Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het blijkt niet altijd even gemakkelijk te zijn een goed oordeel over een boek te vormen. Dat was zeker het geval met een uitgave, ons toegezonden door de uitgeverij Romijn en van der Hoff bv te Gorinchem. De titel van het boek: DE STEM DER GENADE IN HET KLAAGHUIS, gaf ons een goede verwachting. Het is geschreven door James Smith, een Engelse predikant. Volgens de achterzijde van het boek schreef hij ook: „Het herderlijk Morgen-en Avondbezoek" en „Brood uit de hemel". Meer gegevens zijn helaas niet bekend, maar mogelijk dat er lezers zijn, die er meer over weten en ons dit willen meedelen.

In 46 korte stukjes verklaart de schrijver telkens een tekst uit Gods Woord. Hij spreekt daarbij de lezers ernstig aan, vermaant tot berouw, bekering en geloof. Hij wijst er ook gedurig op, wat het zijn zal om op zo grote zaligheid geen acht te geven. Er is toch maar een tweeërlei uiteinde: een eeuwig wel of een eeuwig wee. En de dood zal niemand kunnen ontgaan, om dan voor de rechterstoel van Christus gesteld te worden. Maar hoe weinigen hebben daar nog een levend besef van, zeker ook onder degenen die wat men dan noemt; de oude waarheid zijn toegedaan. Deze ernst is ons alleen maar sympathiek en mocht die maar wat meer onder ons gevonden worden.

Overigens maakt het boek de indruk, dat de schrijver neigt naar het zogenaamde hypothetisch universalisme. Deze leer houdt in, dat de Heere in Zijn eeuwige raad besloot de zaligheid te geven aan allen die geloven. Dat eerste besluit bepaalt ook de uitgestrektheid van de dood van Christus. Maar omdat de Heere zag, dat niemand geloven zou, besloot Hij in een tweede besluit het geloof aan de uitverkorenen te geven. Wat moeten wij bijvoorbeeld denken van een zinsnede als: „Zolang het ons

onmogelijk is de eeuwigheid te meten, zolang kunnen wij ook niet de uitgestrektheid van de krachtdadigheid van Christus' bloed bepalen", blz. 90. En blz. 120: „De krachtdadigheid van deze verzoening is onbegrensd". Maar genoeg hierover.

Het gevolg is, dat het gedurig schijnt alsof de daden van de mens de toegang tot de verzoening openen. Bijvoorbeeld op blz. 121 staat: „Voor allen, die door Hem, tot God gaan, leeft Hij altijd , , om voor hen te bidden". „Jezus wacht op u om u barmhartigheid te bewijzen, want daartoe is Hij gezalfd". Blz. 123. „Zult u de belofte omhelzen? Zij wordt u plechtig gedaan; zij is binnen uw bereik". Blz. 143.

Deze manier van leren belet de aanhangers daarvan echter niet om er ook op te wijzen, dat het zoeken naar God en het geloven in Christus door de Heilige Geest gewerkt wordt. Omdat de Heere zag, dat niemand

anders zou geloven, besloot hij immers volgens die leer in een tweede besluit de uitverkorenen het geloof te geven.

Om kort te gaan: we vinden in dit boek niet de leer van vrije soevereine genade, vloeiend uit de eeuwige liefde van een Drieënig God, Die de Zijnen van eeuwigheid heeft liefgehad. Tevergeefs zullen we dan ook zoeken naar een beschrijving van de wegen, die de Heere met Zijn volk in dit tranendal houdt. Het boek verdient daarom ook onze aanbeveling niet.

Het werk is keurig gebonden in een donkergroene band en bevat 189 bladzijden. Een inhoudsopgave vergemakkelijkt het naslaan. De prijs werd helaas door de uitgever niet vermeld.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 1990

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 1990

De Wachter Sions | 8 Pagina's