Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lijdensweken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lijdensweken

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En zij brachten Hem tot de plaats Golgotha, hetwelk is, overgezet zijnde. Hoofdschedelplaats. Markus 15:22.

Gel., De vorige malen mochten wij met elkander overdenken hetgeen van de Middelaar was gesproken door de profeet Jesaja. Daar zijn wij erop gewezen wat van Hem geprofeteerd is onder het Oude Verbond. Nu hopen wij te mogen zien dat nu alles in de volheid des tijds door Hem is vervuld geworden. Ontzaglijk was het lijden dat op de Borg gekomen is. Het behaagde de Heere hem te verbrijzelen, Hij heeft Hem krank gemaakt. Nadat de Heere het Pascha met Zijn discipelen gehouden had en het Heilig Avondmaal voor de Zijnen had ingesteld, ging Hij uit met Zijn discipelen naar de hof van Gethsémané. Ontzaglijk was het lijden en de benauwdheid welke Hij inzonderheid naar de ziel als Borg der Zijnen moest ondergaan. Hier riep de Sterke God, de Vader der Eeuwigheid uit: „Mijn ziel is geheel bedroefd tot de dood toe!" Ja, hier zuchtte de eeuwige en enige Zone Gods, Die het geen roof behoefde te achten Gode evengelijk te zijn: „Hoe word Ik geperst totdat het volbracht zij. Mijn Vader indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbij gaan. Doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt". Hier werd vervuld het woord van de profeet Zacharia: „Zwaard ontwaak tegen Mijnen Herder en tegen den Man Die Mijn Metgezel is". Sla dien Herder en de schapen zullen verstrooid worden". Het zwaard van Gods recht ging uit tegen de Borg. De ganse hellemacht viel op deze tweede Adam aan en de heilige Wet sprak haar ontzaglijke vloekspraken uit over de Middelaar Die gebogen ging onder de schuld der Zijnen. Zijn zweet werd gelijk grote droppelen bloeds die op de aarde afliepen, opdat Hij de ontzaglijke vloek Welke door de zonde was uitgesproken voor Zijn volk zou wegnemen. En te verwerven dat zij het gezegend aardrijk zouden beërven. De bende aangekomen zijnde, stelt Hij Zich Borg voor Zijn discipelen. Voor de bende! Ja, dat mag met recht een bende genoemd worden, maar meer nog voor Zijn Vader getuigt de Heere Jezus: , , Indien gij dan Mij zoekt, zo laat dezen henengaan". Daar was Judas niet bij, neen, die stond aan de kant van de bende. Hij was de leidsman dergenen die Jezus vingen. Dus een leidsman tot Christus maar in een verkeerde zin. En zo zijn er wat ook in deze tijd. Maar zij leiden niet tot de Christus der Schriften. Jezus weggeleid zijnde, werd tot de hogepriester gebracht. De ware Hogepriester tot de valse hogepriester gebracht. Opdat Hij alle onoprechtheid en schijnvroomheid van de Zijnen zou verzoenen. Maar zo moest Hij ook als dat volkomen Lam de priester worden voorgesteld. Welnu, hier is dat ware Lam Dat de Heere Zichzelf ten brandoffer heeft voorzien in de stilte der nooit begonnen eeuwigheid. „Zie, het Lam Gods Dat de zonden der wereld wegneemt". Maar zo moest Hij ook als een godslasteraar worden uitgeworpen daar Hij naar waarheid getuigde de waarachtige Zone Gods te zijn. Opdat Hij de godslasteringen der Zijnen zou verzoenen. Van Kajafas werd de Heere naar Pilatus geleid. De Rechter van Hemel en aarde Die alleen rechtvaardig is, naar een enkel onrechtvaardige. Maar toch liep door het onrecht van Pilatus het recht des Heeren. Door de hoogste aardse rechtbank moest de Middelaar onschuldig ter dood veroordeeld worden, omdat Hij als Borg schuldig stond aan de hemelse rechtbank. Maar ook moest Hij voor Pilatus gesteld worden, opdat Hij tot troost en sterkte der Zijnen der Waarheid getuigenis zou geven van Zijn eeuwig en enig koningschap en Koninkrijk hetwelk niet was van deze wereld. Doch om dat getuigenis moest Hij ook sterven, omdat de mens in het paradijs als God wilde zijn en niet langer onder God als zijn enige Koning wilde staan. U begrijpt wel geliefden, dat wij er in dit bestek maar iets van kunnen aanhalen, want ons oogmerk is om te komen tot ons tekstgedeelte. Nadat de Heere op een ontzettende en vreselijk onterende wijze was bespot in Zijn Koninklijk ambt, deden zij Hem de purperen mantel af en deden Hem Zijn eigen klederen aan en leidden Hem uit om Hem te kruisigen. Als de grootste misdadiger uitgeleid. Om misdadigers, rebellen en opstandelingen, die buiten de gemeen­ schap Gods eeuwig hadden moeten omzwerven krachtens het rechtvaardige oordeel Gods op de zonde, weer in een verzoende betrekking met God te brengen. O, onpeilbare liefde Gods tot verloren zondaren.

Wij lezen in het evangelie van Johannes: „En Hij dragende Zijn kruis, ging uit naar de plaats genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha". In Markus lezen wij: „En leidden Hem uit, om Hem te kruisigen". De weg van Jeruzalem naar Golgotha was een zeer smartelijke weg. Zij wordt wel genoemd: De Via Dolerosa. Namelijk de weg der smarten. Hier gaat de Man van smarten dragende de smart en smaad der zonden. Gebogen onder het kruis, ja, onder de schuld en vloek der Zijnen gaat Hij de weg van Jeruzalem naar Golgotha. En een grote menigte van volk en van vrouwen volgde Hem, welke ook weenden en Hem beklaagden. Hier zien wij de meerdere Izak, dragende het hout ten brandoffer. Hij droeg eerst het kruis voordat het kruis Hem zal dragen. Mijn God, hoe zwaar en hoe smartelijk valt dit lijden voor Mijn gemoed. Maar zie ook onder het ontzaglijke lijden de medelijdende Hogepriester. Want Jezus Zich tot de wenende vrouwen kerende. Neen, Pilatus en Herodus keurde Hij geen woord waardig. Maar hier zo geheel anders. En Jezus Zich tot haar kerende. O, Zijn heilig Aangezicht tot hen gewend. Hij keurde hun tranen niet af, maar de wijze waarop en waarom zij weenden was niet goed. Zij moesten meer de zonden bewenen want die waren oorzaak van dit zo smartelijke lijden. „Weent niet over Mij maar weent over uzelf en over «JUwe kinderen". En dan houdt de Heere een zeer ernstige predikatie. Hen wijzende op de schrikkelijke verwoesting welke straks over het Joodse volk zal voltrokken worden naar hun eigen bede: , , Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen". Welk oordeel is volvoerd geworden bij de verwoesting van Jeruzalem en in de verharding die nog als een deksel op hen ligt, hoewel zij naar des apostels woord de beminden zijn om der Vaderen wil omdat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd.

Wordt vervolgd.

V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 1988

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Lijdensweken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 1988

De Wachter Sions | 8 Pagina's