Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nuttige Samenspraken (59)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nuttige Samenspraken (59)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

van een heilzoekend leraar met zijn akkerlieden hij zijn gewone en buitengewone huisbezoeken.

DERTIENDE SAMENSPRAAK (vervolg)

Een kort voorschrift van de noodzakelijke plichten van de dienstboden tegenover hun meerderen.

Leraar (vervolgt): aar zoals het billijk is, om de bevelen van zijn meesters in alles op te volgen, zo moet men ook hun bestraffingen verdragen, niet tegenspreken of die met toorn en kwaadaardigheid vergelden, maar aandachtig aanhoren, in liefde aannemen en zijn verkeerde handelingen daardoor proberen te verbeteren. Ziehier de vermaning van Petrus, die een christelijke onderdanigheid, en van Paulus, die een ootmoedig stilzwijgen van alle dienstboden eist, en niet wil dat zij morren of tegenspreken. 1 Petr. 2:18 en Tit. 2:9. Echter wil ik niet zeggen dat een bode nooit mag spreken, als hem iets boven zijn vermogen of tegen zijn conscientie belast, en dat hij over deze of gene dingen beticht en bestraft wordt. Nee, dan is het hem niet verboden, maar hij mag zich vrij verontschuldigen, indien hij zorg drage om dat te doen met alle vriendelijkheid, netheid en betamelijke eerbied.

Nu is er nog een bijzondere plicht, die aan de gehoorzaamheid verwant is en die met alle naarstigheid van alle dienstboden moet waargenomen worden, ik bedoel dat zij ook de christelijke onderwijzingen en besturingen van hun meerderen wel in acht nemen, waardoor zij proberen de eeuwige welstand van hun zielen te bezorgen en hen tot dienstknechten en dienstmaagden des Allerhoogsten te maken. Het is een voorrecht, dat wij in deze liefde-en zorgeloze eeuw weinigen aantreffen, en daarom des te liever moesten aangenomen worden. Valt iemand zo'n onderwijs uit Gods Woord te beurt, dan mag hij met reden denken, dat dit hem beter is als vette spijs en drank, als een overvloed van kleren en een groot loon. Immers is dit een middel, om in een staat van dienstbaarheid tot vrijheid, van armoede tot rijkdom, van verachting tot heerlijkheid en van onderdanigheid tot een koninklijke waardigheid verheven te worden. Het is een middel om zijn ziel de Heere te gewinnen en die tot een buit weg te dragen, j a het is een middel om met zulke heren en vrouwen, hoewel in uiterlijke staat van onderscheid, evenwel in één en dezelfde gemeenschap met God te treden en zich daarover te verblijden. Wie zou dan zo'n onderwijs en vermaning niet in acht nemen, waar de ziel bij leven kan, waar zij een bestendig goed verkrijgt en die haar dan de weg wijst tot een eeuwige behoudenis.

Maar ik spreek nog ten derde van de trouw die alle dienstboden aan hun meerderen schuldig zijn en het rechte kenteken van ware liefde en genegenheid is. Een deugd die hierin bestaat, dat zij alle aanbevolen zaken van hun meerderen met liefde en waakzaamheid, zowel in hun afwezigheid als in hun tegenwoordigheid bezorgen, in acht nemen en tot het allergrootste voordeel handhaven. Hieruit volgen nu verschillende dingen.

Ten eerste dat zij hen op geen enkele manier te kort doen of door behendige streken iets ontfutselen. Dit strijd tegen het achtste gebod, gij zult niet stelen en tegen de vermaning van Paulus. Tit. 2:9, 10 waar hij zegt: at de dienstknechten hun heren niets onttrekken moeten, maar alle goede trouw bewijzen. De Zaligmaker prijst ook de getrouwe dienstknechten, gelijk Hij de ontrouwen verwerpt. Matth. 25 : 21, 30. En Salomo zegt, dat een getrouw gezant medicijn is en dat hij de ziel zijns heren verkwikt. Spr. 13 : 17 en 25 : 13.

Maar het is niet genoeg dat zij hun meerderen slechts niets ontnemen, maar de rechte getrouwheid vordert ook, dat zij met inspanning van alle krachten zelfs pogen hun goederen te vermeerderen, naar het voorbeeld van Jozef in het huis van Potifar, Gen. 39 en van Jacob in het huis van Laban, hfdst. 31 en van de getrouwe dienstknechten in het huis huns heren, die de Zaligmaker in de zinrijke gelijkenis voorstelt, Matth. 25.

De trouw verbindt hen ook om met ernst en ijver de goede naam van hun meerderen voor te staan, achter hun ruggen niet te lasteren, hun gebreken voor de wereld niet bloot te leggen of enig kwaad van hen te spreken en zelfs niet te willen gedogen dat anderen het doen, want die als achterklapper wandelt openbaart het heimelijke, maar die getrouw is van geest bedekt de zaak, zegt

Salomo. En mag men volgens de goddelijke wet van niemand kwaad spreken, veel minder dan van zijn meerderen. Al waren zij aan vele misdrijven schuldig, dan is het evenwel de plicht van de huisgenoten, om die met de dekmantel van liefde te bedekken en de Heere voor hen te bidden. Hier zullen de getuigenissen van sommige heidense slaven tot beschaming van vele christenen spreken. Men zegt dat er onder hen geweest zijn, die alle martelingen liever hebben willen uitstaan, dan dat zij enige geheimen van hun heren en vrouwen openbaren zouden. Wie verwondert zich hier niet over! Maar wat is er gruwelijker, wat verfoeilijker en meer hatelijk in een bode, als dat gedurig lasteren en kwaadspreken ? Dit is een blijk van de grootste ontrouw, van de snoodste ondankbaarheid en ook een schandelijke eerroverij. Van zulken mag men zeggen dat hun keel een geopend graf is, dat zij met hun tong bedrog plegen en slangenfenijn onder hun lippen dragen, Rom. 3 : 13 en Ef. 4 : 15. Daarom dat hun deel ook zijn zal met de achterklappers, die nooit in Gods tent verkeren zullen, zolang zij zich niet bekeren.

De trouw van goede dienstboden wordt ook hierin beoefend, dat zij zowel in het afwezig zijn als in het bijzijn van hun meerderen hun dienst waarnemen, zelfs arbeiders en andere huisgenoten die met hen in hetzelfde werk zijn, daartoe opwekken, aanmoedigen, nalatigen overtuigen en hun meerderen van hun wangedrag op de hoogte te stellen, want dit is zijn meerderen in alles welbehagelijk te zijn en verdient de roem van Jacob in de dienst van Laban, van Jozef aan het huis van Potifar, en van Daniël aan het hof van Babel.

Maar bijzonder moet de trouw van de dienstboden ten opzichte van de kinderen blijken, wanneer zij bij afwezigheid van de ouders aan hun opzicht toevertrouwd worden. Het past hen niet om ze met een losse en ongebonden wandel voor te gaan, om hun gemoederen die toch tot zondigen geneigd zijn, met ijdele liederen en kwade samenspraken dartel te maken, om hen gedurig met leugenachtige vertelsels te voeden of tot stilte te brengen, ook niet om hen wreed te behandelen en met schoppen, stoten, slaan en dergelijke smartelijke handelingen te overbluffen, maar om hen in alle tederheid en vriendelijkheid te leiden, om hen met zachtmoedigheid te behandelen, naar de wetten van hun ouders zoveel mogelijk te besturen, in het kwade te berispen en tot het goede aansporen door goede lessen en voorbeelden, ook, om hun halsstarrigheid en onbedwingbare driften aan de ouders bekend te maken, en tenslotte voor hun zielen en lichamen nauwkeurig zorg te dragen.

Ten laatste mag ik dit ook onder de trouw van de dienstboden rekenen, wanneer zij dikwijls en dagelijks voor de welstand van hun meerderen en van hun hele huis biddende zijn: Dat God hun heil geve naar ziel en lichaam, dat Hij hun inkomsten vermeerdere en hun kost rijkelijk zegene, dat Hij hun akker vruchtbaar make en hun schuren met koren vuile, maar bovendien dat Hij hun zielen van het verderf redde en hun geve de vergeving van zonden, de gerechtigheid, het leven en de zaligheid in Christus, ja ook dat Hij hun zaad doet uitspruiten tot nut van Zijn kerk en tot blijdschap van de ouders, ja dat al Zijn vingeren en voetstappen over hen mogen druipen van geestelijke en lichamelijke vettigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 1984

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Nuttige Samenspraken (59)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 1984

De Wachter Sions | 8 Pagina's