Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wapenrusting Gods 151.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wapenrusting Gods 151.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Uw lendenen omgord hebbende met de waarheid."

(Efeze 6:14b)

Derde soort. De zodanigen, die geen ijver hebben tegen de vijanden der waarheid. Liefde is immer gewapend met ijver; dat is het zwaard, dat zij trekt tegen allen, die de waarheid tegenstaan. Wie niet ijvert, bemint niet. Nu zal de rechte ijver als vuur werken, uit al zijn macht; doch immer in zijn eigen plaats en sfeer blijvende. Indien hij beperkt blijft tot de borst van een particulier christen, van waar hij niet in vlammen kan uitslaan om de vijanden der waarheid te straffen, dan zal hij inwendig, vanwege dit opgesloten zijn, des te heftiger branden, als een vuur in het gebeente in des Christens eigen gemoed woelen, hem verteren van verdriet, omdat hij de waarheid vertreden ziet onder de voet der dwaling of der onheiligheid, terwijl hij onmachtig is om er iets tegen te doen. Het is voor een vurig, ijverig liefhebber geen blijdschap, om zijn geliefde te overleven. Er zijn mensen geweest, die liever in het graf hunner vrienden zouden hebben gesprongen om met hen neder te liggen in de aarde, dan hier zonder hen een troosteloos leven te leiden. "Laat ons ook gaan, opdat wij met hem sterven", zei Thomas, toen Christus hun zei, dat Lazarus was gestorven. En ik houd er mij van verzekerd, dat liefhebbers der waarheid het treurig vinden om in de boze tijden te leven, wanneer de waarheid struikelt op de straat. De tijding dat de ark genomen was, heeft de godvruchtige Eli zo verschrikt, dat zijn ziel zijn lichaam ontvlood. En in liefde kunnen wij aannemen, dat dit de oorzaak was van Elia's wens naar, ja van zijn vurig gebed om, de dood, 1 Koningen 19:4. "Het is genoeg, neem nu, HEERE! mijn ziel." Deze godvruchtige zag, hoe in die boze tijden de zaken stonden onder de groten der aarde. De afgodendienaars werden gevierd, en de ware dienstknechten Gods werden gehoond, ja gedood; en nu denkt deze ijverige profeet, dat het een geschikte tijd is om de wereld te verlaten, en dat dit veel beter is, dan langer in kwelling te leven, om de naam, de waarheid en de dienstknechten Gods vertreden te zien door hen, die hun het meest vriendelijkheid hadden moeten bewijzen. Doch indien de ijver enige macht verlangt, om aan de zaak der waarheid recht te laten wedervaren, zoals wanneer hij in het gestoelte der overheid is gezeten, dan zullen de vijanden der waarheid weten en gevoelen, dat hij "het zwaard niet tevergeefs draagt". De ijverige magistraat zal, gelijk hij een arm heeft om de waarheid - de Israëliet - te verdedigen, ook een hand hebben, om Godslaste­ ring, dwaling en onheiligheid - de Egyptenaar - te verslaan, als deze de waarheid aanrandt. O hoe heeft Mozes, de zachtmoedige man, die, waar het zijn eigen zaak gold, stil zweeg, Numeri 12, om zich heen geslagen, toen het volk afgoderij had bedreven. Zijn hart was zo in hem ontstoken, dat hij, hoe lief hij hen ook had, noch zijn mond kon openen in een gebed tot God voor hen, noch zijn oor om naar een verzoek van hen te luisteren, totdat hij zijn ijver bot had gevierd in een daad der gerechtigheid op de overtreders. De zodanigen nu, en alleen de zodanigen, zijn het, die, als zij er toe geroepen worden, voor de waarheid zullen lijden, en, zo zij het verhinderen kunnen, de waarheid niet zullen laten lijden. Maar wat de onzijdige Gallio karakters betreft, die de waarheid in strijd kunnen zien met de dwaling, en niet alle krachten inspannen om de waarheid te hulp te komen - door hun macht en hun gezag tussenbeiden te laten treden, indien zij overheidspersonen zijn - of door vóór de ene en tegen de andere te prediken, indien zij leraren zijn - of door een vrijwillig getuigen van, vuriglijk te bidden voor, en hartelijk te sympatiseren met de waarheid, als het gewone christenen zijn - ik zeg wat dezen betreft, die tegenover deze zaak staan gelijk sommige toeschouwers staan tegenover twee worstelaars, zich weinig of niet er om bekreunende, wie van deze beide zal vallen - van hen is het niet te verwachten, dat zij zich aan veel lijden om de wil der waarheid zullen blootstellen. Zal de magistraat, die geen ijver genoeg heeft, om de mond van de vijanden der waarheid te stoppen, als hij dit kan, zijn mond openen in een vrijmoedige belijdenis van die waarheid, als dood en gevaar hem bedreigen? Is het te denken, dat de leraar, die noch de liefde noch de moed heeft om de waarheid te verdedigen op de kansel, haar zal verdedigen op de brandstapel? In één woord, zal de christen, wiens hart niet medegevoelt met de waarheid, als zij gewond wordt, zichzelven stellen tussen de waarheid en de slag, die de bloedige vervolgers op haar richten, en hem liever op zijn eigen lichaam ontvangen, al is die slag ook dodelijk, dan hem op de waarheid te zien nederkomen? Indien het vuur der liefde is uitgeblust, of zo klein is, dat het de mens niet versmelt tot tranen van smart over het onrecht, dat door mensen van een verdorven geest tegen de waarheid werd gepleegd; waar zal de vlam dan gevonden worden, die hem in staat stelt, om zich door de hand van bloeddorstige mensen tot as te laten verbranden? Hij, die niet méér zorg heeft om dat heilige vuur in zijn ziel te onderhouden, zal nooit het vuur in zijn lichaam kunnen verduren. Indien hij geen tranen kan storten voor het lijden der waarheid, dan zal hij er nog veel minder zijn bloed voor willen storten.

Vraag. Indien nu iemand zou vragen hoe zijn hart kan ontvlammen door dit hemelse vuur der liefde voor de waarheid? Zo antwoord ik:1. Antwoord. Streef naar een innerlijke gelijkvormigheid van uw hart met de waarheid. Gelijkheid is de grond der liefde. Een vleselijk gezind hart kan de waarheid niet liefhebben, omdat het niet gelijk de waarheid is. Hij kan de waarheid slechts liefhebben, zoals een zeker iemand Alexander heeft liefgehad, de koning, niet de persoon die koning was. De waarheid in haar eer en waardigheid, ais zij hem kan bevoordelen, maar niet de naakte waarheid zelf. Hoe is het mogelijk, dat een aardse ziel de waarheid liefheeft, die hemels is? Een onheilig hart, de waarheid, die rein is? O het is treurig als der mensen leerstellingen en de grondbeginselen van hun verstand in botsing komen en in strijd geraken met de beginselen van hun hart en hun genegenheden - als de mensen rechtzinnig zijn van oordeel en onrechtzinnig van hart! Er kan niet anders dan weinig liefde zijn voor de waarheid, omdat het oordeel en de wil zo ongelijk zijn aan elkander. De waarheid in het geweten, de lust in het hart afkeurende en bestraffende! En het hart wederom de waarheid onder bedwang houdende in het geweten! Het is als met een twistend echtpaar: oor een wijle kunnen zij wel samenwonen; maar daar zij toch geen behagen scheppen in elkander, zal de ongelukkige man heel gemakkelijk te bewegen zijn om zijn vrouw ten laatste een scheldbrief te geven en haar weg te zenden, gelijk Ahasveros Vasti heeft weggezonden, opdat hij andere beginselen zou kunnen huwen, die voor zijn verdorven hart beter zullen passen, en hem niet zullen hinderen of belemmeren op de weg, waarop hij zich bevindt. Ik ben er van overtuigd, dat dit het is, waardoor velen in onze tijd van loszinnigheid van de waarheid zijn gescheiden. Zij konden niet gerust en in vrede zondigen, terwijl hun oordeel nog zo recht was. Voortdurend werden zij door de waarheid berispt. Om nu hun oordeel in overeenstemming te brengen met hun hart, hebben zij beginselen aangenomen, die bij hun lusten passen. Maar ziel, indien de waarheid zulk een macht over u heeft om u door de vernieuwing uws gemoeds naar haar eigen beeld te veranderen, gelijk de ent de stam verandert in haar eigen natuur, zo heeft de waarheid u aan zich gelijk gemaakt, en u vrucht doen dragen, die haar gelijk is, en dan zijt gij de persoon, die nooit van de waarheid zult scheiden. Eer gij dit doen kunt, moet gij scheiden van uw nieuwe natuur, die de Geest Gods door haar in u heeft voortgebracht. Er is thans zulk een nauwe eenheid tussen u en de waarheid, of liever tussen u en Christus, dat zij nooit verbroken kan worden.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De wapenrusting Gods 151.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's