Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus de schoonste! (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus de schoonste! (5)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen.

Ps. 45:3.

Geliefde lezer,

In de vorige meditatie hebben we stilgestaan bij de tegenstelling tussen een arme zondaar en een rijke Christus, waardoor de Kerk mag zeggen: "Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen." Tevens merkten we op, dat Christus niet alleen hun ziel verlossen zal door Zijn bloed, maar ook op grond daarvan hen naar het lichaam zal verzorgen en geleiden door dit aardse tranendal. Wie is er onder de mensenkinderen die zowel voor ons lichaam als voor onze ziel kan zorgdragen dan Hij, Die beiden duur gekocht heeft met de prijs van Zijn bloed? Alles wat Gods volk op aarde ontvangt vloeit voort uit de volheid van Christus' zoen- en kruisverdiensten.

Er is niets, dat Gods volk voor hun geestelijk leven ontvangt of het is een vrucht van oneindige liefde in Christus. Daarom wil de Heere dat zij Hem alleen voor die oneindige goedertierenheid zullen erkennen. Doch er is ook niet de minste weldaad die zij ontvangen voor dit tijdelijk leven, of het is ook een vrucht van oneindige liefde in Christus.

Andrew Gray zegt hierover wanneer hij over het voorrecht van Gods volk spreekt: "Er is geen bete broods die gij eet, of het is een goedertierenheid die u toestroomt door de goedertierenheid en de barmhartigheid van Christus!”

Schrijver dezes voelt dan ook zijn nietigheid als hij over de schoonheid van Christus heeft te schrijven. Hoe meer wij Christus' schoonheid overdenken hoe armer we ons gevoelen om daarover te schrijven. Maar u mag van ons ook weten, dat we ook niemand anders kennen onder de mensenkinderen waar ons hart zo naar uit gaat dan naar die Schoonste aller mensenkinderen. Die Zijn Kerk zal blijven verzorgen naar lichaam en ziel!

In de gelijkenis van de barmhartige Sa-maritaan, wordt Christus als de Schoonste aller mensenkinderen afgebeeld als Degene die de berooide en gewonde man liet verzorgen op Zijn kosten. Want er staat geschreven: "Hij langde twee penningen uit, en gaf ze de waard, en zeide tot hem: draag zorg voor hem! (Luk. 10 : 35). Als we deze twee penningen mogen vergelijken met het verzorgen van zowel de ziel als het lichaam van Gods volk, dan liggen daar heel wat lessen in opgesloten om Christus te leren kennen en erkennen als de Schoonste van alle mensenkinderen! Al is het, dat het leven op aarde vergeleken wordt met een huilende wildernis, een tranendal, en een woestijn des levens, toch mogen we er aan toevoegen, dat zolang Gods volk op aarde is, zij verkeren mag in de geestelijke herberg, net als die naakte, berooide en gewonde man, die door de barmhartige Samaritaan in de herberg gebracht werd.

De Heere zal voor hun ziel en lichaam zorgdragen.

a. Christus' zorg over het geestelijk leven

Als we mogen stellen, dat de ene penning die de barmhartige Samaritaan aan de waard gaf, was om de ziel van Gods volk te verzorgen, dan wijst dit er op, dat Hij Zijn geroepen knechten gebruikt om arme en berooide zondaren, die Hij aan hun zorg heeft toebetrouwd, te versterken en te verkwikken in Zijn huis, de geestelijke herberg. Hetzij door middel van het gepredikte Woord om naar haar grondbeginsel arme bedelaars te wijzen op de Schoonste aller mensenkinderen; hetzij door de zuivere bediening van het Heilig Avondmaal om diegenen uit te nodigen die buiten de Schoonste aller mensenkinderen niet kunnen leven; hetzij in een vlijtig waarnemen van de kudde, met betrekking tot de zuivere beginselen en praktijk der godzaligheid opdat de naam van de Schoonste aller mensenkinderen niet om hunnentwil gelasterd wordt; hetzij in een persoonlijke omgang met hen om hen op te wekken de toevlucht tot de Schoonste aller mensenkinderen te nemen door het geloof, met afzien van zichzelf, zoals Johannes de Doper deed: "Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.”

Maar altijd vanuit het zuivere grondbeginsel, dat Christus Zelf, als de barmhartige Samaritaan, deze penning gegeven heeft, opdat Hij alleen alle eer zal ontvangen, en erkend zal worden voor het versterken en verlossen van hun ziel! Die penning werd gegeven aan de waard. dat wil zeggen, dat de Koning der Kerk Zijn knechten als middel wil gebruiken. Maar zowel zij als degenen voor wie zij het middel mogen zijn zullen allen moeten erkennen, dat het Christus alleen is en alles alleen van Hem komt. En daarom roepen zij het allen uit met David: "Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen!”

b. Christus' zorg over het tijdelijk leven

De barmhartige Samaritaan gaf een tweede penning, waarmee hij tevens de opdracht gaf om die arme, berooide bedelaar naar het lichaam te verzorgen. Welnu, zo heeft Christus ook Zijn Kerk van de Vader ontvangen om hen te verzorgen naar het lichaam, voor wie Hij Zijn bloed gestort heeft. Deze 'penning' is van zulk een oneindige waarde, dat zij op grond daarvan beschermd en bewaard zullen worden, en zij als in de hoogten mogen wonen of in een spelonk (Ps. 91 : 1; Jes. 33 : 16a); verzorgd en gevoed worden (Ps. 34 : 19; Jes. 33 : 16b); verkwikt en gelaafd worden (Ps. 23 : 3; Jes. 55 : 1); vertroost en versterkt worden (Ps. 145 : 18, 19; Jes. 40 : 1); en geleerd en geleid worden (Ps. 25 : 9; 48 : 15). Denkt u, dat de Heere Zijn volk zal begeven en verlaten? Nee, nooit! Maar daarin overtreft hij dan ook alle mensenkinderen. Want andere mensen kunnen hen bijstaan in het kruisdragen en meeleven in hun druk, maar Christus is het alleen die de oorzaak is van het kunnen, willen en vrolijk dragen van hun kruis.

Hij is het ook alleen die hun druk kan verlichten en veranderen in geluk. Hij alleen kan hen bewaren voor opstand in al hun tegenheden, en het verzoenen wanneer zij er mee vervuld zijn.

Ach, diepe wegen van kruis en druk zijn nodig om te leren dat Christus veel schoner is dan de mensenkinderen. Wanneer zij een blik mogen slaan op de grote Kruisdrager dan blijft hun kruis wel een kruis, maar ze mogen het anders dragen, zodat zij mogen zeggen: "Zoet kruis, heilig kruis." Het heilig oogmerk van Christus' Geest in het leiden van Zijn Kerk is niet alleen dat zij Christus' voetstappen zullen drukken, maar dat zij ook zullen roemen in het kruisdragen.

Wat krijgen die 'twee penningen' dan toch waarde voor hun ziel. Want die penningen zijn door Sions betalende Borg verdiend in een weg van lijden en sterven. En op grond van de gangen van Zijn verhoging zal Hij door Zijn Geest deze penningen geven. Dit geven van die penningen heeft

Meditatie vervolg

dan ook een hemelse, eeuwige en Goddelijke waarde voor een arme bedelaar die zelf geen gangbare kwadrant penning meer heeft om te betalen, en die met Jozefs broeders zijn eigen koopgeld heeft terug gekregen als van geen enkele waarde. Alleen in die weg krijgt Christus en Zijn enig geldend betaalmiddel alleen waarde voor hun ziel, zodat zij mogen uitroepen: "Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen!"

De volgende keer hopen we hierop verder in te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Christus de schoonste! (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's