Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hopende en Uitziende

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hopende en Uitziende

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daniël 12:5-6.

En ik, Daniël, zag en zie, er stonden twee anderen, de een aan deze zijde van den oever der rivier, en de ander aan gene zijde van den oever der rivier. Enz.

HOPENDE: n een profetie als van Daniël kunnen we evenals in het boek der openbaring gedurig iets van de dienst der engelen lezen. We lezen nu, dat Daniël twee anderen aanschouwde. En zoals de kanttekenaren en de verklaarders ons laten weten, worden daar twee engelen mee bedoeld. Zij zijn onderscheiden van die Man, bekleed met linnen. De kanttekening wijst er ons ook bij deze tekst zo op, dat deze engelen begerig waren om in te zien. We weten wel dat de apostel Petrus in zijn zendbrief het ons zo zegt, dat de engelen begerig zijn om in te zien. Naar die tekst in de brief van de apostel Petrus wijst ons ook de kanttekening. En de kanttekening bij die tekst in de zendbrief van de apostel Petrus zegt zo: Namelijk vanwege de verwondering en het vermaak, dat zij hebben in het erkennen van Gods veelvoudige wijsheid, die Hij gebruikt in het werk onzer verlossing en in de uitdeling Zijner genade over de gemeente, gelijk Paulus verklaart Ef. 3 : 10; en de apostel schijnt hier te zien op het voorbeeld van de ark des verbonds, waarover twee cerubijnen met uitgestrekte vleugels en gebogen hoofden naar de genadestoel of het verzoendeksel gedurig zagen". De benaming genadestoel vind ik ook wel zeer veel betekenend. In de Engelse Bijbel wordt die benaming ook gebruikt. Het verzoendeksel was dus als het ware de genadestoel des Allerhoogsten. Van boven die genadestoel sprak Hij tot de hogepriester. En dan sprak Hij van verzoening, want die genadestoel was een verzoendeksel. Dat verzoendeksel bedekte precies de ark en daarmee ook de wet die in de ark lag. En nu waren de heilige engelen begerig om in die verborgenheid in te blikken, dat een eisende en vloekende wet kon zwijgen onder het verzoendeksel. Ze mogen er zich over verwonderen en er zich in vermaken, zoals ik u nu zoeven uit de kanttekening heb voorgelezen, als zij de veelvoudige wijsheid Gods in het werk der verlossing aanschouwen. Al behoeven ze dus zelf niet uit genade zalig te worden en door de gerechtigheid des Middelaars verlost te worden, ze verheugen zich toch in het werk der zaligheid, als het gevallen mensen betreft.

UITZIENDE: In de velden van Efrata is dat ook wel gebleken. Ik geloof dat ik dat engelenlied toch wel eens heb horen zingen. En ik heb daarin de engelen ook zo lief gekregen. Ze vinden eeuwig stof in het werk der zaligheid om God in Zijn wijsheid, ja, in al Zijn aanbiddelijke deugden te verheerlijken. En God is het toch zo waardig, om eeuwig daarin aangebeden en bewonderd te worden. Dat zal eeuwig de zaligheid zijn, om God te verheerlijken en te bewonderen in het werk der verlossing. Welk een wonderlijke weg is het toch, die God heeft geopend in Christus als die meerdere Verbondsark. Die dierbare Persoon heeft de heilige wet gedragen in het binnenste van Zijn ingewand. En daar heeft de Vader nu Zijn welgevallen in gevonden. Die heeft er niet alleen Zijn welgevallen in gevonden, als Zijn Zoon die heilige wet zo volmaakt gehoorzaamde, maar ook als Hij voor zulke gruwelijke overtreders onder de vloek van die wet doorging en zo de straf voor hen wegdroeg. Wie kan toch dat Goddelijke werk begrijpen! Waar de engelen begerig zijn in te blikken en waar zij eeuwige stof in vinden om God te verheerlijken, daar zal de kerk zeker eeuwige stof in vinden tot aanbidding en verheerlijking van een drieënig God.

HOPENDE: aar daarom had het ook Daniël zoveel te zeggen, als hij die twee engelen aanschouwde. Daniël stond aan de oever van de rivier Hiddékel. En de ene engel zag hij staan aan de ene zijde der rivier en de andere engel aan de andere zijde der rivier. En één van die engelen deed de vraag tot de Man met linnen bekleed! „Tot hoelang zal het zijn, dat er een einde van deze wonderen zal wezen? " De Man, bekleed met linnen, was boven op het water der rivier. Als Christus boven het water der rivier stond, wordt er wel duidelijk mee te kennen gegeven dat Hij met macht, eer en heerlijkheid boven alle engelen is bekleed. Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde. De andere engelen stonden aan de zijde der rivier, om het gezicht dat Daniël kreeg van die Man met linnen bekleed, zoveel te heerlijker en luisterrijker te maken. De apostel zegt in Hebr. 1 : 6: En dat alle engelen Gods Hem aanbidden". Maar zo verschenen hier eigenlijk aan Daniël drie engelen, evenals aan Abraham, van wie één Engel de Zoon van God zelf was. De engelen hebben grote macht en zijn met een bijzondere wijsheid bedeeld. Gods Woord geeft van de macht der engelen duidelijke bewijzen. We behoeven er alleen maar aan te denken, dat één engel in één nacht honderd-vijf-en-tachtig duizend Assyriërs versloeg. Wat de wijsheid der engelen betreft, we weten dat de Thekoïetische vrouw tot David heeft gezegd: doch mijn heer is wijs, naar de wijsheid van een engel Gods, om te merken alles wat op de aarde is". Christus is echter de opperste Wijsheid. De geschapen engel moest dan ook aan Hem vragen: , Tot hoelang zal het zijn, dat er een einde van deze wonderen zal wezen? ”

UITZIENDE: r is mij wat opgevallen, vriend. Christus stond dus boven het water van de rivier. En die rivier was de rivier Hiddékel. Die rivier moet ook dezelfde zijn als de Tigris. Maar heel opvallend is wel, dat deze rivier dezelfde rivier is als de rivier die ook door het paradijs heenliep. De kanttekening wijst bij Genesis 2 : 14 er ook op, dat die rivier dezelfde rivier was als die hier genoemd wordt. Die rivier bewaterde dus ook de hof van Eden. Over de hemel wordt ook als het paradijs gesproken. In dat paradijs staat Christus eeuwig boven de rivier om dat paradijs te bewateren. Ik geloof niet dat ik nu aan het vergeestelijken ben, als ik deze opmerking maak. Geheel Gods Woord is van zulk een geestelijke inhoud. En zouden in het bijzonder die gezichten die in de profetie van Daniël vermeld staan, niet een verborgen geestelijke betekenis hebben?

HOPENDE: Het blijkt uit de vraag die door de geschapen engel werd gedaan, dat al wat aan Daniël werd getoond, een bijzondere betekenis had. En als nu die engel begerig was om te weten wat de betekenis was van wat aan Daniël getoond werd, zouden wij daar dan niet begerig naar moeten zijn? Och vriend, het mocht ons maar meer worden gegeven om Gods Woord biddend te onderzoeken. Waren we toch maar meer begerig naar onderwijs. Er zijn zoveel verborgenheden in Gods Woord te vinden. En zeker ook wel in de gezichten die de profeten hebben gekregen. Neen, we mogen niet op een verkeerde wijze de verborgenheden des Heeren trachten na te speuren. In Hand. 1 lezen we dat de discipelen aan de Heere Jezus hebben gevraagd, vlak voor Zijn hemelvaart: „Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk weder-oprichten? En dan heeft Hij ze ten antwoord gegeven: „Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft". We weten de tijd van Christus' wederkomst niet. En we mogen ook niet trachten om het precies uit te rekenen, wanneer Hij wederkomen zal. Ik heb gehoord dat er nu in Zuid-Afrika weer een geleerde professor is, die hier in ons land ook zijn aanhang heeft gevonden, die precies heeft uitgerekend wanneer het einde er zal zijn van het bestaan der wereld. Die man is met de jubeljaren aan het rekenen gegaan, maar is daarbij blijkbaar vergeten, dat ook de Oud-Testamentische feesten voor de kerk des Nieuwen Testaments afgedaan hebben. Die professor rekent dus ook vast wel verkeerd. Christus Zelfheeft gezegd, dat niemand van de dag van Zijn wederkomst weet wanneer die zal zijn gekomen. Maar op een wijze zoals u nu spreekt over de verborgenheden die in Gods Woord verklaard liggen, dan kunnen we niet genoeg begerig zijn om dienaangaande nader onderricht te worden.

UITZIENDE: Het viel me nu eenmaal zo op, dat de rivier die hier bedoeld wordt, dezelfde is geweest als die de hof van Eden bewaterde. En nu staat hier, dat Christus boven op het water van die rivier was. Dat gaf me nu zomaar ineens een stille overdenking. Al is de mens dus uit het paradijs verdreven, de rivier Hiddékel is er nog. En Christus is boven op het water van die rivier. Als er toch die tweede Adam niet was, dan was er voor de gevallen mens niet anders dan tijdelijke en eeuwige ellende. En voor velen is er ook niet anders dan tijdelijke en eeuwige ellende. Ik heb verschillende mensen zien heengaan uit dit leven, zonder hoop voor de eeuwigheid, terwijl hun leven hier op aarde ook een leven vol ellende was geweest. Buiten Christus is er ook niet anders dan ellende.

HOPENDE: De vraag van de engel hield dan ook veel in. Tot hoelang zal het zijn, dat er een einde van deze wonderen zal wezen? " De kerk zou door vele verdrukkingen naar het einde gaan. Dat is wonderlijk in de ogen der engelen. De heilige engelen trekken zich de verdrukkingen van de kerk aan. En zij zien daarom ook voor de kerk uit naar het einde van die verdrukkingen. Hoe zullen zij zich dan ook verblijden in de zaligheid van die kerk die uit de grote verdrukking komt. Vriend, als ik er komen zal, zal ik ook weten dat ik uit de grote verdrukking ben gekomen. Maar ik zal ook weten hoe ik daaruit gekomen ben.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 1989

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Hopende en Uitziende

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 1989

De Wachter Sions | 8 Pagina's