Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lijdensweken 2.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lijdensweken 2.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En zij brachten Hem tot de plaats Golgotha, hetwelk is, overgezet zijnde, Hoofdschedelplaats. Markus 15:22.

Maar geliefden: Ik deed als Jeruzalems dochters weleer; Ik weende om de pijn van mijn lijdende Heere, maar ik dacht er niet aan dat ik zelf door mijn schuld Zijn kroon had gevlochten en Zijn beker gevuld. Daarom is het volgende zo onmisbaar nodig n.L: Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt, toen werd in mijn ziele de vreze gewekt. Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed. Toen werden mijn deugden een wegwerpelijk kleed! Zie daar zal het toch eens moeten komen opdat voor een recht ontdekte ziel het lijden en sterven van de Borg waarde zal krijgen. De Heere gaat voort de weg naar Golgotha. „Wie is Deze Die van Edom komt? Met besprenkelde klederen van Bozra? Deze Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het Die in gerechtigheid spreekt, Die machtig is om te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad en als een Die de wijnpers treedt? Ik heb de pers alleen getreden en niemand van de volken was met Mij". O, wie moet hier niet in verwondering uitroepen: , , Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen: genade is uitgestort in Uw lippen; daarom heeft U God gezegend in eeuwigheid". Golgotha een weg opwaarts. Want Golgotha was een heuvel. Buiten de poort moest Hij lijden. Uitgeworpen als de Zoon van de Wijngaardenier. Zo zal ook de kerk moeten leren om buiten de legerplaats geleid te worden om de smaadheid van Christus te dragen. Johannes zegt: „En Hij ging uit". O, dat uitgaan van Christus. Mozes en Elia spraken met Hem van de uitgang te Jeruzalem, die Hij moest vervullen. Christus was gekomen om de wet en de profeten te vervullen. Dat was ook Zijn spijze. Maar kom, zien wij eens naar Sinaï en Golgotha. Sinaï moest ompaald worden. Mens noch beest mocht de berg aanroeren want zij zouden onmiddellijk gedood worden. Maar op Golgotha zal juist een schuldige zondaar het leven vinden. Op de Sinaï openbaarde de Heere Zijn heiligheid onder de tekenen van donder en bliksem, toorn en gramschap over de wetsovertreder. Maar op Golgotha opende juist eeuwige liefde de Fontein der verzoening. Op de Sinaï gaf de Heere Zijn heilige wet en op Golgotha werd die wet volkomen vervuld daar zij door erfen dadelijke schuld was overtreden. Het eerste Verbond is door het vlees krachteloos geworden, maar van een zoveel beter Verbond is Jezus Borg geworden en heeft datzelve in en door Zijn bloed bevestigd. Sinaï kan voor de zondaar niet anders dan vloek en verdoemenis openbaren, maar Golgotha predikt de overtuigde zondaar dat door Christus de vloek volkomen is weggenomen. Op de Sinaï was rechtvaardige toorn over de zonden, maar op Golgotha werd de zonde op een dag weggenomen en het handschrift in inzettingen bestaande aan het kruis gehecht en uitgewist. De toorn Gods volkomen gestild en een eeuwig vrede verworven en aangebracht. Op de Sinaï verborg de Heere Zich in wolken en donkerheid, maar op Golgotha hing de Vorst des levens met uitgebreide armen, betuigende tot een ellendig en arm volk: „Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal U geenszins uitwerpen". Moest het bloed des Verbonds op het volk gesprengd worden, opdat het niet verteerd zou worden vanwege Gods recht en heiligheid, op Golgotha was een stroom van verzoenend bloed, gestort door het ware Godslam, opdat de grootste der zondaren zou behouden worden van de toorn. Maar ook gerechtvaardigd en geheiligd door het bloed en de Geest van Christus.

Wij lezen ook bij Markus dat zij een Simon van Cyrene dwongen dat hij Zijn kruis droeg. Lukas zegt dat hij het achter Jezus droeg. Simon kwam van de akker. Misschien wilde hij de stoet op weg naar Golgotha wel vlug voorbij lopen, er niet mee te doen hebben, niet bewilligen in de boze raad der goddelozen en spotters. Maar voor hem zal het gaan gelden: „Mijn Raad zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen". Neen, Simon, u moet kruisdrager worden want de weg naar de hemel is onder het kruis. En zij dwongen hem. Neen, wij zijn geen gewillige kruisdragers. Dat moet men gemaakt worden. Want het vlees schreeuwt tegen drukwegen. Het wil in geen enge band, maar het is gaarne in een ruime stand. Maar de Heere weet middelen en wegen om Zijn eeuwige Raad te volvoeren. Toch is Simon een hoog beweldadigd man. Waarom? Wel, geliefden, hij mocht verwaardigd worden om met het kruis verenigd te worden en ik geloof, dat wanneer hij onder het kruis gebogen voortgaande op de lijdende Borg mocht zien, dat hij stilletjes gezegd heeft: Lief kruis, heiligend kruis. Maar op Golgotha aangekomen ging zich voor Simon een wonder openbaren. Hij het kruis en de vervloeking eeuwig waardig. Gij zijt volmaakt én Gij zijt rechtvaardig Heere, want dat kruis heb ik mij nu voor eeuwig waardig gemaakt. Ik heb Uw wet geschonden en nu ben ik de vloek der wet eeuwig waardig. Nu erken ik: Zo is dan het gebod heilig en de wet is heilig en rechtvaardig en goed. En de Heere is rechtvaardig in het straffen der ongerechtigheid. Ik ben o Heere uw gramschap dubbel waardig, ik erken mijn schuld die U tot straf bewoog. Uw doen is rein en Uw vonnis is gans rechtvaardig. Maar op Golgotha werd het kruis van hem afgenomen en niet Simon, maar Jezus werd aan het zelve vast genageld als zijn plaatsbekledende Borg en Middelaar. Daar staat Simon en bij elke hamerslag die op Golgotha gehoord werd, klonk het als van de hemel: „Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet omdat te doen". Christus de vervloeking van Zijn Kerk op Zich genomen om haar van de vloek te verlossen en vrij te maken. Een vloek geworden zijnde voor ons opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. O, hier geldt het: „Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe". Hier was God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hare zonden haar niet toerekenende. En heeft het Woord der verzoening in ons gelegd. Hier op Golgotha blinkt het recht en de eeuwige liefde Gods uit tot verlossing der Zijnen. Wie zal dat kunnen peilen.

Wordt vervolgd.

A.

V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 maart 1988

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Lijdensweken 2.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 maart 1988

De Wachter Sions | 8 Pagina's