Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Advent en Kerst. VI

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Advent en Kerst. VI

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

„Ik, de Heere, heb Ugeroepen in gerechtigheid, en Ik zal U bij Uw hand grijpen; en Ik zal U behoeden, en Ik zal U geven tot een Verbond des volks, tot een Licht der heidenen".

Jesaja 42:6.

De verkorenen van eeuwigheid, die zullen tot Hem komen, en die ook alleen. En die zijn de Middelaar gegeven, tot een Verbond des volks. Hij de waarachtige Zoon des mensen, de beloofde Messias wordt hier voorgesteld. En in Hem zal de kerk zeker alles vinden, wat tot zahgheid nodig is. Hij is dat ware Zaad Davids, en nochtans de waarachtige Zoon van God. Hij is het van Wie de engelen zeide: „En gij zult Zijn Naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hunne zonden". Hij is de enige en volkomen Zaligmaker, een Zaligmaker niet alleen van verwerving, maar ook van toepassing. Door lijdehjke en dadehjke gehoorzaamheid zal Hij de zaligheid verwerven. Door het doen van de wet en het dragen van de straf, zal Hij alle gerechtigheid vervullen. En door de Heilige Geest zal Hij Zijn werk toepassen in het hart Zijner uitverkorenen. Verbond des volks, wil ook zeggen, Christus de Heere in de stad Davids. De Vader heeft Hem tot een Heere en Christus gesteld. O, welk een rijkdom ligt er toch in het woord van onze tekst. Christus, Gezalfde, Verordineerde, Geroepene, om het werk der zaligheid in de tijd uit te werken. O, zeg het nu eens, is het dan niet waar, dat alleen de Heere deze weg tot de zaligheid heeft kunnen uitdenken? Wat valt dan toch al het menselijke er schoontjes buiten, en wat wordt dan het verstand der verstandigen te niet gedaan, en het door genade bij God vandaan, de kinderkens geopenbaard. De Heere Jezus zeide: „Ja Vader, want alzo is geweest, het welbehagen voor U". En zulk een weg waarin er nu niets van de mens in aanmerking komt, is voor de vrome Joden, en de wijze Grieken een dwaas-

heid, maar die nu door genade mogen geloven, dat alleen in dat Verbond des volks de zaligheid ligt, is deze leer een kracht Gods tot zaligheid. En ook tot onuitsprekelijke blijdschap, voor degenen die al hun kooppenningen verdokterd hebben, en die leren verstaan, dat als er nu nog één zucht of traan van hen bij moest, het dan nog voor eeuwig kwijt was. Maar geliefden, er staat nog meer in onze tekst. O, dat Goddelijke werk in het zenden van die grote Knecht! Het stijgt al hoger en hoger, en dat tot verwondering en aanbidding voor een ziel die nu niet laag genoeg kan bukken in haar eigen gewaarwording in het ontsluiten van de waarheid die hier tot verheerlijking en verhoging van die Knecht des Vaders wordt opengelegd.

Wij lezen namelijk: „Tot een Licht der heidenen".

Dus het is voor eentje die zich als een heiden voor God heeft leren kennen, in de waarneming van zijn bestaan. En waar leven de heidenen? In een stikdonkere duisternis. En och, wat moet Gods volk toch veel klagen over zijn blindheid en duisternis, onwetendheid en dwaasheid. Maar o, eeuwig wonder: Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot Licht zien, en die wonen in het land van de schaduwen des doods, over dezelve zal een licht schijnen". Die nu in het donker en in het duister, ja in hun onwetendheid en dwaasheid hun weg moeten gaan, daar wordt nu juist „Het Verbond des volks" als die dierbare Middelaar in Zijn gezegende ambten zo onmisbaar. Hij is niet alleen Jezus, maar ook Christus, de Heere, de Gezalfde. En dat tot Profeet, Priester en Koning. Mozes heeft alreeds van Hem geprofiteerd, als hij zeide in Deut. 18 : 15: Een Profeet uit het midden van u, uit uwe broederen, als mij, zal u de Heere uwe God verwekken". Ook spreekt Jesaja van Hem, als hij zegt: En Ik zal den sleutel van het huis Davids op Zijn schouder leggen, en Hij zal open doen, en niemand zal sluiten, en Hij zal sluiten, en niemand zal open doen". Dit mogen Gods knechten wel eens ervaren. Als Hij opent, dan kan de ganse hellemacht het niet dicht krijgen. Maar ja, zij ervaren ook weleens, dat Hij sluit, en och, dan kunnen zij zich in duizend bochten wringen, en dan gaat het niet hoor! Dan voelen zij zich net als die Baaipriesters die maar tegen het altaar springen en dan is er geen stem of opmerking. Alleen wordt het wel opgemerkt bij de hoorders ja dan kan men er ook niet met de eer tussen uit. Als het eens gebeurt, dan weet men geen raad om thuis te komen en dan zeggen ze van binnen: et komt wel openbaar, dat God je niet geroepen heeft. Ja, dan kan men er echt geen dominee mee worden. O, wat is het toch nodig dat de Heere als die grote Profeet en Leraar der gerechtigheid maar steeds aan de spits treedt. Als dat weer eens gebeuren mag, dan krijg je weer eens moed, en dan verblijdt zich het arme volk wat nog onder ons gevonden wordt, als zij mogen merken dat de Heere Zijn knechten nog een weinig wil bedienen. Maar kom, nu zal die grote Knecht, als Middelaar, Zijn ambten uit gaan voeren, als een Licht der heidenen.

Wordt vervolgd

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Advent en Kerst. VI

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's