Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SPIJZE VAN GOD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SPIJZE VAN GOD

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als we de honderd en vierde psalm lezen, worden we er door de dichter op gewezen, dat God niet alleen alles heeft voortgebracht, maar ook nog onderhoudt door Zijn kracht; hij mag de schepping van alle dingen, en de Goddelijke voorzienigheid bezingen. Hij spreekt dan ook over dé jonge leeuwen, die luid briesen, brullen en schreeuwen, en heet op roof, in afgelegen hoeken, hun spijze van God, de Gever, zoeken. De Kanttekenaren hebben daarbij gezet: dat briesen der leeuwen is als hun gebed. God, Die het roepen hoort der jonge raven, hoort ook leeuwen; die roof is Zijn gave. Vóór de zondeval kon het niet gebeuren, dat de dieren elkaar zouden verscheuren. Als de dieren sidderen als de leeuw brult, dan wijst dat op ónze val, op onze schuld. Omdat wij rovers werden van Gods eer, vallen zij ten prooi aan roof en beer. Maar die dieren, prooi der leeuwen, waar die luid brullend om schreeuwen, van die roof laat Gods Woord ons weten, dat dat toch spijze van God wordt geheten. Het is een spijze niet door mensen bereid, maar geschonken in Gods voorzienigheid, Die ook in het dierenrijk zal bewijzen, dat Hij alleen de Gever is van alle spijze. Hoe is het met ónze spijze in dit verbarf, d: uit Gods rechterhand, of Zijn linkerhand? Wat Hij ons schenkt voor en in de tijd, is dat alleen in Zijn voorzienigheid? En dat nog spijze mag worden genoten, door Zijn verbond met Noach gesloten? Of mag op goede gronden worden gezegd, dat het is in een geheiligd Kinderrecht? Heeft Christus ze voor ons verworven? Is Hij ervoor gekruisigd en gestorven? Mogen ook al onze tijdelijke weldaden besloten liggen in het verbond der genade? We hebben van een verboden vrucht gegeten; maar mogen we dat ook bevindelijk weten? Door te eten van de spijze die God verbood, aten we ons te zamen de eeuwige dood. Maar ondanks dat we deden tegen Zijn gebod, ontvangen we nog dagelijks spijze van God. Hij mocht het heiligen aan klein en groot, in Christus, het ware en hemelse Brood.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's

SPIJZE VAN GOD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's