Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geneesmiddel tegen slangengif

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geneesmiddel tegen slangengif

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geliefde vrienden in ons oude vaderland, Wilt u geloven dat er overal ter wereld slangen zijn? En nu bedoelen we niet alleen die slangen die men aan kan treffen in het bos, veld en woestijn. Nee, die zijn op elke plaats en in ieder vertrek te vinden. Ze zitten bij ons in de studeerkamer, en we treffen ze ook aan op de plaats waar we staan om Gods Woord uit te dragen! Gods Woord spreekt dan ook van het bijten der slangen, Gen. 49:17; Pred. 10 : 8; Jer. 8:17, maar ook dat die beten dodelijk zijn, Amos 5 : 19. In figuurlijke zin zijn die beten voor ons ook niet vreemd. Het is zulk een groot verschil tussen het wonden bijten van de slang en het wonden slaan door de hand des Heeren. Want Hij doet smart aan en Hij verbindt; Hij doorwondt en Zijn handen helen. Maar die helse slang maakt een wond met zijn tanden, en spuwt dan tegelijkertijd gif in de wond!

Hoe pijnlijk zijn de bijtende beten die men krijgt. Maar het ergste is als we gewaar worden, dat we in ons verbondshoofd Adam een dodelijke beet gehad hebben toen we satan geloofden, die in de gedaante van een slang tot Eva kwam. En nu komen we allen met die dodelijke slangebeet ter wereld. Het is bekend, dat de Indianen zelfs een geneesmiddel hebben tegen een beet van de geduchte ratelslang. Dat de Heere die mensen de wijsheid gegeven heeft om dat uit te vinden is op zich een wonder. Maar er is niet een Indiaan te vinden, die ons van dat inwendig gif kan afhelpen. Johannes noemde de Farizeeën en Sadduceeën: "Gij adderengebroedsels", Matth. 3 : 7; en de Heere Jezus noemt hen in Matth. 23 : 33 behalve adderengebroedsels ook slangen. En dat wordt niet alleen van geveinsden en huichelaars gezegd, maar dat wordt gezegd van elk natuurlijk mens. Zegt Paulus niet in Romeinen 3 : 13 dat er slangen venijn onder onze lippen is? En dat helse venijn heeft haar voedingsbodem in het duivelse hart hetwelk we omdragen en meenemen naar elke plaats waar we ons begeven, hetzij in ons huis of buiten ons huis, we nemen die gekronkelde slang om ons hart overal mee. Onze gedachten, woorden en werken zijn allen doordrenkt met het gif van die helse slang, zodat we moeten wanhopen aan onszelf

We kunnen geen gedachte denken waar het vergif niet van afdruipt! Zelfs onze allerheiligste verrichtingen zijn nog vermengd met dat helse drab. Die slangendrek is ook vermengd in onze gebeden. Ook zelfs in ons schrijven kunnen we niet anders vaststellen, dan dat we er niet vrij van zijn. Een mens kan wel eens menen, dat die helse bron lijkt uitgedroogd te zijn. Maar een klein voorval doet het hem wel leren, dat dit vuile, vergiftigde drab ineens weer naar boven bruist. Ja, dat helse vergif stroomt door al onze aderen heen. We lezen in Gods dierbaar Woord van een Paulus, die daarom moest wanhopen aan zichzelf, en uitriep: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? "

Een slang verbergt zich onder gras en struiken, of beweegt zich voort in het stof, zodat zij haast niet te onderscheiden is. Zij verbergt zich op zulk een wijze, dat zij de voorbijganger onverwachts van achteren bespringt (Gen. 49 : 17). Hoe beschrijft Bunyan dit niet klaar in zijn "Christenreis", dat een boze geest van achter tot Christen kwam, en hem gruwelijke lasteringen in het oor fluisterde. Christen dacht, dat al deze boze dingen uit zijn eigen hart oprezen. Dit smartte hem zo, dat hij niet verdragen kon Hem te lasteren, die Hem zoveel liefde betoond had. Maar de Heere komt niet als een slang van ac/itere? z, maar Hij openbaart Zich als de Herder Die voor Zijn schapen uitgaat.

En voor die zoete, gezegende stem moet die helse slangestem wijken. Alleen die dierbare Middelaar heeft die slangekop vermorzeld op Golgotha, zodat die slangebeten niet meer dodelijk zijn. Maar toch zal Gods volk weten wat een pijnlijke wonden en zielekoortsen deze beten kunnen teweeg brengen.

Doch zo lang zij in deze wildernis verkeren zullen die helse slangen hun deel zijn. Te meer ook, daar het bekend is, dat een slang jaarlijks de oude huid aflegt, en een nieuwe aanneemt. Daarom verschijnt satan de ene keer ook als een engel des lichts en de andere keer als een wolf in schaapskleren. Maar weet u nu wat voor onze ziel het enige tegengif is? Wel, om met Nicodemus, des nachts (van slangebeten) naar de Middelaar te gaan om onderwijs! Die grote Leraar der gerechtigheid heeft niet alleen gewezen op de noodzakelijke wedergeboorte, maar ook gewezen op het tegengif van de slangebeten. We lezen in Joh. 3 : 14 en 15: "En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden. Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."

O, dat is Gilead's Balsem voor de gebeten wonden, dat is die enige Heelmeester, die Zijn bloed als tegengif in de met gif gebeten wonden sprenkelt. Hij alleen is die barmhartige Samaritaan die de wonden heelt met Zijn gezegende handen.

Hij is het Tegenbeeld, hetwelk Mozes vertoonde door het oprichten van een koperen slang in de woestijn, toen het opstandige volk dodelijk gebeten werd door de vurige slangen. Deze Mozes moest door het leger gaan, en bekendmaken, dat al degenen die op die koperen slang zagen, genezen zouden worden, al was het zelfs met een gebroken oog! O vrienden, die dierbare Middelaar krijgt zulk een waarde wanneer men in de nacht tot Hem komt met zijn slangebeten.

Hij is het enige Redmiddel en Tegengif tegen deze dodelijke beten. We kunnen u dan ook geen ander geneesmiddel aanwijzen. Maar we moeten het tot onze schande zeggen, dat we ons altijd proberen te behelpen met oude medicijnen die men eertijds heeft gebruikt, maar die de genezende kracht niet meer bezitten.

Die Middelaar geeft tegengif voor de tegenwoordige kwalen. En we zullen er wel achter komen, dat de Heere geen tegengif in voorraad geeft. Nee, de Heere wil dat we Hem steeds weer bij vernieuwing nodig hebben, opdat het zal zijn: "Hij redt mij keer op keer!" Die zo ziek zijn, echt gevoelig ziek zijn, dodelijk ziek zijn, hebben deze Medicijnmeester nodig.

Hoe pijnlijk is het voor Mozes geweest, dat hij voor zijn ogen zag, dat velen het advies verwierpen om op te zien naar die verhoogde slang. Zij stierven met het hoofd naar beneden.

Maar degenen die omhoog zagen werden genezen.

We zijn allen gebeten, maar we verachten en verwerpen de voorstelling van het Evangelie uit vijandschap en ongeloof Als we zo sterven, als gevolg van die slangebeet, dan zullen we straks eeuwig gebeten worden door die helse, vurige slangen. Dan zal men weten, dat er een Redmiddel geweest is! De worm van de consciëntie zal dan blijven knagen tot in een eindeloze eeuwigheid. Maar die door genade aan zichzelf ontdekt mogen worden, en een oog buiten zichzelf hebben mogen slaan op die Middelaar Gods en der mensen, zullen genezen worden van de zondekwaal.

Die zullen ook wel leren dat er verschillende slangebeten zijn! Als zij beladen zijn met de last van hun zonde en schuld, en verwaardigd mogen worden om met een oog des geloofs te zien op die verhoogde Middelaar aan het kruis, dan valt de last van zonde en schuld in een keer van hun schouders af. (Welgelukzalig die mens die dat mag te beurt vallen!).

Als zij bezet zijn met vrees en strijd vanwege allerlei omstandigheden in- en uitwendig, en zij mogen tot Hem opzien, dan mogen zij onmiddellijk de Heere geloven op Zijn woord, dat Hij uitkomst zal geven.

Als zij de vurige slangen rondom hen heen zien kronkelen, zodat zij moeten omkomen, en ze krijgen een oog des geloofs op die dierbare Persoon des Middelaars, dan moeten al die vurige slangen in een ogenblik wegsissen. Want zij kunnen niet bestaan voor een op de Middelaar ogende ziel.

Dan is het waar, dat al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, met vurige slangen, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij. Hartelijk gegroet van onze vrouw en kinderen en van ons die het buiten het enige Tegengif en Redmiddel niet kan stellen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1993

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Het geneesmiddel tegen slangengif

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1993

De Wachter Sions | 8 Pagina's