Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerst

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En Hij zal over het huis Jacobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.

Lukas1 : 33

IV

Gij zult die Zoon baren, Maria, van wie Jesaja heeft uitgeroepen: Want een Kind is ons geboren een Zoon is ons gegeven en de heerschappij is op Zijne schouder; en men noemt Zijn Naam WonderHjk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid. Vredevorst". Hij zal zijn de ware Zone Gods, maar zal naar dat eeuwig Verbond der Genade, uit u vlees en bloed aannemen om waarachtig en rechtvaardig mens te zijn. En om alzo in die aangenomen ware menselijke natuur het werk der zaligheid als de ware Knecht des Vaders te volvoeren in het vrijkopen en verlossen Zijner uitverkorenen. Want gij zult Zijn naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden. Hij zal groot zijn en de Zoon des AUerhoogsten genaamd worden. Is Hij als Jezus dat is Zaligmaker bijzonder voorgesteld in Zijn Priesterlijk ambt, als de Zoon des AUerhoogsten zien wij Hem in Zijn Profetisch ambt. Want als de Zoon des AUerhoogsten is Hij de Eeuwige Wijsheid Zelf. „Ik, Wijsheid woon bij de kloekzinnigheid en vindt de kennis van alle bedachtzaamheid". O, wat krijgt die heilige ontvangenis toch waarde voor een doodschuldige zondaar welke aan zijn totale doemschuld in Adam is ontdekt en zijn onreine ontvangenis en geboorte door zijn diepe val krijgt in te leven. Onrein en walgelijk voor God zich leert kennen en erkennen de schuld die Hem tot straf bewoog. O, gel., dan valt er niets meer op te knappen dan blijft er een heiwaardig schepsel over. Die niet verloren gaat, maar verloren ligt. Welk een wonder wordt het dan toch, als de Heere nu zulk een verloren zondaar de verborgenheid der heilige ontvangenis gaat ontsluiten. Wat krijgt dan die Persoon een onuitsprekelijke waarde. Zal er zuiver iets geleerd worden van de schoonheid van die Middelaar, dan zal men toch kennis verkregen moeten hebben aan hetgeen wij in het paradijs gedaan hebben en wat wij daar geworden zijn. Anders kan de verborgenheid der Godzaligheid welke zeer groot is, ons nooit ontsloten worden, namelijk God geopenbaard in het vlees. Maar zo zal het ook steeds in de doorleving zolang de ziel nog hier op aarde is, nodig zijn om gedurig als een zwarte moriaan der aanklevende ongerechtigheid gebracht te worden bij Hem Die heilig is ontvangen en de kerk wordt ontdekt als de Fontein welke geopend is voor den huize Davids en voor de inwoners van Jeruzalem. Maar zo zal Hij ook als Profeet Zijn kerk leren en onderwijzen in de weg der zaligheid en door Zijn duurverworven Geest de verworven weldaden toepassen. Want niemand kan een ding aannemen, tenzij het hem van de hemel gegeven wordt. En hoe mag nu de ziel de weldaden door het geloof aannemen? Met afgekapte handen. En vergeet nu nooit, dat de toepassing de aanneming altijd voorafgaat. Maar nu lezen wij verder in ons teksthoofdstuk in vers 32 en 33: En God de Heere zal Hem de troon Zijns vaders Davids geven; en Hij zal over het huis Jacobs Koning zijn in der eeuwigheid en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn. Zo zal de verlosser tot Sion komen en de goddeloosheid van Jacob afwenden. Hij zal Koning zijn en regeren van de zee tot aan de zee en van de rivieren tot aan de einden der aarde. Als Koning heeft Hij een eeuwig en onveranderlijk koninkrijk, gegrond op gerechtigheid en waarheid. Een koninkrijk des Vredes, der genade en der barmhartigheid en dat alles gegrond op de grondwet der gerechtigheid. En dat koninkrijk heeft zijn grondslag tevens in het onveranderlijke welbehagen Gods. De Vader heeft de Zoon dat koninkrijk verordineerd en de Zoon verordineerd dat koninkrijk Zijn volk. Want Hij zal geen Koning zijn zonder onderdanen. Want Hij zal over het huis Jacobs Koning zijn in der eeuwigheid. En van Jacob lezen wij in Deut. 32 : 9: Want des Heeren deel is Zijn volk, Jacob is het snoer Zijner erve". Hier wordt dus zuiver over een van eeuwigheid uitverkoren volk gesproken. Over hen is het snoer der eeuwige verkiezing gevallen. Over dat verkoren volk heeft de Middelaar in de stille Vrederaad uitgeroepen: De snoeren zijn Mij in lieflijke plaatsen gevallen, ja een schone erfenis is Mij geworden". Want de wil des Vaders in de eeuwige verkiezing was ook volkomen de wil des Zoons en des Heiligen Geestes. En dat zal nu tot diepe verwondering strekken voor degenen die door genade tot onderdanen van dat geestelijke koninkrijk gemaakt worden in de tijd. Wanneer die zwarte bruid uit het Egypte der zonden zal geroepen en getrokken worden om in de gemeenschap gebracht te worden met die meerdere Salomo, die dierbare Koning des Vredes. Salomo heeft de troon op een rechte wijze van zijn vader David ontvangen. Dus geroepen en gezalfd tot koning over Israël. Maar ook van de meerdere Salomo geldt, dat Hij afgezonderd is onder vele broederen. Wij lezen van Hem in Jes. 49 vers Ib: De Heere heeft Mij geroepen van den buik af, van Mijner moeders ingewand af heeft Hij Mijn Naam genoemd". En in vers 3 van datzelfde hoofdstuk: En Hij heeft tot Mij gezegd: ij zijt Mijn Knecht, Israël, door Welke Ik verheerlijkt zal worden". Van eeuwigheid verordineerd om Koning te Zijn, is Hij ook gezalfd. Gezalfd met de Heilige Geest en dat zonder mate. Hij alleen kon getuigen: De Geest des Heeren Heeren is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft om een blijde boodschap te brengen de zachtmoedigen: ij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, om den gevangenen vrijheid uit te roepen en den gebondenen opening der gevangenis; om uit te roepen het jaar van het welbehagen des Heeren en den dag der wrake onzes Gods; om alle treurigen te troosten; om den treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde: ieraad voor as, vreugde-olie voor treurigheid en het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikenbomen der gerechtigheid, een planting des Heeren, opdat Hij verheerlijkt worde".

Wordt vervolgd

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Kerst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's