Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij uitgeverij Bolier te Elspeet verscheen een boek van Ds. F. Mallan onder de titel: De opperste wijsheid.

Het is een verzameling meditaties uit De Wachter Sions, geschreven in de jaren 1960 en 1961 over Spreuken 8. Het lag oorspronkelijk in de bedoeling deze meditaties gelijktijdig met die over de eerste zendbrief van de apostel Johannes uit te geven.

Deze verschenen destijds bij gelegenheid van het veertigjarig ambtsjubileum van Ds.

Mallan met als titel: Het Woord des levens. In dat boek vindt men een voorwoord van onderling A. Gunter. Omdat het boek dan echter te dik en te duur zou worden is het niet gebeurd. Daarom verschijnt het nu afzonderlijk. In een voorwoord vertelt ons Ds. Mallan één en ander hierover.

Ik ervaar het als volkomen overbodig voor dit boek een woord van aanbeveling te schrijven. Maar het hoort er nu eenmaal bij. Het is een verzameling van eenvoudige, zeer stichtelijke meditaties. Bovendien is het als een bijbelverklaring van het 8ste hoofdstuk van het Spreukenboek.

Ieder die bij de oude waarheid wil blijven zal het dus graag in zijn bezit willen hebben om het te kunnen lezen en herlezen. Van elke tekst vinden we een meditatie en zo zijn er dus 36 in getal.

Veel mensen hebben de goede gewoonte om des avonds voor het slapen gaan nog een stukje uit een dagboek te lezen.' Daarom horen we wel eens de wens uitspreken, dat er ook zulk een dagboek van onze leraren zou moeten zijn. Doch dit boek is evenals dat over 1 Johannes daar ook zeer geschikt voor. We kunnen dan de helft van een meditatie of een bladzijde lezen. Het zal de lezers duidelijk zijn dat we dit werk voor deze bange en donkere tijden van harte aanbevelen. Koop dit boek en tevens ook het andere over de eerste brief van Johannes. U hebt er boeken aan van blijvende waarde. De titel op de rug zou in wit of in een wit kader beter uitgekomen zijn. De verzorging van het boek is prima. Het is gebonden in een bruine band en telt 127 bladzijden. De prijs is f23, 95.

Christmas Evans leefde van 1766 tot 1838 in het westelijk deel van Groot-Brittannië, dat Wales genoemd wordt. Omdat hij op de 25e december geboren werd, kreeg hij deze bijzondere voornaam, die feitelijk Kerstfeest betekent. Hij werd geboren in een tijd toen het grootste gedeelte van Wales nog in diepe onwetendheid en bijgeloof gedompeld was. Hoewel onder ons niet bekend, wordt hij één van de grootste Baptistenpredikers van Engeland genoemd.

Over hem is een boekje verschenen van de hand van de Engelse dominee B.A. Ramsbottom, getiteld: Christinas Evans, met als ondertitel: De Bunyan van Wales. Het is een beschrijving van het veelbewogen leven van deze als Calvinistische Baptist aangeduide leraar. Hoewel die in hun prediking de leer van vrije genade voorstonden, wezen ze de kinderdoop af Dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, werd door hen niet gezien. Zij doopten uitsluitend op grond van belijdenis des geloofs. Het boekje bevat een aantal tekeningen, waaronder één van Evans zelf. Daarop is duidelijk te zien, dat hij slechts één oog tot zijn gebruik had. Toen hij eens het boek van Bunyan, "De christenreis naar de eeuwigheid", had gekocht en er in probeerde te lezen, gaven zes "oude makkers" hem een ongenadig pak slaag, terwijl één van hen hem met een stok in zijn oog raakte.

Evans bestudeerde grondig de werken van Dr. Owen en Dr. Gill. Het waren zijn meest geliefde schrijvers. In zijn geschriften verdedigde hij zeer nadrukkelijk de leer van de

bijzondere genade, tegenover de dwaalleer van Wesley. Zijn prediking was eigenaardig en ongebruikelijk. Hij sprak zeer beeldend, waarom hij wel de Bunyan van Wales genoemd wordt. De schrijver meldt ons dat het verkeerd zou zijn om te trachten hem na te doen (Zie blz. 68). De omstandigheden van deze predikant blijken misschien wel het beste uit de volgende woorden: "En na de preek moest hij zich vernederen om zelf bij de deur te gaan staan en met de hoed in de hand zijn eigen koUekte op te halen." Blz. 65.

Het boekje is uitgevoerd als een zogenaamde paperback, voorzien van een soepele omslag. Op de voorzijde is in kleurendruk een landschap van het schilderachtige Wales te zien. Het telt 112 blz. Een lezenswaardig boekje, dat we kunnen aanbevelen. Het verscheen bij b.v. De Banier te Utrecht en kost f. 15, 75.

Aan de lezers van "De Wachter Sions" zal de naam van F. van Holten niet onbekend zijn. Hij is secretaris van de Spaanse Evangelische Zending. Bekendheid geniet hij vooral door zijn publicaties over kerkhistorische onderwerpen, met name ook in het R.D. Bij uitgeverij J. J. Groen en Zn. te Leiden verscheen een bundel van deze publicaties onder de titel: Engelse Geloofsgetuigen. Het boek bevat een "Woord vooraf' van de hand van Ds. P. de Vries uit Opheusden. Daarna volgt een overzicht van de kerkelijke politieke toestand in Engeland van Hendrik VHI tot Koning-Stadhouder Willem ni en zijn echtgenote Maria. Interessant is een schematisch overzicht van de 16e en 17e eeuw. Door middel van tijdbalken krijgen we een goed inzicht in de periode waarin de beschreven personen leefden. Daarna volgen korte beschrijvingen van een twaalftal godgeleerden uit de genoemde tijd. Meerdere bekende namen treffen we daaronder aan en om geen onderscheid te maken noem ik ze alle even. Het zijn: Thomas Cranmer, John Bradford, Richard Sibbes, Thomas Goodwin, Isaac Ambrosius, Thomas Shepard, Thomas Brooks, John Owen, Thomas Manton, Thomas Vincent, John Gill en Matthew Meade. Voor verder onderzoek vinden we achterin een literatuuropgave. Het geheel is een leerzaam en prettig leesbaar boek geworden.

Op bladzijde 89 lezen we: "Overigens noemt Spurgeon Gill een hypercalvinist." Terwijl hij anderszins toch veel waardering voor hem als schriftuitlegger had. Waarschijnlijk moeten volgens de opvattingen van Spurgeon het merendeel van de beschreven predikanten wel tot de hypercalvinisten gerekend worden. In onze tijd noemt men hen, die de oude puriteinen in hun leerwijze volgen, ook graag met die naam. Maar een duidelijke omschrijving van wat het hypercalvinisme nu precies inhoudt is mij niet bekend. Misschien zijn er lezers, die zulk een omschrijving kunnen geven.

Het boek is keurig uitgevoerd als paperback in een soepele omslag. Het telt 91 pagina's en we kunnen het van harte aanbevelen. De prijs is f. 19, 90.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 januari 1991

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 januari 1991

De Wachter Sions | 8 Pagina's