Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Terzijde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Terzijde

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toeëigening

Aan de tongval of het gebruik van bepaalde woorden is het dikwijls te horen uit welk deel van het land iemand afkomstig is. Zo is het ook in het kerkelijk leven.

We horen of lezen nogal eens de uitdrukking „toeëigening des heils". Men bedoelt daarmee dat het niet voldoende is, de waarheid te horen en met het verstand aan te nemen. Het wonderwerk van Gods genade zal in eigen leven gekend moeten worden. Maar die vaststelling is dan wel zo ongeveer het enige waarover overeenstemming bestaat. Over het , , hoe" lopen de gedachten ver uiteen.

Wij menen, dat de uitdrukking , , toeëigening des heils" onder ons niet zoveel gebruikt wordt, maar meer in andere delen van de gereformeerde gezindte. Zo kan men in de bladen van de vrijgemaakten, wanneer daar de verhouding tot de christelijke gereformeerden aan de orde komt, steevast lezen: „De christelijke gereformeerden verschillen van ons, 'vrijgemaakten, vooral op het punt van de toeëigening des heils." Men bedoelt daarmee dat de prediking bij de christelijke gereformeerden minder voorwerpelijk is dan bij de vrijgemaakten. Bij de laatsten heerst sterk de gedachte, dat het heil krachtens het verbond der genade toegeëigend is aan de ganse (zichtbare) gemeente. ledere bondeling mag en moet dat geloven. Door ongeloof kan men die weldaad verliezen. Zo spreken de vrijgemaakten over de toeëigening des heils en zo zijn de preken daar ook.

Onder ons is de term, zoals gezegd, niet zo gebruikelijk. Wij spreken liever over de noodzakelijkheid van de waarachtige wedergeboorte en bekering. Daartoe zal voor alle dingen nodig zijn de inplanting door het geloof in Christus, als een werk van Gods Geest dat aan al het ware geestelijke werk van de mens voorafgaat, en dat gebeurt in de inwendige, krachtdadige, on wederstandelij ke roeping, waarmede het de door de Heere uitverkorenen naar Zijn vrijmachtig welbehagen te beurt valt, uit hun geestelijke doodstaat geroepen te worden tot het geestelijke leven.

Gods Geest werkt dan het geloof als een geestelijk vermogen in de ziel en brengt vervolgens op Zijn tijd door de werking van Zijn Woord de onderscheiden daden des geloofs voort, in de weg van een bevindelijke kennis van de bekende drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid. Of - zoals oudvaderen het uitdrukten - : het geloof, als , , hebbelijkheid" geschonken in de wedergeboorte, wordt door de zaligmakende bearbeiding des Geestes in de weg der waarachtige bekering werkzaam in een , , dadelijkheid".

In die weg wordt er dan ook onder ons van , , toeëigenen" gesproken. Wat een voorrecht voor een in waarheid ontblote, uitgeledigde, bekommerde ziel, wanneer het geloof dat Gods Geest in haar heeft gewrocht, eens met zoveel kracht doorbreekt, dat het haar te beurt valt, de dierbaarheid en de volheid van de Tweede Persoon te mogen aanschouwen en Hem te mogen mijnen. Zo mag het nog weleens beluisterd worden, aangaande tijden in het leven dat men Hem heeft mogen toeëigenen, ook al mist men dan nog de bewuste toerekening van Zijn gerechtigheid aan de ziel. Dan vallen schuld en zonden een ogenblik weg. Een ieder kan wel aanvoelen, dSl zulk een toeëigening - als het waarheid mag zijn - tot de meest persoonlijke zaken behoort in een mensenleven.

Thans bespeuren we evenwel een toenemende neiging in delen van de gereformeerde gezindte om die , , toeëigening des heils" als iets meer gezamenlijks te beschouwen, dat men niet zo individualistisch moet opvatten. Tot die nieuwe visie komt men als gevolg van gedachten over het verbond der genade die trekken van overeenkomst vertonen met die van de vrijgemaakten zoals we hierboven beschreven.

Met name de kring van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk moet hier genoemd worden. In het RD van 19 juni stond een verslag van een vergadering waar de spreker ook inging , , op de toeëigening van het heil. Als die niet plaatsvindt, blijft Christus een buitenstaander. We mogen daar niet individualistisch over denken. De toeëigening is niet iets wat aan een afgezonderd individu plaatsvindt, maar aan gelovige personen, die samen gemeente zijn, lichaam van Christus. Die toeëigening geldt de hele kerk."

Wanneer dit inderdaad zó gezegd is (het is later in het RD niet tegengesproken) en zó bedoeld is als het er staat, is dat wel zeer bedenkelijk. Op deze wijze komt het welhaast onvermijdelijk tot een elkander opbouwen met weimenende beredeneringen.

Comrie schrijft in zijn catechismusverklaring: , , Velen krijgen door de kloppingen van hun conscientie weleens de overtuiging van het een en ander waarin zij schuldig voor God zijn; zij betreuren zulks, verbeteren het en gaan nu op een zandgrond bouwen. Zij hebben wel enige gestalten van droefheid over de zonden, doch die zeer oppervlakkig zijn. Zij zien dat Christus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken (ofwel om in de termen van het RDverslag te spreken: dat de toeëigening niet aan een afgezonderd individu plaatsvindt, maar de hele kerk geldt) en gaan nu met hun natuurlijke krachten tot Hem uit; zij komen wel tot het woord, tot de letter, maar niet tot de zaak of de Persoon Zelf om hun zielen op Hem en wel op Hem alleen te gronden. En dus is het werk van velen niet anders dan slechts een beredeneerd werk."

Buiten de persoonlijke openbaring van Christus in het hart van de verloren zondaar uit het Evangelie door de werking van Gods Geest zal het toch echt niet kunnen. Daarom is dat afgeven op een, , individualistische toeëigening" een gevaarlijke dwaalweg.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1987

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Terzijde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1987

De Wachter Sions | 8 Pagina's