Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wapenrusting Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wapenrusting Gods

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

”En aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid.”

(Efeze 6:14).

209.

Zo ver heeft David het gebracht - hij heeft niet slechts zijn eigen ziel bestraft, wijl zij ontrust was, maar haar ook opgewekt om op God te hopen, Psalm 43 : 5. Hebt gij wrok in het hart tegen uw broeder? Acht het niet voldoende deze vonken van het vuur der hel uit te doven, maar streef er naar om er een hemels vuur in te ontsteken van liefde jegens hem, zodat het u er toe brengt om van harte voor hem te bidden. Ik heb een man gekend, die als hij afgunstige, onvriendelijke gedachten jegens iemand in zich bemerkte - en wie is er zo heilig, dat hij zulk een ongedierte niet nu en dan bij zich gewaar wordt? - niet lang van de troon der genade weg wilde blijven; maar er heenging om er een sterk protest tegen te kunnen indienen, en dan vuriglijk bad om een vermeerdering van die goede zaken in hem, welke hij hem te voren had benijd, en zich alzo wreekte op die afgunstige lusten en begeerlijkheden, die te eniger tijd jegens anderen in zijn hart zijn opgekomen.

Ten vijfde. Hij moet ook ijveren tegen de zonde van anderen. Een goed onderdaan zal niet slechts zelf rustig leven onder de regering van zijn vorst, hij is ook bereid zijn vorst te dienen tegen hen, die dat niet willen. Ware heiligheid, gelijk ware liefde, begint met het eigen huis; maar zij beperkt zich niet binnen de muren van dat eigen huis. Zij ijvert ook tegen de zonde daar buiten. Wiens geest hieromtrent onverschillig, Gallio-achtig is, bekommert zich niet om de smaad, die Gode door anderen wordt aangedaan, en die doet twijfelen aan de ijver, die hij tegen de zonde in zijn eigen hart voorwendt. Als David wilde weten, hoe het met zijn eigen hart gesteld was, dan kon hij er de oprechtheid het best van bemerken in zijn ijver tegen de zonde van anderen. "Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan? Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij, " Psalm 139 : 21, 22. Daarna smeekt hij God om zijn hart te doorzoeken: "Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijne gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij, " enz. alsof hij had willen zeggen: mijn paslood reikt niet tot de bodem van mijn hart, indien er dus nog enig kwaad in verborgen ligt, zo zeg het mij, en "leid mij op den eeuwigen weg.”

Ten zesde. Als de Christen het meest ijvert tegen de zonde, en er de grootste overwinning over heeft behaald, dan moet hij daar toch geen grond van betrouwen van maken. De voortreffelijkheid der evangelie heiligheid ligt in zelfverzaking. "Ben ik oprecht, " zegt Job, "zo ken ik toch mijn ziel niet, " Job 9:21. Dat is: dan zal ik toch niet hoogmoedig zijn op mijn onschuld.

Als iemand zich verheft op de een of andere voortreffelijkheid, die in hem is, dan zeggen wij: "hij heeft die voortreffelijkheid, maar hij weet het"; dat is: hij denkt te veel aan zichzelf, hij ziet zijn eigen gelaat veel te dikwijls in de spiegel van zijn eigen volmaaktheden. Zij die hoge bergen bestijgen, vinden het het veiligst om hoe hoger zij klimmen, hoe meer te bukken. Evenzo leert de Geest van Christus aan de heiligen om, naarmate zij hoger klimmen in hun overwinningen op hun bederf, des te dieper te buigen in verootmoediging van zichzelven. De heiligen wordt bevolen, Judas 21, "zichzelven te bewaren in de liefde Gods, " en dan te "verwachten de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven." Wij zaaien op aarde, wij oogsten in de hemel. Het zaad, dat wij moeten zaaien, is gerechtigheid en heiligheid, en als wij dat dan met de grootste zorg gedaan hebben, zo moeten wij toch ons loon niet verwachten uit de hand onzer gerechtigheid, maar van Gods barmhartigheid.

De kracht der heiligheid moet geopenbaard worden in de phchten van Gods aanbidding

Tweede voorbeeld, of gelegenheid. De Christen moet de kracht der heiligheid aanwenden in de plichten van Gods aanbidding. Het zelfde licht dat ons het bestaan van God openbaart, overtuigt er ons tevens van, dat Hij aangebeden moet worden, en dat niet alleen, maar dat Hij ook op heilige wijze wil aangebeden worden. God eist het beste, het keurigste voor alles wat Zijn aanbidding betrof onder de wet. Heeft Hij een tabernakel - de plaats der Godsverering - hij moet van de kostelijkste bouwstoffen zijn vervaardigd. De kunstenaars, die hem vervaardigen, moeten zeldzame gaven hebben voor dat werk. De offers, die er gebracht worden, moeten van het beste wezen: de mannetjes onder het kleinvee, de beste runderen, het vet van het inwendige, en niet de afval. De personen, die de dienst bij de Heere waarnemen, moeten zeer bijzonder heilig wezen. Wat is nu het evangelie in dat alles? Is het niet, dat God zeer wonderlijk is in Zijn aanbidding? Indien wij in enige daad of handeling van ons leven heiliger zijn dan in anderen, dan moet dit gewis in die daden of handelingen wezen, waarin wij onmiddellijk met God te doen hebben. Deze heiligheid nu in de plichten der aanbidding Gods behoort zich te openbaren in de volgende bijzonderheden.

Ten eerste. Door de ene plicht even nauwgezet te betrachten als de andere. De godsdienstige wandel van de Christen behoort alles te omvatten. Het is gevaarlijk om de ene plicht te volbrengen, teneinde zich te kunnen ontheffen van een andere plicht.

Partijdigheid is hatelijk voor God, inzonderheid met betrekking tot de plichten van de godsdienst, die allen de stempel Gods dragen. Er is geen inzetting Gods, die Hij niet zegent voor Zijn volk; en wij moeten niet verwerpen wat door God wordt aangenomen. Ja, het is op zeer verschillende wijze dat God zich openbaart aan Zijn heiligen, nu eens in dit, en dan wederom in wat anders, opdat wij voor al die verschillende middelen even grote eerbied zullen hebben. De bruid zoekt haar Welbeminde in de verborgen plichten in huis, en vindt Hem niet. Dan gaat zij uit, in het openbaar, en ontmoet "Hem, Die haar ziel lief heeft." Hooglied 3 : 4.

Daniël was ongetwijfeld dikwijls tot de troon der genade gekomen, en had die plicht gedurende lange tijd beoefend; maar God bewaarde de vollediger openbaring Zijner liefde en de mededeling van sommige geheimenissen totdat hij bij het gewone bidden, buitengewoon vasten en bidden gevoegd heeft. Toen ging het gebod uit, en een bode des hemels werd tot hem gezonden, om hem met Gods bedoeling en met Gods hart bekend te maken, Daniël 9 : 3, vergelijk met vers 23. Er is geen plicht, of de heiligen zullen op de een of andere tijd bevinden, dat de Geest Gods er in ademt en er hun ziel door vervult met meer dan gewone verkwikking. Het kind zuigt zijn melk nu eens aan deze en dan wederom aan die borst. Terwijl David in zijn "overdenking" was, Psalm 39 : 4, bevindt hij dat een hemelse gloed in zijn hart wordt ontstoken, totdat ten laatste het vuur opvlamt. Tot de kamerling wordt, terwijl hij het Woord "las". Handelingen 8 : 27, 28, Filippus gezonden, om zich bij zijn wagen te voegen. Aan de discipelen is Christus "bekend geworden in het breken des broods", Lukas 24 : 35.

De Emmaüsgangers spreken te zamen op de weg, en weldra voegt Christus zich bij hen, Lukas 24 : 15, en helpt hen om knopen te ontbinden, die zij niet wisten te ontwarren. Cornelius, die in zijn huis aan een plicht bezig is, heeft "een gezicht" van de hemel. Handelingen 10 : 3, om hem de weg te wijzen, waarop hij moet wandelen.

Draag dus zorg. Christen, dat gij geen enkele plicht veronachtzaamt. Hoe weet gij, of dat de deur niet is, aan welke Christus wacht, om binnen gelaten te worden in uw ziel? De Geest is vrij. Bind Hem niet aan deze of die plicht, maar verwacht Hem in allen. Het is niet verstandig water voorbij uw molen te laten lopen, dat nuttig aangewend kan worden om uw ziel op weg naar de hemel te brengen. Het kan wezen. Christen, dat gij in de plichten, die gij vervult, niet heel veel vertroosting vindt; zij zijn als ledige borsten voor uw ziel.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De wapenrusting Gods

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's