Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus de schoonste! (66)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus de schoonste! (66)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen. Ps. 45: 3a.

Geliefde lezer, Hoe weinig worden er gevonden, die werkelijk Christus mogen leren kennen als de Schoonste aller mensenkinderen. We leven niet alleen in een tijd waarin de oordelen over ons gekomen zijn, maar waarin het ook van toepassing is: "Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij nog geloof vinden op de aarde? " (Luk. 18 : 8). De grote vraag komt tot ons allen, in hoeverre wij kennis hebben van de tekstwoorden uit Ps. 45.

Al Gods volk zal naar de mate dat de Heere Zijn licht geeft de noodzakelijkheid inleven van wat de dichter beleed: "Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen." Zoals onze aandachtige lezer weet overdenken we nog steeds: Dat Christus schoner is dan Aaron.

Hierin ligt ook opgesloten het noodzakelijk kennen van de enige Hogepriester, Die Zich niet alleen heeft opgeofferd, maar ook met en voor Zijn Kerk medegevoelt en medelijdt. Indien er geen medelijdende Hogepriester in de hemel zou zijn, dan zou er niet één van Gods volk staande kunnen blijven in de zware strijd die zij ondervinden in dit Mesech der ellende. Elke verzoeking, waaraan zij onderworpen zijn, heeft de dierbare Borg in eigen Persoon moeten en willen ondergaan, want: "In alle dingen is Hij verzocht geworden gelijk als wij." Juist daarom kan Hij met Zijn strijdend erfdeel in en onder alles lijden, want Hij Zelf heeft alles ondergaan. Indien Christus alleen God was gebleven en onze menselijke natuur niet had aangenomen, had Hij niet mede kunnen gevoelen en lijden. Doch toen Hij op aarde in de staat van Zijn diepe vernedering verkeerde, was Hij aan alle verzoekingen blootgesteld, opdat Hij in staat zou zijn om niet alleen medelijden te hebben met degenen, die verzocht worden, maar hen ook óf bijstaat in de verzoeking óf hen verlost uit de verzoeking. O, welk een moedgeving is dit toch voor Gods verdrukte en bedrukte Sion.

Indien zij klagen vanwege de verberging van Gods aangezicht, dan weet de medelijdende Hogepriester ten volle wat dit voor Zijn Kerk is. Riep Hij niet aan het vloekhout des kruises uit: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? " (Mark. 15 : 34). God de Vader gaf de lijdende Borg geen hulp of enige bijstand, opdat Christus Zich kon openbaren aan zielen, die klagen over het gemis van Gods vriendelijk aangezicht.

Indien zij klagen vanwege het ongenoegen des Heeren, en zien dat Zijn gramschap ontstoken is, dan is dit maar een stipje van hetgeen het Lam Gods moest ondervinden. Hij riep uit: "Al Uw baren en al Uw golven zijn over Mij heengegaan" (Ps. 42 : 8), opdat Hij hen zal ondersteunen en zij niet zullen omkomen. Indien zij de vijandschap moeten ondervinden van mensen, en zij door hen geplaagd worden, dan is dit Christus niet vreemd. Hoor, hoe Hij voor hen riep: "Sterke stieren van Basan hebben Mij omringd. Zij hebben hun mond tegen Mij opgesperd als een verscheurende en brullende leeuw" (Ps. 22 : 13, 14), opdat Hij hen hierin zou kunnen versterken, en zij niet om zouden komen. Zelfs indien de Heere Zijn vijanden zou toelaten om óf hun lichaam te doden óf hun lichaam en geest te verzwakken, evenwel laat Hij niet toe, dat zij hun ziel zullen doden!

Indien satan, die helse verzoeker, zijn netten zou spreiden voor hun voeten. Indien zij gehoond zouden worden door satan met de zielsmoordende vraag: "Waar is uw God? " (Ps. 42 : 4), dan moeten zij bedenken, dat deze hoontaal Christus ook niet vreemd is gebleven. Hij heeft dezelfde smaadtaal moeten horen toen Hij daar hing aan het vloekhout des kruises: "Houdt stil, laat ons zien, of Elia komt om Hem af te nemen" (Mark. 15 : 36), opdat God Zich opnieuw aan hen zou openbaren in het verheffen van Zijn vriendelijk aangezicht en in het schelden van satan. Satan vermocht niets tegen Christus, maar Hij moest in Zijn menselijke natuur de volle zwaarte van deze beproeving ondervinden. Zijn ziel moest bedroefd en beangst worden tot de dood toe, en als een worm en geen man moest Hij kruipen in het stof. Alleen zo zou Hij een medelijdend, dat is een met Zijn volk lijdende Hogepriester zijn, zodat hun smart en lijden Zijn smart en lijden zou zijn.

Vrienden, het zal de ware Sionieten niet vreemd blijven waarom Christus moest nederdalen ter helle! Onze Catechismus zegt het zo duidelijk: "Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen (dus er is verschil in aanvechtingen!) verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling ( ), mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft." Indien zij in tegenheden hun weg moeten vervolgen, hetzij door armoede, of dat zij verlaten zijn van vrienden en bekenden, of dat zij een zwak lichaam of andere verdrukkingen hebben, dan zijn ook deze tegenheden Christus niet vreemd gebleven. Hij, als de meerdere Heman, moest uitroepen: "Gij hebt vriend en metgezel verre van Mij gedaan. Mijn bekenden zijn in duisternis" (Ps. 88 : 19). Daarom wordt Hij, als die oudste Broeder in de benauwdheid geboren, en openbaart Hij Zich aan hun ziel in al hun ellende, nood en verlatenheid (Spr. 17 : 17). Is het niet door Christus voorzegd, dat zij in de wereld verdrukking zullen hebben? (Joh. 16 : 33). O, indien de medelijdende Hogepriester hen niet zou bijstaan en kracht geven, zij zouden voorzeker omkomen. Maar zie, indien de Heere een oog des geloofs geeft en zij op Sions betalende Borg mogen zien, dan mogen zij ondervinden, dat Zijn kracht in hun zwakheid volbracht wordt (2 Kor. 12 : 9).

Indien zij verzocht worden te twijfelen aan het bestaan van God, aan Zijn Woord, en aan de genade die de Heere hen gegeven heeft, dan zullen zij weten, dat deze verzoekingen Christus niet vreemd gebleven zijn. Niet dat Christus getwijfeld heeft, maar Hij is daartoe wel verzocht! Ofschoon Christus niet in het minst aan de verzoeker toegaf of toe kon geven, en Hij hem weerstond, toch gevoelde Hij dit in Zijn ziel. Hij werd wel verzocht! Hoor maar wat de verzoeker tot Christus zei om Zijn Zoonschap in de woestijn in twijfel te trekken: "Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dat deze stenen bro-

Meditatie vervolg

den worden" (Matth. 4). Satan probeerde hier ook tegelijk Gods voorzienigheid in twijfel te trekken, zodat Hij in de woestijn wel moest omkomen, daar Christus geen voedsel had. Worden Gods kinderen ook niet dikwijls in verzoeking gebracht, door de Heere te verdenken dat hij niet in staat is om hen te verlossen uit hun benarde positie? Welk een bemoediging is dit voor degenen die gekweld, geplaagd en gehoond worden, indien de Heere hen dan onderwijst: "Want in hetgeen Hij Zelf verzocht zijnde geleden heeft, kan Hij dengenen die verzocht worden, te hulp komen" (Hebr. 2 : 18).

Vrienden, het is dan ook niet te zeggen wat de Heere voor Zijn Kerk is! Een sterke Toren, een zekere Toevlucht, een hoog Vertrek, een veilige Schuilplaats en een welverzekerde Woning. Welnu, zo wordt de medelijdende Hogepriester werkelijk de Schoonste aller mensenkinderen, omdat er niemand anders hen te hulp kan komen, dan Hij, Die verzocht is geworden uitgenomen de zonde.

Sterke de Heere Zijn volk in het strijdperk van het leven, opdat zij weer bij vernieuwing mag zeggen: "Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen." Doch verwekke de Heere ook een heilige jaloersheid om Hem door genade te mogen leren kennen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1996

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Christus de schoonste! (66)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1996

De Wachter Sions | 8 Pagina's