Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hopende en Uitziende

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hopende en Uitziende

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daniël 2 : 13-18.

Die wet dan ging uit en de wijzen werden gedood; men zocht ook Daniël en zijn metgezellen om gedood te worden. Enz.

HOPENDE: Hoewel Daniël en zijn vrienden niet voor de koning hadden moeten verschijnen om zijn droom te kennen te geven en uit te leggen, zo zocht men ze nu toch ook wel om gedood te worden, nu al de wijzen van Babel moesten worden omgebracht. Toen de tovenaars, de sterrenkijkers, de guichelaars en de Chaldeeën voor de koning moesten verschijnen, hebben wellicht die wijzen van Babel die jongelingen maar ongemoeid gelaten. Die behoefden daar niet bij te zijn, als men de koning de betekenis van zijn droom moest te kennen geven. Ze moesten eens geweten hebben wat zij niet wisten. Maar nu de wijzen moesten worden omgebracht, nu wist men ze ook wel te vinden. Het was echter ook weer onder de leiding van Gods aanbiddelijke voorzienigheid, dat zij niet gelijktijdig met die andere wijzen voor de koning werden geplaatst om zijn droom uit te leggen. Ze mochten niet gelijktijdig met die duivelskunstenaars voor de koning verschijnen, daar het dan wel zou schijnen alsof ze ook op zo'n duivelse wijze te werk gingen in het uitleggen van die droom.

Daniël zou afzonderlijk voor de koning moeten verschijnen, opdat het weer te duidelijker blijken zou dat zijn God de ware God was. UITZIENDE: Maar door deze weg werden Daniël en zijn vrienden toch wel erg in het nauw gebracht. Ze hebben misschien wel geweten wat er aan de hand was. En in onze gedachten zien we nu de bevelhebber des konings het vonnis van de koning ten uitvoer brengen. Zo kwam hij dus nu ook bij Daniël. Daniël moest in hechtenis worden genomen. Hij wist nu wat hem te wachten stond. Maar wat aan de andere wijzen niet werd toegestaan, werd hem wel vergund, want hij kreeg wel uitstel van executie op zijn verzoek. De andere wijzen hadden ook om enige tijd uitstel gevraagd, maar zij hadden van de koning te horen gekregen: , , Ik weet vastelijk, dat gijlieden de tijd uitkoopt, dewijl gij ziet dat de zaak mij ontgaan is". Nu Arioch, de overste der trawanten des konings, bij Daniël kwam om hem hetzelfde lot als de andere wijzen te doen ondergaan, heeft Daniël tot hem gezegd: „Waarom zou de wet van 's Koningswege zo verhaast worden ? " Arioch heeft het nu aan Daniël doen weten wat er gebeurd was. Hij heeft het Daniël gezegd, dat hij nu met zijn vrienden evenals de andere wijzen in Babel moest worden omgebracht. Het zag er dus voor Daniël en zijn drie vrienden maar hachelijk uit. Ze werden nu ineens vlak voor de dood geplaatst. Maar hier gold voor hen wat de apostel Petrus in zijn zendbrief schrijft van de rechtvaardige Lot: , , Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen". Er is ongetwijfeld wel een schietgebed bij Daniël naar boven opgegaan.

HOPENDE: Dit gedeelte van de geschiedenis bepaalt er ons nu zo bijzonder bij, hoe de Heere Zich in de weg des gebeds wil doen vinden door zijn volk, als men in een bijzondere nood en benauwdheid zich bevindt. De bevelhebber des konings heeft Daniël en zijn vrienden niets kunnen doen. Daniël is in het paleis des konings gegaan, want we lezen: , , En Daniël ging in en verzocht van den koning, dat hij hem een bestemden tijd wilde geven, dat hij de koning de uitlegging te kennen gave". Zoals de kanttekening zegt, heeft hij de koning zelf nu nog wel niet gezien, maar heeft hij hem het verzoek laten doen door één van zijn voornaamste hovelingen, dat hem een zekere tijd gesteld zou worden om de koning de droom en de uitlegging ervan te kennen te geven. Dit is hem door de koning toegestaan. Zijn leven was in Gods hand. Die machtige koning Nebukadnézar kon nog maar niet doen wat hij wilde. Daniël kon niet gedood worden, want de droom die de koning zo ontsteld had, was een Goddelijke droom geweest. Die droom had Nebukadnézar niet alleen veel te zeggen, maar had de Joodse kerk daar in Babel veel te zeggen, ja, die droom heeft de kerk van alle eeuwen veel te zeggen. Het koninkrijk van Christus werd de koning in die droom getoond. Dat Koninkrijk zal er blijven tot het einde toe. Ja, dit koninkrijk zal tot in alle eeuwigheid bestaan. Daniël was er voor in Babel, om de koning de betekenis van zijn droom te kennen te geven. De koning kon dus Daniël en zijn drie vrienden niet doden.

UITZIENDE: Wij weten dat nu wel uit de geschiedenis, maar Daniël en zijn drie vrienden moesten hierin de leiding der voorzienigheid Gods maar blindelings volgen. Wat voor de koning tot op heden nog verborgen was, was voor Daniël ook nog verborgen. Het zou daarom voor Daniël werkelijk een roepen tot God worden uit de benauwdheid der ziel. De Heere wil toch Zijn volk altijd maar door het gebed aan Zijn troon binden. En dan in een weg waarin men de uitkomst echt zomaar niet kan zien. Daniël kon weten met welk een grimmig despoot hij te doen had. Die had aan die andere wijzen ook geen uitstel van executie gegeven. Zou hij dan aan Daniël wel een bestemde tijd willen geven? Ja, want die heidense koning kon nog niet doen wat hij wilde. Zijn nieuwsgierigheid om de droom weer te mogen weten en ook de betekenis ervan, was door het ombrengen van die wijzen ook niet bevredigd geworden. Daniël heeft wellicht door zijn verzoek het leven van vele wijzen ook nog kunnen redden. Maar de grote verborgenheid van de betekenis van die droom zou aan Daniël ook tot zijn zielsverwondering ontdekt worden. De verborgenheden van het werk der zaligheid worden ons ook zomaar niet ontdekt buiten de weg des gebeds om. Vele dingen in Gods Woord zijn voor ons ook zo verborgen. En toch openbaart Gods Woord ons die klaar genoeg. Ons verduisterd verstand moet echter maar verlicht worden. Maar dan moeten we eerst goed weten hoe dwaas we zijn. Zo kan het een wonder worden als de Heere het licht eens doet opgaan over Zijn Woord.

HOPENDE: De vrienden van Daniël moesten met hem mee zuchten. We lezen: , , Toen ging Daniël naar zijn huis en hij gaf de zaak aan zijn metgezellen, Hananja, Misaël en Azarja te kennen. Opdat zij van den God des hemels barmhartigheden verzochten over deze verborgenheden, dat Daniël en zijn metgezellen met de overige wijzen van Babel niet omkwamen". Het leven van de drie vrienden van Daniël stond ook op het spel. In bijzondere omstandigheden kan er een lotsverbondenheid zijn, waarin men met elkaar Gods troon krijgt te bestormen om een zelfde zaak. Daar weet ik ook wel wat van uit mijn leven. Wat er achter me ligt, ook in het kerkelijk leven, is zomaar niet aan me voorbij gegaan. Ik denk nogal eens aan die broeders terug met wie ik dezelfde weg moest gaan. Hoe mochten we toen gezamenlijk de troon der genade soms bestormen en in de weg des gebeds een vrije toegang tot die troon vinden. Wat gaf dat ook een verbinding aan elkaar. De meeste vrienden en broeders uit die tijd zijn thans niet meer in het leven. Ze zijn de strijd te boven. Zij behoeven niet meer te bidden, maar mogen eeuwig aanbidden. Toch denk ik nog veel aan hen terug. Maar het is verder soms ook zo nodig dat men om gewichtige zaken met elkaar Gods aangezicht ernstig en aanhoudend zoekt. Zo moeten we dan ook soms zulk een gewichtige zaak aan onze zielsvrienden bekendmaken. Dan mogen we ook vragen aan hen, of ze met ons om dezelfde zaak om licht en wijsheid en uitkomst van boven willen vragen.

UITZIENDE: We lezen zo opmerkelijk dat Daniël deze zaak aan zijn metgezellen te kennen gaf, opdat zij van de God des hemels barmhartigheid verzochten over deze verborgenheden. Die God des hemels staat overal boven. Hij regeert over al de koningen der aarde. O vriend, het is toch van zulk een groot belang als we een toevlucht naar boven mogen vinden. Daniël en zijn drie vrienden hebben barmhartigheid verzocht van de God des hemels over deze verborgenheden. De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God. Hij kan die dingen ook voor ons verborgen houden. Als nietige zondige mensen mogen we niet nieuwsgierig indringen in die Goddelijke verborgenheden. Maar nu scheen de Heere in de droom aan Nebukadnézar een verborgenheid te hebben geopenbaard die heel wat te zeggen had. Nu hadden Daniël en zijn vrienden het nodig, dat ze barmhartigheid zouden mogen vinden in de ogen des Heeren, opdat zij die verborgenheid zouden mogen verstaan en die aan de koning bekend zouden mogen maken, om zo ook voor een gewisse dood bewaard te mogen blijven. Zij zaten daar toch ook om de schuld van hun volk in Babel gevangen. De schuld van hun volk was ook hun schuld. Daarom hadden zij barmhartigheid van de God des hemels nodig. Maar zo heeft het nu ook voor hen mogen gelden wat de apostel schrijft in Hebreeën 4: „Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd". En zulk een toegang is er nu alleen maar omdat er zulk een grote Hogepriester is, Die door de hemelen doorgegaan is en Die behoorlijk medelijden kan hebben met onze zwakheden, daar Hij

in alle dingen gelijk als wij is verzocht geweest, doch zonder zonde.

HOPENDE: Er is ook wel geloof voor nodig geweest, om aan de koning om uitstel te vragen opdat men aan de God des hemels zou kunnen vragen om die verborgenheid te mogen weten. De tempel van de God des hemels werd verwoest door de Chaldeeën. Maar al was Zijn tempel verwoest, Hij had in de hemel nog Zijn tempel. Dat mochten Daniël en zijn drie vrienden weten. Die wisten dus wel meer dan de Joodse Raad in Stefanus' dagen, want Stefanus heeft tot die Joodse Raad moeten zeggen: „Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt". O vriend, wat is die toegang tot God dan toch een wonderlijke verborgen toegang! De Heere geve ons om daar de volgende keer nog iets van te mogen zeggen, om dan tegelijk te horen hoe de Heere aan Daniël die droom heeft geopenbaard.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 mei 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Hopende en Uitziende

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 mei 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's