Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus de schoonste! (18)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus de schoonste! (18)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen. Ps. 45: 3a.

Geliefde lezer,

Zolang Gods volk hier in dit tranendal verkeert, behoeft men niet te verwachten ooit bevrijd te zullen worden van beproeving, verzoeking, duisternissen, helse aanvechtingen en het missen van de zoete gemeenschap met Hem.

Hoe onuitsprekelijk groot is het dan een bezoek van de God van Bethel te mogen ontvangen, zoals Jakob toen hij voor zijn leven vluchten moest. Doch laten we niet vergeten dat de dierbaarste ontdekkingen des Heeren gewoonlijk gegeven worden in de donkerste nachten. Ja, soms kan de nacht, die op de openbaring des Heeren volgt, donkerder zijn, dan de nacht die zij gehad hebben vóór de Godsontmoeting. Al deze wegen acht de Heere nodig om de ziel niet alleen levend te maken, maar ook opgewekt te houden. Doch het is genade, wanneer zij 's Heeren hand mogen opmerken, niet alleen Zijn kastijdende, maar ook Zijn ondersteunende hand. En dat wil de Heere doen door tot hun ziel te spreken. Daarom willen we nu met de hulp des Heeren stilstaan bij de volgende tegenstelling: De tegenstelling tussen degenen die met een zwijgend God te doen hebben en tot hun ziel sprekend God, waardoor de Kerk mag zeggen: "Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen.”

We kennen geen ander die zo tot de ziel kan spreken wanneer we in geestelijke duisternis, pijnlijke wegen in Gods voorzienig bestel, en satans aanvechtingen verkeren dan Christus, waarvan geschreven staat: "De Heere HEERE heeft Mij een tong der geleerden gegeven, opdat Ik wete met den moede een woord ter rechter tijd te spreken" (Jes. 50 : 4a). Christus is de al wij ze God die spreekt naar de omstandigheden der ziel:

a. Wanneer zij zo bedrukt over de wereld gaan, en geen zucht kunnen uiten vanwege zwarigheid des harten, dan is het de Heere Die de ziel opwekt om tot Hem de toevlucht te nemen, gelijk iemand die water giet in een droge, werkloze pomp, waardoor de inhoud naar boven komt. Eerst kan er dan nog vuil, roestig water naar boven komen, alvorens het zuivere water te voorschijn komt. Zo was David in Psalm 39 gesteld. Hij zegt: "Ik was verstomd door stilzwijgen, ik zweeg van het goede; maar mijn smart werd verzwaard" (3). En toen hij ging spreken sprak hij eerst naar de oude mens (5-7), om daarna het zuivere Godswerk te uiten (8), en werd de Heere in deze de Schoonste aller mensenkinderen.

b. Wanneer zij bezwaard zijn omtrent hun tijdelijk onderhoud, en tevens te doen hebben met een zwijgend God, dan denken zij te bezwijken onder deze omstandigheden. Doch, wanneer de Heere dan tot hun ziel een gepast woord spreekt: "Zijn brood wordt hen gegeven, zijn wateren zijn gewis" (Jes. 33 : 16), neemt Hij de bezorgdheid van hen weg. Te meer worden zij daarin versterkt wanneer de Heere hen inleidt in de oneindige waarde van Christus' offerande, en hen verzekert van Zijn verzorging zowel voor het lichaam als voor de ziel. In deze weg wordt Christus bij vernieuwing de Schoonste aller mensenkinderen.

c. Wanneer zij bezwaard zijn voor de zware kruiswegen die voor hen liggen, dan zegt Hij: "De eeuwige God zij u een woning, en van onder eeuwige armen" (Deut. 33 : 27) of andere bemoedigingen zoals "Vrees niet, want Ik ben met u" (Jes. 41 : 10). In deze weg wordt Christus bij vernieuwing de Schoonste aller mensenkinderen.

d. Wanneer zij als dwazen in zichzelf onderwijs nodig hebben, dan spreekt Hij ook tot hun ziel: "Ik zal de blinden leiden door den weg, dien zij niet geweten hebben. Ik zal hen doen treden door de paden, die zij niet geweten hebben". Ik zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht maken en het kromme tot recht" (Jes. 42 : 16). In deze weg wordt Christus bij vernieuwing de Schoonste aller mensenkinderen.

e. Wanneer zij in de beproeving onverenigd zijn met Gods weg, dan spreekt Hij gepast tot hun ziel: "Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in uw zwakheid volbracht" (2 Kor. 12 : 9). Hoe pijnlijk de beproevingen mogen zijn voor het vlees, doch Christus wordt de Schoonste aller mensenkinderen wanneer de Heere tot hen spreekt door Zijn Woord en Geest: "Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken? " (Rom. 8 : 32). f. Wanneer zij niets hebben om de zonde ten onder te houden en te doden, dan spreekt Hij tot hun ziel: "De zonde zal over u niet heersen, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade" (Rom. 6 : 14). Philpot had vele vijanden, maar hij schrijft in een van zijn brieven: "Maar ik vrees niemand meer dan mijzelven!" De zonde woont in hen en neemt hen gevangen (Rom. 7), omdat zij niet waken, en in de strijd tegen een driehoofdige vijand verslappen. Elke zonde veroorzaakt een pijnlijke scheiding (Jes. 59 : 2), neemt de troost der ziel weg (Ps. 51 : 14), doet hen het lichaam des doods gevoelen en ruiken (Rom. 7 : 24), doet de Heilige Geest bedroeven (E£ 4 : 30), en stelt hen schuldig voor God. Ja, doet 'de wedergeborene vervallen in de schuld des doods' (5 Art. V, 5 en 6). Hoe zwart leren zij zich dan toch kennen! Nee, zij kunnen niet meer in de zonde leven, en deze heerst ook niet meer over hen, maar het kwelt hen, zodat zij door genade leren vluchten tot Christus, het koperen wasvat, om gewassen en gereinigd te worden. Alleen in deze weg wordt Christus bij vernieuwing de Schoonste aller mensenkinderen.

g. Wanneer het lijkt alsof er van de Kerk niets overblijft, en er geen een meer tot God bekeerd wordt, dan spreekt Hij tot hun ziel: "De muren zullen weder gebouwd worden, doch in benauwdheid der tijden" (Dan. 9 : 25), ja, "Over al wat heerlijk is zal een beschutting zijn" (Jes. 4 : 5). Zolang de wereld bestaat zal er een volk blijven die Hem mag kennen als de Schoonste aller mensenkinderen, want Christus heeft het Heilig Avondmaal ingezet, hetwelk bediend zal worden 'totdat Hij komt' (1 Kor. 12 : 26), zodat zij dit zullen doen tot Zijn gedachtenis. Hoe zouden zij Hem kunnen gedenken indien zij Hem niet kennen?

h. Wanneer zij een zegen voor het nageslacht missen, dan spreekt Hij tot hun ziel: "Ik zal u tot een God zijn, en uwen zade na u" (Gen. 17 : 17). De Heere zal de Zijnen trekken uit de macht der duisternis, want zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden (Ps. 72 : 17).

Vrienden, wanneer de Heere spreekt tot de ziel dan zal Hij dat getrouw vervullen, want er zal niet een woord op de aarde vallen (Joz. 21 : 45), daar Gods getrouwheid de gordel van Christus' lendenen is. Zie, zo versterkt Christus Zijn Kerk door

Meditatie vervolg

tot hen te spreken, en wordt Hij zowel in het spreken als in het vervullen de Schoonste aller mensenkinderen. Maar de tijd tussen Christus' Woord en Zijn vervulling kan een zeer donkere nacht zijn. Dat hopen we de volgende keer te overdenken. Moge de Heere de overdenking over deze tekst nog willen zegenen, en Zijn kerk opwekke om te smeken: "Zeg Gij tot Mijn ziel: Ik ben Uw Heil" (Ps. 35 : 3).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Christus de schoonste! (18)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's