Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

143 DE EREDIENST EN HAAR GEBRUIKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

143 DE EREDIENST EN HAAR GEBRUIKEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nee, dat kan niet. Maar het is wel een groot verschil hoe men in een zaak zich opstelt. In ieder geval was er bij Farao geen verootmoediging. Zo staat het in de Bijbel, en dat staat er ons tot lering.

Er is al wat stukgeslagen of hopeloos in de war gelopen, omdat de aanstichters, of de aanleidinggevende personen, niet de minste verootmoediging toonden. De geschiedenissen uit Exodus staan niet voor niets in de Bijbel.

„Hoelang weigert gij u voor Mijn aangezicht te verootmoedigen? Laat Mijn volk trekken, dat zij Mij dienen."

We hebben reeds eerder geschreven, wat zal er door Farao en zijn naaste raadgevers zijn heengegaan, toen Mozes en Aaron weer met zo'n oordeelsboodschap tot hen kwamen. Dat de knechten van Farao het niet licht opnamen staat in vers 7. , , En de knechten van Farao zeiden tot hem: Hoe lang zal ons deze tot een strik zijn ? Laat de mannen trekken, dat zij de HEERE hun God dienen; weet gij nog niet, dat Egypte verloren is? " Deze Egyptenaren bezagen Mozes en Aaron als twee grote onheilsprofeten, als twee machtige tovenaars, voor wiens duistere praktijken zij bevreesd begonnen te raken. De raadgevers van Farao zagen in de oordelen de Hand des HEEREN niet. Was dat maar zo geweest, dan hadden zij hun vorst er wel teruggehouden om zijn hart zo menigmaal te verharden.

In ieder geval werden Mozes en Aaron teruggeroepen, waarop Farao voorzichtig gaat informeren wat zij voor voornemens hadden. „Wie en wie zijn zij, die gaan zullen? " Daaromtrent liet Mozes hem niet in het onzekere, hij draaide er niet omheen zoals in bepaalde gevallen maar al te vaak voorkomt. „Wij zullen gaan met onze jonge en met onze oude lieden, met onze zonen en met onze dochters, met onze schapen en met onze runderen zullen wij gaan; want wij hebben een feest des HEEREN."

Dan is het opmerkelijk dat Farao opeens zijn ware aard en voornemen vertoonde. Hij wilde het ganse volk niet laten trekken en daarom antwoordde hij op een zodanige wijze alsof Mozes en Aaron listige bedriegers waren die de zaken omsluierd voorstelden, maar ondertussen heel andere bedoelingen hadden.

„De HEERE zij alzo met ulieden, gelijk ik u en uw kleine kinderen zal trekken laten; ziet toe, want er is kwaad voor ulieder aangezicht. Niet alzo, gij mannen, gaat nu heen en dient de HEERE; want dat hebt gijlieden verzocht."

En men dreef hen uit van Farao's aangezicht. Met andere woorden Mozes en Aaron werden weggejaagd.

Of Farao soms diep in zijn hart niet geloofde dat de plaag van de sprinkhanen komen zou, dat weten we niet, het lijkt er wel veel op. Hij wist dat de vorige plagen op aanzegging van Mozes en Aaron wel gekomen waren, maar diep in zijn hart bleef de twijfel over, of het toch natuurrampen waren geweest die ook zouden zijn gekomen als hem geen oordelen waren aangezegd. Een mens zoekt altijd uitvluchten.

Farao wist heel goed dat als inderdaad een sprinkhanenplaag Egypte zou teisteren het er dan niet best voorstond. Maar hij wist ook dat dergelijke plagen in de geschiedenis meer waren voorgekomen. Dat staat ook duidelijk in vers 14: „Vóór dezen zijn dergelijke sprinkhanen als deze nooit geweest, en na deze zullen er zulke niet wezen."

Zijn hardnekkige hart verzette zich met alle macht om het volk van Israël te laten trekken ofschoon nu al zeven plagen over hem en zijn land waren gekomen. En daarom liet hij Mozes en Aaron van zich wegjagen. Dat zij in zijn ogen tovenaars waren, waar men wel rekening mee moest houden, dat begreep en erkende hij wel. Maar . . . hoever strekte hun tovermacht. Wie zou het winnen, hij of Mozes en Aaron. Uit dit gezichtspunt bezien is het heel duidelijk dat Farao de hand des HEEREN niet wilde erkennen. Ach wat zou de God van dat geringe herders-en slavenvolk voor macht hebben? Dat was slechts een geringe God vergeleken bij de God van Egypteland.

Zo neemt de duivel allerlei middelen te baat om de mens in het ongeluk te drijven. En het liefst die middelen die zoveel mogelijk met de menselij ke rede zij n te verklaren. Dat is vandaag de dag nog zo. Voor elk oordeel weten de zogenaamde wetenschapmensen wel een oorzaak en gevolg op te geven. Maar de hand des HEEREN te erkennen, dat doet men niet.

Aan Farao is de plaag van de sprinkhanen aangezegd. De oorzaak van die plaag ook, Lees maar de verzen 4 t/m 6 van Exodus 10.

De oorzaak daar klemde het. Voor de sprinkhanen zal Farao wel bevreesd zijn geweest, maar... diep in zijn hart rees toch de twijfel of Mozes en Aaron zo machtig waren, dat hun verbinding met de onzichtbare machten zo groot was, dat zij werkelijk een sprinkhanenplaag konden oproepen.

De macht van de tovenaars was groot, dat wist hij wel. Want we mogen niet uit het oog verliezen dat Farao de HEERE als de Almachtige en Alomtegenwoordige niet kende. Hij leefde in de diepe duisternis van het heidendom, vervreemd zijn van God en van Zijn dienst.

Nu kennen wij in ons land de plaag van sprinkhanen niet.

In de landen aan de andere zijde van de Middellandse zee des te beter. In het eerste hoofdstuk van de profeet Joel worden ons de verschrikkingen van een sprinkhanenplaag beschreven. In vers 3 van Joel 2 beschrijft de profeet op een aandoenlijke wijze wat de gevolgen zijn, , , Vóór hetzelve verteert een vuur, en achter hetzelve brandt een vlam; het land is vóór hetzelve als een lusthof, maar achter hetzelve een woeste wildernis, en ook is er geen ontkomen van hetzelve."

Wordt vervolgd

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's

143 DE EREDIENST EN HAAR GEBRUIKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 1986

De Wachter Sions | 8 Pagina's