Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus de schoonste! (34)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus de schoonste! (34)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen.

Ps. 45: 3a.

Geliefde lezer,

De vorige keer zijn we bepaald hoe Christus, als de Schoonste aller mensenkinderen door het geloof bezongen mag worden vanuit de rechte gesteldheid des harten.

Het zingen zelf is een hulpmiddel van de ware godsdienst en de Heilige Geest verstaat onder zingen het vermelden van heuglijke zaken, waardoor Hem lof toegebracht wordt met hart en mond. Dat geldt zowel voor de eredienst als voor het huisgezin. Hoevelen zijn er die tijdens het zingen in de kerk hun mond dicht houden, waarmee zij openlijk hun zielsgesteldheid te kennen geven.

Ds. Wilh. a Brakel schrijft dat de godzaligen in ons land weinig lust hebben om te zingen in vergelijking met de wereldse mensen en andere landen! Het zou ons goed doen indien we alle mensen zien meezingen in Gods huis, begrip hebbende voor sommige uitzonderingen, en konden bemerken, dat er thuis psalmen of andere geestelijke liederen gezongen worden.

Zoals het zingen behoort tot de natuur van de mens, gelijk we dit al bij kleine kinderen kunnen waarnemen, die al zingend hun spel doen, zo behoort het gelovig zingen tot de natuur van het nieuwe leven.

Het zingen is ook het werk der engelen. Zij zijn geschapen op de eerste dag, en verheerlijkten God toen zij zagen wat Hij schiep in de volgende vijf dagen (Job 38 : 7), en ook zongen toen Christus, het Voorwerp van de lofzangen Israels, geboren was (Luk. 2 : 13, 14). In de hemel zullen èn engelen èn gezaligden Gode lofzingen, hoewel de inhoud verschillend zal zijn. De engelen zullen Christus eeuwig lof toezingen vanwege Zijn goddelijke macht en omdat Christus de schoonste aller mensenkinderen is in het verlossen van Zijn volk (Openb. 4 : 11; 5 : 12). Daarentegen mogen de gezaligden Christus eeuwig verheerlijken als hun genadige God en de Schoonste aller mensenkinderen. Die hen verlost heeft door Zijn bloed (Openb. 5 : 9; 14 : 3). Al degenen die de natuur van het nieuwe leven mogen ontvangen, zullen op Gods tijd gelovig zingen:

"Bemin'lijk Vorst, Uw schoonheid, hoog te loven.

Gaat al het schoon der mensen ver te boven."

O, als een ziel door genade verwaardigd mag worden, om de harp uit de wilgen te halen, en de Heere het hart verblijdt en een nieuw lied in de mond geeft, dan wordt Christus, het grote tegenbeeld van David, de Gezalfde van Jakobs God en de Lieflijke in de psalmen van Israël (2 Sam. 23 : 1). Waar Christus' stem gehoord wordt daar zal niet alleen een volgen gevonden worden (Joh. 10 : 4), en een verlaten van alle hoogten zoals Zacheüs uit de boom gehaald werd (Luk. 19 : 5, 6), maar zal Zijn eer ook vanuit het stof naar boven klimmen (Ps. 30 : 13). Christus' stem is de stem van Zijn Geest, Die het Lied des Lams Zijn Kerk voorzingt. Christus heeft de lofzang, of het grote en heilig Hallel, gezongen vóór dat Hij het zwaarste gedeelte van Zijn lijden moest ondergaan (Matth. 26 : 30), opdat Zijn volk in of na het lijden de verheffingen Godes in hun keel mochten krijgen (Ps. 149 : 6). Maar daarom moest Christus, als Sions betalende Borg, van God verlaten worden, opdat Zijn volk niet om zou komen in al hun verdriet en aanvechtingen. Daar mocht de dichter van Ps. 22 al van getuigen toen Christus sprekende werd ingevoerd: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten ( ), doch Gij zijt heilig, wonende onder de lofzangen Israels" (vers 2-4). De gangen van Sions betalende Borg zullen in het zieleleven van Gods volk niet vreemd blijven. Zoals we weten moest Christus in de staat van Zijn diepe vernedering afdalen in trappen, en in de staat van Zijn verhoging in trappen opklimmen. Doch de psalmen 120-134 worden genoemd 'liederen Hammaaloths', dat wil zeggen psalmen bij trappen. Er zijn uitleggers die stellen dat de Levieten de psalmen op hoge plaatsen in de tempel zongen met verheffing van stem. Doch we denken verder, dat Christus' Geest hiermee al de lotgevallen te kennen geeft, die de Kerk van alle tijden zou overkomen. Zo heeft de Koning der Kerk hiermee gewezen op de verschillende trappen die zij moeten opklimmen zolang zij verkeren in het strijdperk van het leven vóórdat zij in Immanuël's land mogen komen, en het gezang van Mozes en het Lam zullen zingen (Openb. 15 : 3). Het juichend christendom staat altijd op de hoogste sport, en roemt Christus alleen met het gevoel en verstand, maar Gods strijdend erfdeel moet dikwijls afdalen al verkeert zij in een diepe kuil waaruit zij zelf niet kan opklimmen.

Daarom mocht David zeggen: "Hij heeft mij uit de ruisenden kuil, uit modderig slijk opgehaald ( ), en Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven; een lofzang onzen Gode" (Ps. 40 : 3, 4). In dat nieuwe lied bezong hij Gods eeuwig en soeverein welbehagen in het uitdenken van de weg der zaligheid in Christus als de Schoonste aller mensenkinderen, Die komen zou als Borg om de Zijnen op rechtsgronden te verlossen. Al degenen die daar geen vreemdeling van zullen blijven, zullen een geheiligde wetenschap ontvangen waarom en door Wie zij dit hemelse nieuwe lied mogen zingen: "Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen." Zegt de HEERE het Zelf niet: "Dit volk heb Ik Mij geformeerd, zij zullen Mijn lof vertellen" (Jes. 43 : 21). Een ieder die zo 'Een lied Hammaaloth' mag zingen, zal weten waardoor zij uit eeuwig ontfermen als uit de diepte mag opklimmen (Ps. 130 : 1), namelijk door het bloed des verbonds: "U ook aangaande, o Sion, door het bloed uws verbonds heb Ik uw gebondenen uit de kuil, daar geen water in is, uitgelaten" (Zach. 9 : 11). Zij zullen het lied van het eeuwig welbehagen des Vaders met de engelen instemmen: "Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen" (Luk. 2 : 14). Maar niet minder zullen zij de schoonheid van Christus gelovig met de bruid instemmen: "Mijn Liefste is blank en rood. Hij draagt de banier boven tienduizend" (Hoogl. 5 : 10).

Wanneer zij dan met Asaf in de diepe put van opstand verkeren, en de Heere komt over, dan mogen zij weer eens hartelijk zingen: "Maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te wezen; ik zet mijn betrouwen op den Heere HEERE, om al Uw werken te vertellen" (vers 28). Wanneer zij een door schuldbesef zwijgende ziel omdragen, en de Heere geeft hun de wijn der vertroosting, dan worden zij dronken van liefde, waardoor zij Zijn schoonheid mogen bewonderen in het uiten van het zingen van geestelijke liederen (Zach. 9 : 17).

Wanneer zij door ongeloof aan Gods almacht en vrijmacht met Zacharias moe-

Meditatie vervolg

ten zwijgen, en de Heere komt naar Zijn welbehagen in Christus over, dan mogen zij instemmen met mond en hart: "Geloofd zij de Heere, de God Israels ( ) door de

innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte" (Luk. 1 : 67, 78).

Lere de Heere ons die heilige zangkunst om Zijn eer te bedoelen en Christus' schoonheid boven allen te bezingen!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Christus de schoonste! (34)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's