Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onze oudvaders schreven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onze oudvaders schreven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vergeving der zonden is een parel aan de kroon van een gelovige.

De vergeving van zijn zonden. Zonden vergeven is één van de Koninklijke Rechten en komt alleen aan God toe. De aflaatbrieven van de paus gelijken op loterij briefjes, die nergens anders goed voor zijn dan om ze aan stukken te scheuren. Wie kan de zonden vergeven dan God alleen. Mark. 2 : 7. Welnu, deze vergeving en kwijtschelding der zonde is ten Ie, een dierbare en ten 2e, een uitnemende genade.

1. De vergeving van zonde is een dierbare genade.

Ze is de grote vrucht van Christus bloed, door welks prijs ze verkregen is. Zonder bloedstorting geschiedt geen vergeving, Hebr. 9:22. Christus heeft ons „pardon" uitgebloed. Hij was niet alleen een Lam zonder smet, maar ook een Lam Dat geslacht is. Het „pardon" dat een gelovig zondaar bezit, is in Christus bloed geschreven.

2. Vergeving van zonde is ook een uitnemende en keurige genade.

Deze kostelijke parel schenkt God aan niemand dan aan Zijn uitverkorenen. God stelt ze onder de voorrechten van Zijn genadeverbond, Jer. 31:34. „Ik zal hunne ongerechtigheid vergeven en hunner zonden niet meer gedenken". Ze is een genade, die óns rijk maakt, die ons recht en aanspraak geeft op de gelukzaligheid: Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, en wiens zonde bedekt is. Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent". Ps. 32 : 1. Onze zonden zijn de zwaartste schulden die we hebben. Maar het feit, dat onze schuld in Gods rekenboek is uitgeschrapt en God verzoend is, dat God ons door Zijn Geest toeroept: oon heb goede moed, uw zonden zijn u vergeven, Matth. 9:2, Ik zal uw naam niet uit Mijn Boek delgen, maar Ik zal uw zonden uit Mijn Boek uitwissen..., dat is een genade van de eerste grootte. Welgelukzalig is die mens! In de grondtekst staat het woord „Welgelukzalig" in het meervoud. Dat betekent zoveel als „dubbel gelukzalig". Hebt gij maar één zegen, mijn vader? vroeg Ezau, Gen. 27:38. Zie, hier is een veelheid, een hele keten van zegeningen. De vergeving van zonde sleept de zilveren keten van genade en de gouden keten der heerlijkheid met zich mee.

In de vergeving van zonde hebt gij niet maar een pardonbrief, maar daar hebt ge 'een heel boek vol genade, een menigte genade is daarin samengebonden. U moogt ze terecht „Gad" noemen, want zie, daar komt hoop. Gen. 30 : 2. Wanneer God een zondaar pardon schenkt, dan doet Hij (als het mij geoorloofd is zo te spreken) Zijn allerkostelijkste kleed aan. Daarom sprak Hij, toen Hij Zichzelf aan Mozes in heerlijkheid vertonen wilde: Ik zal al Mijn goedigheid voorbij uw aangezicht laten gaan" Ex. 33:19. Zijn genade is Zijn heerlijkheid. En als ge nog iets verder leest, zult ge merken dat het geen andere dan vergevende genade was. Ex. 34:7: Die de ongerechtigheid en de overtreding en zonde vergeeft" enz. Dit is een voortreffelijke aflaatbrief, want God verzegelt des zondaars pardon met een kus. Dit bracht David ertoe, om zichzelf te zalven en zijn kleding te veranderen, 2 Sam. 12 : 20. Het was vreemd, zijn kind was nauwelijks gestorven en God had hem laten aanzeggen dat het zwaard van zijn huis niet wijken zou, en toch begint hij nu zichzelf te zalven. De reden was deze, dat David een goede tijding gehoord had. God had hem Zijn pardon door middel van de profeet Nathan toegezonden, 2 Sam. 12 : 13 „De Heere heeft ook uw zonde weggenomen". Deze vreugdeolie die God in zijn hart uitgestort had, baande een weg voor zijn zalving.

Wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Onze oudvaders schreven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's