Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Advent en Kersttijd 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Advent en Kersttijd 3

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Verheug u zeer, gij dochter Sions, juich, gij dochter Jeruzalems! Zie, uw Koning zal u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland, arm, en rijdende op een ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen. Zacharia 9 : 9.

De Vader is uit en van Zichzelf rechtvaardig, doch zo ook de Zoon en de Heilige Geest zijn enkel rechtvaardig. Zo wil rechtvaardig dan in de eerste plaats zeggen, dat het Goddelijke Wezen, maar ook de drie Goddelijke Personen elk in het bijzonder, heilig, vlekkeloos en volmaakt is. En als er nu in onze tekst gesproken wordt dat deze Koning rechtvaardig is, dan zegt ons dat allereerst dat Hij is van Zichzelf, heilig, onbesmet en afgescheiden van de zondaren. Dus geheel volmaakt in Zijn Persoon en werk. Maar zo is Hij niet alleen rechtvaardig, maar werkt en oefent rechtvaardigheid. En zo vloeit het werk der rechtvaardigheid of gerechtigheid uit de rechtvaardigheid van Zijn Persoon en Wezen. En een volmaakt Wezen kan geen onvolmaaktheid voortbrengen. De engelen bedekken hun aangezichten en roepen uit: Heilig, Heilig, Heilig is de Heere der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol. Dus zo zal die Koning zijn: Rechtvaardig. Maar zo zal die Koning ook rechtvaardigheid verheerlijken en aanbrengen. En dat borgtochtelijk en plaatsbekledend voor de Zijnen. Aan Gods recht moest volkomen worden voldaan. Want de Heere handhaaft Zijn gerechtigheid tegenover de gevallen zondaar. En om nu de uitverkorenen te verlossen, moest er een Rechtvaardige zijn. Zulk een rechtvaardige is er bij de mensen niet te vinden. Maar de Heere heeft Zelf voor een Rechtvaardige gezorgd. Dat lezen wij zo duidelijk in de profetie van Jeremia, het 23e hoofdstuk: „Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik den David een rechtvaardige Spruite zal verwekken; Die zal Koning zijnde regeren en voorspoedig zijn. en recht en gerechtigheid doen op de aarde" En dit zal Zijn Naam zijn, waarmede men Hem zal noemen: de Heere onze Gerechtigheid".

O, wie is in staat de Goddelijke wijsheid te verklaren in het verordineren van deze Rechtvaardige. En dat uit eeuwige en vrijwillige liefde tot Zijn uitverkoren volk, tot volkomen verheerlijking Zijner eeuwige deugden. Zo lezen wij in Jes. 53 : 11: , Door Zijn kennis zal Mijn Knecht de. Rechtvaardige velen rechtvaardig maken". Maar zo zal nu deze Rechtvaardige, rechtvaardigheid verwerven, aanbrengen en toepassen. En om dat nu te kunnen • doen, staat er nu in onze tekst: , En Hij is een Heiland". De Middelaar is dus niet alleen enkel rechtvaardig als een Goddelijk Persoon, maar zo is Hij ook gerechtvaardigd als Borg der uitverkorenen. Hij kwam dragende de schuld der Zijnen om hen als Heiland daarvan te verlossen. En Hij is een Heiland. Heiland wil zeggen: erlosser, Heilaanbrenger. Meermalen wordt van Hem als Heiland in Gods Woord gesproken. Zo lezen wij in Jesaja 19 : 20b: ant zij zullen tot den Heere roepen vanwege de verdrukkers, en Hij zal hun een Heiland en Meester zenden, Die zal hen verlossen. En in Jes. 43 : 11 lezen wij: Ik, Ik ben de Heere en er is geen Heiland behalve Ik". En om niet meer te noemen: es. 45 : 21b: En er is geen God meer behalve Mij, een rechtvaardig God en een Heiland, niemand is er dan Ik".

Ook wordt er in de Schrift over heilanden gesproken. In Obadja 1 : 21 staat: En er zullen heilanden op den berg Sion opkomen om Ezau's gebergte te richten, en het koninkrijk zal des Heeren zijn". Er zijn verklaarders die zeggen dat dat zullen zijn Ezra, Nehemia, en Zerubabel die op last van de koningen Kores en Darius het volk verlosten en wederbrachten in Juda en Jeruzalem. Doch ik houd mij liever bij de verklaarders die zeggen dat deze heilanden zullen zijn de door de Heere geroepen en gezalfde knechten des Nieuwen Testaments. Die wel niet kunnen verlossen maar de weg der verlossing voor een doodschuldige zondaar hebben te verkondigen in die enige Naam Die onder den hemel gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden. Dus zullen de heilanden die op de berg Sion zullen opkomen, de gezanten van Christus zijn. Zo worden zij Gods medearbeiders genoemd. Die als boodschappers van het goede, vrede en heil doen horen voor het ware Sion Gods. En dat tegenover huil wederpartijders de in-en uitwendige Edomieten.

Maar laat ons tot onze tekst gaan. En Hij is een Heiland. Een Verlosser. „Want daar zal een Verlosser tot Sion komen, namelijk voor hen die zich bekeren van de overtreding in Jacob, spreekt de Heere". Deze Verlosser is van eeuwigheid verordineerd en in de volheid des tijds gekomen. Hij is het Die in de gestaltenis Gods zijnde het geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn. Die de gestaltenis eens dienstknechts heeft aangenomen en in alles de mensen is gelijk geworden, uitgenomen de zonden. Hij bleef Wie Hij was, namelijk waarachtig en rechtvaardig God en Hij werd Wie Hij niet was, namelijk een waarachtig en rechtvaardig mens. In Bethlehems kribbe lag meer dan een mens. Daar lag de tweede Persoon in het Goddelijke Wezen. Doch Zichzelf vernietigd, heeft Hij de ware menselijke natuur aangenomen om de naastbestaande Losser te kunnen zijn. In de menselijke natuur zal de Heere Zichzelf voldoening geven en de uitverkoren Kerk verlossen. God zal Zelf aan het onkreukbare Goddelijke recht voldoen en de verlossing en de zaligheid der Zijnen aanbrengen. En hoe zal nu die Heiland komen? Wel, als een Rijsje uit de afgehouwen tronk van Isaï. Wij lezen in Jesaja 53 : 2: Want Hij is als een rijsje voor Zijn aangezicht opgeschoten, en als een wortel uit een dorre aarde; Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben". Door de totale onmogelijkheid van des mensen zijde zal God Zijn beloften niet alleen schenken, doch ook vervullen. Allereerst is Hij als een rijsje voor het aangezicht Gods opgeschoten in de eeuwige Vrederaad, toe Hij zeide: ie Ik kom o Mijn God, om Uw welbehagen te doen. En uit kracht daarvan, is Hij in de volheid des tijds als een rijsje voortgekomen uit de afgehouwen tronk van Isaï. Het huis van David een afgehouwen tronk en een Edomiet op de troon. Een erfvijand van Israël. Hoe moet dat op zijn plaats komen. Maar God volvoert Zijn Raad en daarom lezen wij in Lukas 1 dat de engel Gabriel gezonden wordt naar Nazareth want daar was nog een afstammeling van het huis van David. De Verlosser zal tot Sion komen! En Hij is een Heiland. Maar zo zal Hij nu ook als een rijsje voortkomen voor het aangezicht van een gans ellendige en verloren zondaar die met al zijn wettische gerechtigheid aan het eind is gebracht en die onder het Goddelijke recht krijgt te buigen.

Wordt vervolgd.

A.

V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 1989

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Advent en Kersttijd 3

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 1989

De Wachter Sions | 8 Pagina's