Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere is hoog

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere is hoog

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Want de Heere is hoog, nochtans ziet Hij de nederige aan en de verhevene kent Hij van verre. Psalm 138 : 6.

Geliefden, Zo mocht David in het vorige vers getuigen van de heerUjkheid des Heeren welke groot is. Hij mocht daarin zijn sterkte vinden tegenover zijn wederpartijders en zich in die heerlijkheid verblijden met een stille en ootmoedige zielsgestalte. Dat laat zich beter beleven dan bespreken wat daar voor de ziel in mee mag komen. Dan wordt het praktijk: "Mijn ziel zal zich beroemen in den Heere!" En in onze tekst zegt hij: "De Heere is hoog." Ach, in de heerlijkheid en de grootheid des Heeren kan men nooit overdrijven. Al zou men er een gehele dag van kunnen spreken, dan heeft men er nog niets van gezegd. Want, zegt David. En dat woord 'want' is een redengevend woord. Het verbindt met het vorige: "En zij zullen zingen van de wegen des Heeren, want de heerlijkheid des Heeren is groot." Want de Heere is hoog. David zegt dus niet alleen: De heerlijkheid des Heeren is groot, maar ook: "De Heere is hoog". Onze God is toch in de hemel, en Hij doet al wat Hem behaagt. En Mirjam riep uit: "Zingt den Heere; want Hij is hogelijk verheven..." De Heere is hoog boven alle goden. Hoog in Zijn Wezen, in Zijn werken en in Zijn eer. Hoog in gerechtigheid en waarheid. In goedertierenheid, barmhartigheid en genade. Hoog in al Zijn volmaakte deugden. Zelfs koning Darius moest van Hem getuigen: "Want Hij is de levende God en bestendig in eeuwigheden, en Zijn koninkrijk is niet verderfelijk, en Zijn heerschappij is tot het einde toe. Hij verlost en redt, en Hij doet tekenen en wonderen in de hemel en op de aarde." Want de Heere is hoog. Hij heeft niets en niemand van node om meerder eer en heerlijkheid te ontvangen, want Hij is de volzalige en oneindig heerlijke in Zichzelf En toch heeft het Hem behaagd om Zich te verheerlijken in Zijn werken zowel in de natuur als in de genade. En daarom horen wij David zeggen: "De Heere is hoog, nochtans ziet Hij de nederige aan." Dat wil zeggen: Hij beschouwt zulkeen met welgevallen. Want dat is Zijn eigen werk.

Nederigheid is geen vrucht van de gevallen mens. Want dan is hij hoog van hart en trots van ogen. De Heere maakt Zijn volk nederig, klein, ootmoedig en verslagen. Hij wil wonen bij de verbrijzelden vanhart. Wij lezen in Jesaja 57 : 15: Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is: k woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden." Ook Maria mocht zeggen: Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien... Hij heeft machtigen van de tronen afgetrokken, en nederigen heeft Hij verhoogd." Het is Gods werk om een zondaar te vernederen, maar het is ook Zijn werk als hij nederig van hart zijn weg mag gaan hier op aarde. Onze natuur wil altijd de hoogte maar in, doch de Heere weet wel wegen en middelen om een mens in de laagte te brengen. Altijdmoethij maarweer bij zijn afkomst gebracht en bepaald worden en bij de onbekeerlijkheid van zijn hart. En de rechte inleving van zijn verdorven bestaan brengt hem in de diepte en in het stof voor Gods aangezicht. En als dat er niet is, zit hij meest maar in de wilde vijgeboom van zijn hoogmoedig bestaan. De wet verbrijzelt en vernedert het hart en doet de schuld kennen en bewenen. En dat is nu altijd maar nodig, niet alleen bij de aanvang, maar ook steeds bij de voortgang in het leven van Gods ware volk. En waar de rechte vernedering gemist wordt, zijn er ook geen indrukken van de hoogheid Gods. En nu mocht David zeggen: Want de Heere is hoog, nochtans ziet Hij den nederige aan." O, dat maakt nu juist het wonder uit, dat nu zo'n hoge Majesteit neer wil zien op zulk een onrein en onwaardig schepsel. En dat neerzien wil nu zeggen: em in gunst en liefde te aanschouwen. En dat kan nu alleen maar in Hem, Die Zichzelf vernederd heeft tot de dood, ja, de dood des kruises. Hij Die Zelfde hoge God is, bovenal te prijzen tot in eeuwigheid, heeft hier willen komen in allerdiepste vernedering en gekropen in het stof als een worm en geen man. En dat uit enkele liefde tot de Zijnen. Opdat een door Gods Geest vernederde en verbrijzelde zondaar uit het stof en uit zijn verlorenheid zal worden opgehaald. En dan in de verdere gangen van het leven altijd maar weer te mogen ervaren: at God op goddelozen ziet. En dan goddelozen in de ware inleving. Dat vernedert en maakt klein. En doet de Heere bewonderen en aanbidden. Daar zegt de dichter dan toch van: ij zal den armen en den kienen, genadig zijn en goed. En hen die schreien en wenen, werd Hij vriendelijk en zoet. Gelukkig die maar gedurig mag vrezen en in een lage stand mag verkeren. Dat is wel tegen onze hoogmoedige natuur, maar het is toch zo profijtelijk voor de ziel. Dat geeft doorgaans een aanklevend en nauw leven en doet voorzichtig wandelen temidden van een krom en verdraaid geslacht. Wat is het dan waar dat de Heere uit de hoge plaats Zijner heiligheid, nochtans de nederige aanziet, daarentegen zegt David ook: En den verhevene kent Hij van verre." Hij ziet van ver met gramschap aan, den ijdele waan der trotse zielen. Wat moet ook Gods volk dat ervaren dat de Heere de verhevene van verre kent. Wat geeft de Kerk toch oorzaak dat de Heere Zijn aangezicht moet verbergen. En het veraf leven brengt de ziel zo in het donker. Wat een bewandelen van eigen wegen en een breien met eigen garen en roken aan eigen netten. Meest maar meer bekeerd dan onbekeerd in de stand van het leven. Het leven in eigen hand en met alles zo houdbaar. En dat geeft de Heere oorzaak om Zich te verbergen. O, dat de breuk, welke wijder is dan de zee, nog eens recht mocht worden ingeleefd. Over het algemeen meer praten over de breuk dan wenen vanuit de breuk. Maar ook ziet of kent de Heere de verhevene van verre. En dat zijn zij die trots van hart en hoog van ogen zijn. Ja, nog in een onherboren staat reizen naar een nimmer eindigende eeuwigheid. O, dat het eens op het hart gelegd mocht worden dat de Heere de verhevene kent in al zijn wegen en handelingen, ook in het verborgen. Hij kent hen van verre en zal eerlang betonen dat Hij hen niet zal onschuldig houden. Want God wederstaat de hovaardige. Doch de nederige geeft Hij genade. Zo werke de Heere een ware vernedering des harten in het erkennen van de schuld en het bewenen van de zonden. Opdat in de erkenning van Gods gerechtigheid in het straffen der zonden ervaren mag worden: De Heere is hoog, nochtans ziet Hij den nederige aan". Om alzo barmhartigheid te verkrijgen, en genade te vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Maar dan zal het in de praktijk niet vreemd blijven wat de apostel zegt: Want wij die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus' wil, opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden." Dat vernedert en verootmoedigt en bindt als onwaardigen in zichzelf aan de hemel en doet uitzien om meer en meer met Hem verenigd te worden. Die Zichzelf wel zeer diep heeft willen vernederen doch op het allerluisterrijkst is verhoogd geworden. Amen.

Ederveen

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De Heere is hoog

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's