Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Passage uit ”Licht schijnende in de duisternis”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Passage uit ”Licht schijnende in de duisternis”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door W. Huntington

”En de HEERE der heirscharen zal op dezen berg allen volken een vetten maaltijd maken, een maaltijd van reinen wijn, van vet vol merg van reine wijnen, die gezuiverd zijn”.

Jes. 25:6.

”En de zangers gelijk de speellieden zullen binnen u zijn". Sion had in haar eredienst veel instrumentale muziek; het orgel, de fluit, de harp en viool waren in hun feesten. Maar de melodie van het Evangelie-Sion wordt gezongen, hetwelk het instrumentale voorafgaat: "De zangers gelijk de speellieden, mitsgaders al Mijn fonteinen, zullen binnen u zijn". Deze zangers psalmzingen met een onderwijzing (Ps. 47 : 8), met genade in het hart psalmende de Heere.

Jesaja hoorde in zijn dagen, in de Geest der profetie, deze geestelijke liedekens onder de heidenen. "Van het uiterste einde der aarde horen wij psalmen tot verheerlijking des Rechtvaardigen. Doch nu zeg ik: Ik word mager, wee mij." Jes. 24 : 16. Dit is Sion, en al Gods fonteinen zijn in haar.

En de HEERE der heirscharen zal op deze berg allen volken (zowel voor heidenen als Joden) - de middelmuur des afscheidsels is gebroken, en het Evangelie gepredikt tot de heidenen - "alle volken een vetten maaltijd maken". De zinspeling is op de offeranden die onder de wet geofferd werden, welke vele waren en allen waren zinnebeelden van Christus. We lezen van "brandoffers", welke wezen op Jezus Christus verdurende de vlammen der Goddelijke toorn voor ons. En van "zondoffers" die aantoonden dat Hij Zijn ziel voor de zonden ten offer zou stellen. Van "vrijwillige offeranden" welke wezen op Zijn gewilligheid om te lijden. "Ik leg Mijn leven af, opdat Ik hetzelve wederom neme”.

En van "offeranden der dankzegging" (Eng.: vredesoffer). Hij maakt voor ons vrede door het bloed Zijns kruises. Deze offeranden moesten zijn van jong, teder. vet en goed vee, niet dat verdorven is. Hetgeen de jonkheid, de vlekkeloze heiligheid en volmaakte zuiverheid van de Zaligmaker voorstelt, Die een Lam was zonder gebrek of vlek.

De zinspeling op deze offeranden is: wijsheid wordt voorgesteld als die haar slachtvee slacht, die haar wijn mengt, haar tafel toericht en haar dienstmaagden uitzendt om de gasten te noden.

Wijsheid is de Naam van Christus. Het slachtvee zijn het gemeste kalf en het Lam Gods. De tafel: dienaars wiens hart met Christus toegericht is. De dienstmaagden: predikers die toebereid zijn, en als reine maagden aan Christus voorgesteld uitnodigende en inbrengende de armen, de kreupelen, de lammen, en de blinden, opdat het huis met gasten vol worde.

De Heere der heirscharen maakt deze maaltijd (Eng.: feest). "Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij noodde er velen". Het is een vette maaltijd. Ga (zegt de Zaligmaker) en zeg hen dat Mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht, en alle dingen zijn gereed: komt tot de bruiloft. En gezegend zijn allen die geroepen worden tot de bruiloft des Lams. Maar het is een vette maaltijd (Eng.: vette dingen). Een vette maaltijd? Ja.

Dit waren de priesters onder de wet niet toegestaan te eten, nee, zelfs de hogepriester niet. De priesters onder de wet hadden het vel of de huid. Van sommige offeranden hadden ze de schouder des hefoffers en borst des beweegoffers, en van andere offeranden meer. Maar noch hogepriester noch lagere priesters, nee, noch de persoon die offerde, noch iemand van de genoodde gasten, hadden of aten nimmer het vet, dat was het deel des Heeren.

"Alle vet zal des HEEREN zijn. Geen vet noch bloed zult gij eten", Lev. 3 : 16, 17. "Want al wie het vet van vee eten zal, van hetwelk men den HEERE een vuuroffer zal geofferd hebben, die ziel die het gegeten zal hebben, zal uit haar volken uitgeroeid worden". Lev. 7 : 25. Vandaar de opdracht: "Zij zullen dat vet als heden ganselijk aansteken", 1 Sam. 2 : 16. Het vet was des Heeren, het was het meest uitgelezen en kostbaar en moest op het altaar als een welriekende reuk verbrand worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 maart 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Passage uit ”Licht schijnende in de duisternis”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 maart 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's