Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sprekende nadat zij gestorven zijn.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sprekende nadat zij gestorven zijn.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De plaag van het hart en de Heelmeester van C. Gordelier (2)

Ds. C. Gordelier heeft enkele preken nagelaten die op elkaar aansluiten. De ene preek gaat over: "De plaag van het hart", en de andere over: "De Heelmeester van het hart".

De eerste preek gaat over de tekst uit 1 Kon. 8 : 38: "Alle gebed, alle smeking, die van enig mens, van al Uw volk Israël, geschieden zal; als zij erkennen, een ieder de plaag zijns harten".

In het vorige artikel zagen we, hoe Gordelier de plaag van het hart, de zonde, beschreef Hij merkt op, dat de zonde de meest walgelijke en besmettelijke kwaal is (punt 1) en dat de zonde een kwaal is, die zich meester maakt van het onsterflijke deel van de mens (punt 2).

Daarna zegt GordeTier het volgende.

3. De zonde is een kwaal, die scheiding maakt tussen de ziel en God. Dit is Gods bekendmaking aan Zijn volk, de Joden: "Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God" (Jes. 59 : 2).

De zonde is een scheidsmuur tussen God en de ziel. Geen mens, levend in de zonde en geheel opgaand in de zonde, kan ge-

(vervolg op blz. 14)

meenschap met God hebben. Zijn natuur is heiHgheid en de zonde en de heiügheid zijn zo geheel in strijd met elkaar, dat er onmogelijk enige overeenstemming of vereniging kan bestaan. Of de een, of de ander moet zijn plaag zijn.

De ziel, die zich waarlijk van God bewust is, gevoelt dat de zonde de plaag van zijn leven is. Zij maakt gedurig scheiding tussen het licht van Gods aangezicht en het oog van de gelovige; zij komt er tussen als een wolk of als dikke rook. De zonde doet God van verre staan en Zijn aangezicht voor de overtreder verbergen.

Geen andere kwaal kan scheiding maken tussen God en de ziel. Jobs zweren en Hizkia's krankheid maakten geen scheiding tussen hen en God. Die brachten hen eerder nader tot Hem. Het is niet de lichamelijke kwaal, die God op een afstand houdt, want dikwijls is die kwaal een middel geworden om de ziel met zichzelf bekend te maken en de Heere te zoeken.

Wat de gelovige betreft, hij heeft de belofte: "De HEERE zal hem ondersteunen op het ziekbed; in zijn krankheid verandert Gij zijn ganse leger." Het is het geluk van zulkeen, dat hij ertoe gebracht wordt zijn ziekte te gevoelen en te bidden: "O HEERE, wees mij genadig; genees mijn ziel, want ik heb tegen U gezondigd" (Ps. 41: 5).

O, welk een plaag is de zonde. De zonde is de enige zaak, die scheiding maakt tussen God en de ziel. Beziet Paulus' lijst van alles wat geen scheiding maakt in het laatste gedeelte van Romeinen 8: verdrukking, benauwdheid, vervolging, honger, naaktheid, gevaar, zwaard, dood, leven, engelen, overheden, machten, tegenwoordige of toekomende dingen, hoogte, diepte of enig ander schepsel: niet één van deze dingen, zegt hij, "zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus."

U ziet, dat de zonde niet in de lijst ge­ noemd wordt, neen, niet één van de natuurlijke dingen en omstandigheden van deze tijdelijke staat kunnen scheiding maken tussen God en de ziel, maar de zonde is dat onnatuurlijk ding, die gruwel, die God haat. De zonde veroorzaakte de dood van Zijn eniggeboren Zoon, want het betaamde Hem te lijden, opdat Hij de werken des duivels zou verbreken en opdat wij zouden leven door Hem. De zonde is het werk van de duivel en de zonde moet verbroken worden, opdat wij, die leven, nabij God gebracht zouden worden.

Hoezeer een kwaal voor een tijd vader en kind, man en vrouw ook mag scheiden, ze doet hun genegenheid voor elkaar niet teniet. Het is door de liefde tot elkaar, dat pogingen worden gedaan de kwaal teniet te doen, zodat hun gemeenschap niet kan worden verstoord. Aldus is het met God en de ziel. De zonde is een kwaal, die scheiding maakt, maar die zal teniet gedaan worden.

4. De zonde is de oorzaak van alle zielekwalen en van al het andere leed, verbonden aan deze vergankelijke staat. Zondige hartstochten, lichamelijke pijnen, de lange lijst van kwalen, waaraan het lichaam is onderworpen: zij zijn alle de gevolgen der zonde. Wij zien de verdeeldheid in de schepping: mens tegen mens, beest tegen beest, vogel tegen vogel, reptiel tegen reptiel; dit bewijst de grote kracht van het kwaad in de wereld.

De zonde wordt bevonden de oorzaak te zijn van dit alles. Zij was de eerste kwaal, die er ooit op de wereld was en zij is de oorzaak van alles, wat er als nasleep op volgde. Een zieke ziel is de ware oorzaak van een ziek lichaam. Neemt de zalen van de ziekenhuizen in ogenschouw, ziet het lijden van de ongelukkige zieken en zegt: "O zonde, wat hebt gij gedaan!"

5. Wederom is de zonde een kwaal, die zich verbreidt. De natuur van de mens wordt er door aangetast. Zij verspreidt zich door het gehele lichaam, zij strekt zich uit tot het nageslacht, zij gaat over van vader op kind. Dat ziet u in Kaïn, de eerste mens die geboren werd. Aldus wordt de mens, die van nature slecht is, al slechter en slechter, dat is: de zonde komt meer en meer openbaar, zij brengt meer zonde voort, zij plant zich in duizend eindeloze vormen voort. Zij heeft zich over de gehele wereld verspreid en zal nimmer teniet gedaan worden, totdat de gehele aarde en al haar werken worden verbrand. Dit brengt mij tot mijn laatste punt.

6. De zonde is een kwaal, die door geen natuurlijk geneesmiddel ooit genezen kan worden. De zonde is een gedurige pijn, een ongeneeslijke wond, een hardnekkige kwaal en weigert genezen te worden. "Want zo zegt de HEERE: uw breuk is dodelijk, uw plage is smartelijk." Natuurlijke middelen kunnen geen genezing tot stand brengen. "Uwe boosheid zal u kastijden, en uwe afkeringen zullen u straffen, " maar zij kunnen ons niet genezen van onze kwaal.

Voor lichamelijke kwalen is er in de natuur iets ontdekt om hun pijnen te verminderen en te matigen, maar er is niets in de natuur, dat ooit tot nu toe bekend is geweest om genezing van zielekwalen teweeg te brengen. Vele zaken, duidelijk van geestelijke aard, zijn beproefd, maar hebben alle gefaald: tranen van berouw, het slaken van diepe zuchten, gekerm, geloften, voornemens, alle soorten van boetvaardigheid, vasten, waken, gebeden. Alles is vruchteloos. Er is slechts één geneesmiddel op de hele wereld, dat de zonde-zieke ziel kan genezen en dat is het dierbaar bloed van de Heere Jezus Christus, de eeuwige Zoon van God.

Deze enkele punten over de aard van deze ziekte der ziel, de plaag des harten, mogen voldoende zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1994

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Sprekende nadat zij gestorven zijn.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1994

De Wachter Sions | 8 Pagina's