Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Bron (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Bron (4)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kaïn en Abel

"En de Heere zag Abel en zijn offer aan; maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan".

Genesis 4 : 4, 5

Adam en Eva woonden nu buiten het paradijs. Wat was het verschil groot. Vroeger was er rust, vrede en een zalige omgang met de Heere. Door het eten van de verboden vrucht was echter de zonde in de wereld gekomen en daarom leefden ze nu in een vervloekte wereld. Dat zouden ze spoedig ondervinden. Na een poosje werd in hun gezin de eerste jongen geboren. Hij heette Kaïn. Eva heeft door het geloof toen op Christus mogen zien. Die eenmaal uit haar zou voortkomen. Dat heeft haar in een blijde geloofsjubel doen zeggen: "Ik heb een man van den HEERE verkregen." Daarna werd er nog een jongen geboren, die Abel heette. Kaïn werd een landbouwer en Abel werd een schaapherder. Het waren geen luie jongens en beiden hadden een mooi beroep. De twee jongens waren echter buiten het paradijs en buiten Gods gunst geboren. Nee, het beeld Gods, dat bestond in het kennen en liefhebben van God en in een heilig leven, was ook bij hen niet te vinden. Toen hun vader Adam van God afviel, vielen zij in hem eveneens van de Heere af Ook zij hadden de Heere niet lief, maar dienden de vorst der duisternis. Toen gebeurde het grote wonder. Zoals de Heere eens Adam en Eva had opgezocht in het paradijs, zo zocht de Heere uit genade Abel op. Hij ging de oudste jongen voorbij en gaf Abel uit genade een nieuw hart. Zo liet de Heere al meteen zien, dat Hij onder de mensen een volk tot het eeuwige leven had verkoren. Wat zal Abel getreurd hebben over zijn eigen zonden, maar ook over de Paradij szonde. Toen heeft hij gevoeld dat niet alleen zijn vader, maar ook hij moedwillig van God was afgevallen. Gelukkig mocht hij als een schuldige van de Heere vergeving van al zijn zonden ontvangen.

Abel weidde elke dag zijn schaapskudde en was veel alleen in de rustige velden. Zeker ging onder dat werk zijn hart vaak naar de Heere en de hemelse dingen uit. Op geregelde tijden bracht hij uit dankbaarheid de Heere een offer. Hij nam dan een schaapje uit zijn kudde; slachtte het en legde het vlees op een soort tafel van grote stenen. Dan ontstak hij een vuur en al spoedig steeg de rook ten hemel. Abel wist wat dit alles betekende. Hij was waardig gedood te worden om zijn zonden, maar de Heere wilde een ander, een dier, in zijn plaats nemen. Dat dier wees heen naar de beloofde Verlosser Die straks komen zal op deze wereld en Zijn leven voor hem en al Zijn gunstvolk geven zal. Hoe eerbiedig en dankbaar mocht Abel tijdens het offeren aan deze heilige dingen denken.

Ook Kaïn offerde van tijd tot tijd. Hij gaf van de veldvruchten die hij verbouwde. Voor het oog brachten ze beiden een offer. Toch was er een groot verschil! In de Bijbel staat: "Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode opgeofferd dan Kaïn, waardoor hij getuigenis bekomen heeft dat hij rechtvaardig was". Abel heeft dus door het geloof geofferd. Door genade had hij als een schuldige zondaar tot de Heere Jezus als zijn Zaligmaker leren vluchten. Dat kende Kaïn niet. Hij offerde met een ander hart dan zijn broer. Daarom lezen we in de Bijbel: "En de HEERE zag Abel en zijn offer aan maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan”.

De Heere, Die van de beide broers het offer zag, nam dus het offer van Abel aan en dat van Kaïn niet. Hij ziet immers het hart aan en dat gelovige hart werd in Kaïn gemist. Daarom vond de Heere zijn offer niet goed. Duidelijk heeft de Heere laten merken dat het offer van Abel Hem aangenaam was, maar dat van Kaïn niet. Alleen weten we niet hoe de Heere dit heeft laten merken!

Toen werd Kaïn boos. Er kwam wrevel in zijn hart. Waarom nam de Heere wel het offer van Abel en niet van hem aan? Was hij bovendien niet de oudste? Dag bij dag groeide Kaïns haat tegen de Heere en tegen Zijn kind Abel. Toen kwam het vreselijke, duivelse plan in hem op zijn broer Abel dood te slaan. Hieruit bleek duidelijk dat de haat het begin van de doodslag is. In Zijn algemene goedheid waarschuwde de Heere hem nog voor dit boze plan: "Waarom zijt gij ontstoken? En waarom is uw aangezicht vervallen? Abel doet u geen kwaad en daarom hebt u geen reden kwaad op die jongen te zijn!" sprak de Heere. Maar de satan spoorde hem aan dit boze werk spoedig te gaan verrichten.

Op een dag toen Abel niets kwaads vermoedde, sprak Kaïn op een eenzame plaats met hem en sloeg hem dood. Geen mens zag het, maar de Heere wel. Voor het eerst werd het waar, wat de Heere gesproken had: "Gij zijt stof en gij zult tot stof wederkeren". Nee, voor Abel was sterven niet erg. Hij was de eerste martelaar die de hemel in mocht gaan.

Kaïn durfde niet meer naar huis en vluchtte weg, de wijde wereld in. Maar God achtervolgde hem en sprak: "Waar is Abel, uw broeder? " Brutaal antwoordde hij: "Ben ik mijns broeders hoeder? Moet ik soms voor hem zorgen? " Toen sprak de Heere: "Vervloekt bent u en u zult geen voorspoed in uw verdere leven hebben." O, wat werd Kaïn bang. Klagend riep hij uit: "Mijn misdaad is groter dan dat zij vergeven worde en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan”.

Toen sprak de Heere en zei dat hij wel over de wereld zou moeten zwerven, maar dat niemand hem zou doden. De Heere zou dit verhinderen.

Kaïn ging daarna op een vreemde plaats een stad bouwen. Op die manier probeerde hij wat rust te zoeken, daar hij zich altijd onveilig en rusteloos voelde. Die stad noemde hij "Henoch", naar zijn oudste zoon. Maar zijn hele leven lang heeft zijn geweten hem aangeklaagd en toegeroepen: "moordenaar". Het allerergste was echter, dat hij zich niet tot de Heere bekeerde. Die immers genade bezit voor de grootste der zondaren, zelfs voor moordenaars.

Het waren twee broers: Kaïn en Abel. Wij zouden hebben gedacht, dat ze veel van elkaar zouden houden. Niets was minder waar. Kaïn heeft Abel vervolgd en tenslotte gedood. Waarom deed hij dit? Uiteindelijk was het omdat Abel de Heere vreesde. Deze geschiedenis, zo kort na het paradijs gebeurd, geeft aan dat er op aarde slechts twee groepen mensen zijn.

Er zijn mensen die op de brede weg wandelen en de Heere niet vrezen.

(vervolg blz. 334)

(Vervolg Uit de Bron)

Maar er zijn er ook die op het smalle pad wandelen. Dat zijn de kinderen van God, de gelovigen.

Nu worden Gods kinderen op aarde vaak vervolgd. Dat is zelfs met de Heere Jezus gebeurd. Hij voorspelde: "Zij hebben Mij vervolgd, zij zullen ook u vervolgen”.

Duizenden kinderen des Heeren zijn alle eeuwen door gedood. Zo lijkt satan de grote overwinnaar op aarde te zijn. Toch is dit niet waar. De Heere Jezus is de grote Overwinnaar. Dat zal gezien worden als Hij straks komen zal op de wolken om te oordelen de levenden en de doden. Dan zal Hij alle vijanden van voor Zijn Aangezicht verdrijven en Zijn volk voor eeuwig tot Zich nemen.

Gij zult Uw volk, in bange tegenspoeden, Hoe 't ga, o Heer', bewaren door Uw kracht; Uw arm zal hen in eeuwigheid behoeden; Voor dit verdraaid en wrevelig geslacht.

(Psalm 12 : 7)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2000

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Uit de Bron (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2000

De Wachter Sions | 8 Pagina's