Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

”Werpt dan uwe vrijmoedigheid niet weg, welke ene grote vergelding des loons heeft”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

”Werpt dan uwe vrijmoedigheid niet weg, welke ene grote vergelding des loons heeft”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 december 1821

Mijn waarde en geliefde vriendin, Ontvang mijn oprechte dank voor uw toegenegen brief. Deze kwam op een tijd dat ik erg bezig gehouden werd met uitwendige aangelegenheden. En niet zo'n goede gezondheid. Hetgeen me op het moment verhindert te trachten deze te beantwoorden zoals ik wel wenste. Maar ik heb me voorgenomen de eerste gelegenheid, die zich voordoet (indien de Heere wil) enige regels mede te delen aan mijn medegenoot in de verdrukking, van wiens uitverkiezing en onwederstandelijke roeping van God ik geen schaduw van twijfel heb.

Satan, mijn zuster, is niet tegen zichzelf verdeeld. De ware huichelaar zal hij onderschragen in vermetelheid en ijdel vertrouwen. En het misleide schepsel opblazen met hoogmoed. Van die hoge toren zal hij, met satan, in dezelfde verwerping vallen. Aan de andere kant, gebruikt deze schalkse duivel elke gelegenheid en kunstgreep om de arme verbrokenen van hart, oprechte en ootmoedige volger van de Heere Jezus Christus aan te vallen. En te benauwen door zijn listen en inblazingen twijfels en vrees in zijn gemoed te verwekken. Om hem vervolgens in verwarring te brengen en elk teken der genade in zijn hart te verduisteren.

Hij tracht een sluier te trekken over elk vorig teken ten goede waarmede wij zijn gekoesterd. En onze arme zielen uit onze vrede en rust te zetten. Om in ons harde gedachten van God te kweken. Om, indien mogelijk, elk spoor van 's Heeren vorige goedertierenheid en tedere genade-weldaden voor ons oog te verbergen.

Om ons dan in gemelijkheid en opstand tegen de beste der vaders en de beste der vrienden te drijven.

Dit is de weg die hij neemt met de zwakke discipelen van Christus Jezus wanneer Zijn genadige tegenwoordigheid ingehouden wordt. Alsmede de vertroostingen van de Heilige Geest tijdelijk ingetrokken worden. Waar hij toegelaten wordt zijn volle gang te gaan, zoals in het geval met Job. Hij zou ons, indien mogelijk, net zo ongelukkig maken als hijzelf Maar de ziel die begunstigd is met de kleinste mate van levend geloof in handel en beoefening is zeker van deze strijden: "Die de strijd afkeren tot de poort toe". Maar op het einde: "En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis", Openb. 12 : 11.

Daarom, mijn waarde vriendin, houdt vast dat goede wat in uw hart gewerkt is door de werkingen van de Heilige Geest, als Hij nederbuigt om te verlevendigen, er licht op te werpen en Christus aan u te openbaren als de Schoonste onder tienduizend en al wat aan Hem is is gans begeerlijk.

Wees goedsmoeds want Hij Die in ons is is groter dan hij die in de wereld is. De schat der genade in onze harten, zij het nog zo klein in mate, is een onvergankelijk zaad, het levende en eeuwigblijvende. Want de God aller genade, Jezus onze Heere, heeft gezegd: "Ik leef en gij zult leven".

Onze tegenwoordige welgelukzaligheid komt niet voort door de mate der genade die wij ontvangen hebben, maar door de waarheid daarvan. Wij worden aangespoord om "sterk te zijn in het geloof die daar is in Christus Jezus. Want het heeft de Vader behaagd dat in Hem alle volheid zou wonen.

Onze veiligheid hangt af van vereniging met Christus. En onze dagelijkse troost ontstaat uit gemeenschap met Hem. Het is een bron van veel troost te weten dat wij de Heere volgen in de wedergeboorte en dat zoals Hij was, zo zijn wij in deze wereld en delen in hetzelfde lijden en verdrukkingen met Hem.

Willen wij de levendigste en bloeiende discipelen van Christus vinden? Zij zijn te vinden in het midden van Sion. Lees Zefanja 3 : 12. "Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de Naam des Heeren betrouwen".

Een ellendig en arm volk die niets hebben om op te betrouwen dan de Verbondsnaam des Heeren. En waar we dit beproefd en ellendig gezelschap vinden, daar zullen we ook de Koning van Sion vinden. Lees het 17e vers. Indien we nog een bewijs willen, lees Zach. 1:8. Daar zijn de mirten (de altijd groenende) in de diepte. Dit is het dal der ootmoed. En met hen de Man Jezus Christus op het rode paard des heils als hun Redder (of Beschermer).

Deze twee bewijsplaatsen dienen om ons te tonen dat levende godsvrucht voornamelijk wordt gevonden, niet in uitwendige prachtige verschijningen maar voor het merendeel in een lage staat, zowel geestelijk als tijdelijk. De offeranden Gods, wat Hij goedkeurt en aanneemt, zijn een gebroken geest. Een gebroken en verslagen hart zal Hij nimmer verachten.

Indien wij, mijn waarde vriendin, deze goede zaak bezitten zouden wij onze schat en lot niet willen ruilen voor alle rijkdommen van deze onzekere wereld.

Ik gevoel een begeerte om met dit aangename onderwerp verder te gaan, maar andere dingen vragen mijn aandacht. Daarom vergeef mijn kortheid en geloof mij te zijn in oprechtheid en waarheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1995

De Wachter Sions | 10 Pagina's

”Werpt dan uwe vrijmoedigheid niet weg, welke ene grote vergelding des loons heeft”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1995

De Wachter Sions | 10 Pagina's