelf en van bepaalde maatschappelijke, pohtieke en religieuze doeleinden. Wij wijzen hierop om te waarschuwen tegen een lichtvaardig spreken over het mensvormig zijn van de menselijke kennis van God. We hebben dan de eerste stap al gezet om van Gods Woord en waarheid af te wijken.

Nu is het waar, dat de Heere over Zichzelf in Zijn Woord op een zeer menselijke wijze spreekt. Maar onze vaderen hebben overeenkomstig dat Woord er altijd aan vast gehouden, dat we zulk spreken op een menselijke wijze toch op een Gode betamelijke wijze zullen moeten verstaan. En zo leert het ook Gods Geest. Anders vervallen we in beginsel tot de leer der antropomorfieten, de mensgedaantedrijvers. Gods nederbuigende goedheid om aan onze menselijke bevatting tegemoet te komen, misbruiken zij om God een lichaam toe te schrijven. Maar God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid.

De Heere schrijft Zichzelf in Zijn Woord een menselijke gedaante toe, menselijke ledematen, menselijk gedrag en menselijke eigenschappen. Ook menselijke aandoeningen, zoals toorn, berouw en dergelijke. Van al het genoemde zullen we wat voorbeelden noemen ter verduidelijking.

Zo staat er in Ex. 15 : 3: De Heere is een Krijgsman." In Matth. 25, de gelijkenis van de tien maagden, wordt de Heere Christus, komende ten gerichte, de Bruidegom genoemd. De Heere uit Jozua 6 : 2 werd door hem gezien, volgens hoofdstuk 5 : 13, als een Man, met een uitgetogen zwaard in Zijn hand.

Verder is het onder ons genoegzaam bekend, dat de Heere spreekt over Zijn ogen. Zijn oren en Zijn neusgaten, om ons Zijn alomvattende kennis en Zijn alwetendheid bekend te maken. Ook wordt Hem smaak toegeschreven, als er gezegd wordt, dat Hij harten en nieren proeft. Zijn kracht en Zijn werkingen worden uitgedrukt door te spreken over Zijn arm en Zijn handen. Met betrekking tot de bekendmaking van Zijn wil en wijsheid en Zijn scheppen, wordt gesproken van Zijn mond en Zijn lippen. Hoewel de Heere de Alwetende is, wordt toch een beeld van menselijk gedrag op Hem toegepast Ps. 14 : 2: De Heere heeft uit de hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht." Hoewel Hij overaltegenwoordig is, wordt toch van Hem gesproken, alsof Hij nederkwam. Gen. 11:5: Toen kwam de Heere neder, om te bezien de stad en de toren, die de kinderen der mensen bouwden."

Ook wordt wel in menselijke eigenschappen beschreven, hoedanig de Heere is ten opzichte van bepaalde zaken. In Jer. 1:12 lezen we: Ik zal wakker zijn over Mijn woord om dat te doen." Jesaja zegt in hoofdstuk 59 : 17: Hij deed de ijver aan als een mantel."

Er worden ook woorden gebruikt ten opzichte

van Gods handelen met de mensen, die van menselijke aandoeningen zijn genomen. Zoals bijvoorbeeld een walg hebben. Lev. 26 : 11: Én Ik zal Mijn tabernakel in het midden van u zetten, en Mijn ziel zal van u niet walgen." Ook ijver in de zin van jaloezie, zoals in Ex. 34 : 4: (Want gij zult u niet buigen voor een andere God. Want des Heeren Naam is Ijveraar; een ijverig God is Hij)". GeHjk een man jaloers is over de afwijking van zijn vrouw, zo zal de Heere ijveren tegen de zonde van afgoderij.

Bij de veelgebruikte woorden uit Jer. 31 : 20: Daarom rommelt Mijn ingewand over hem; Ik zal Mij zijner zekerlijk ontfermen", zegt Calvijn: Hier brengt God mensehjke aandoeningen op Zichzelf over. Want de ingewanden roeren zich en maken geluid door onmatige smart, en wij halen zuchten en klachten uit de diepte, wanneer wij door grote droefheid beklemd zijn. Zo ook, wanneer God in Zichzelf de aandoening krijgt van een hefhebbend Vader, dan zegt Hij, dat Zijn ingewanden rommelen, omdat Hij Zijn volk weer in genade wil aannemen. Bij God gaat dat weliswaar niet in eigenlijke zin op, maar omdat Hij de grootheid van Zijn liefde jegens ons niet anders kan uiten, spreekt Hij ruw, om Zich aan onze grovigheid aan te passen."

In 1 Sam. 15:11 lezen we, dat de Heere zegt: Het berouwt Mij, dat Ik Saul tot koning gemaakt heb." Maar dat wij dat op een Gode betamelijke wijze moeten verstaan, blijkt uit het 29e vers van hetzelfde hoofdstuk, waar gezegd wordt: En ook hegt Hij, Die de overwinning Israels is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou."

Het is ook onbetamelijk, de beelden of gedaanten die God wil gebruiken om Zijn Majesteit te vertonen, na te bootsen, zoals de roomse kerk en allen die haar volgen doen. In Daniël 7 : 9 wordt van God gesproken als de Oude van Dagen, wegens Zijn eeuwig zijn. De Heilige Geest heeft Zich bij de doop van de Heere Jezus vertoond in de gedaante van een duif. En de Tweede Persoon verborg Zijn Godheid achter het voorhangsel van Zijn menselijke natuur. Maar we gaan ver de perken te buiten als we, gehjk zij, de Heilige Drieëenheid door een kombinatie van deze beelden willen uitdrukken.

Al is het ook waar, dat het de Heere behaagt ons door beeldspraak te onderwijzen, het zou slechts afgoderij zijn, als we in deze menselijke beelden blijven hangen. We behoren het op een Gode betamelijke wijze te verstaan, want God is een Geest. Het spreken van medemenselijkheid en mensvormigheid Gods, verbergt ernstige ketterijen. En ook indien we mensvormig van God denken, is ons nodig de verlichting des Heiligen Geestes, opdat wij Hem recht zullen mogen kennen.

De volgende keer, zo de Heere wil, over de vraag of God ook de Gans Andere is, dan Hem, Die Zijn volk tot zaligheid leert kennen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Is God de Gans Andere? 5

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's