Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Bron (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Bron (5)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De dagen voor de zondvloed

”Toen berouwde het de HEERE, dat Hij de mens op aarde gemaakt had en het smartte Hem aan Zijn hart”.

Genesis 6: 6

Al gauw kwamen er steeds meer mensen op de aarde. Zij leerden allerlei soort van werk doen en vonden nuttige dingen uit. Sommigen leefden van de landbouw en anderen waren reizende schaapherders, die in tenten woonden.

De man die de eerste tenten maakte, heette Jabal. Zijn broer Jubal vond muziekinstrumenten uit, die hij van hout of metaal wist te vervaardigen, terwijl een andere broer, Tubal-Kaïn, knap in het bewerken van koper en ijzer was. Deze begaafde mannen waren kinderen van Lamech, een goddeloze nakomeling van Kaïn. Lamech was de eerste, die tegen het gebod van de Heere in twee vrouwen nam. Bovendien was hij een man, die zich beroemde op eigen kunnen. Al bozer en goddelozer werd het geslacht van Kaïn. Zij dachten niet meer aan de Heere, gingen hun eigen gang en leefden niet naar Gods geboden. In dit zondige geslacht werden zelfs reuzen geboren. Dat waren lange, sterke en vooral goddeloze mannen, die niemand ontzagen en waar iedereen bang voor was. Onder die mensen waren er heel wat "mannen van naam", zoals de Bijbel zegt. Hun namen werden genoemd en geroemd door klein en groot. Het waren volop mensen van deze wereld. Om de dienst des Heeren bekommerden zij zich niet. De Heere kende hen en zag hun boze werken.

Hun namen stonden echter niet in het boek des levens opgeschreven. Gelukkig was er ook in deze tijd "nog een overblijfsel naar de verkiezing der genade". De Heere zorgde, dat er ook mensen waren die Hem vreesden. Toen Abel gedood werd, gaf de Heere een andere zoon aan Adam en Eva die Seth genoemd werd. Een zoon van Seth heette Enos en van hem lezen we in de Bijbel iets bijzonders. In zijn dagen "begon men de Naam des HEEREN aan te roepen". Dat wil zeggen, dat men in de tijd van Enos kerk begon te houden. Terwijl het geslacht van Kaïn bozer en goddelozer werd, kwamen de nakomelingen van Seth bij elkaar om de Heere te dienen. Zij beroemden zich niet op eigen kunnen en op eigen kracht, maar zochten hun sterkte in de Heere. Voor die gelukkige mensen gold het:

Eén dag is in Uw huis mij meer Dan duizend, waar ik U ontbeer; 'k Waar liever in mijns Bondsgods woning Een dorpelwachter, dan gewend Aan d' ijd'le vreugd in 's bozen tent. (Ps. 84: 5b)

Ook Henoch was een godvrezende man. Hij leefde tot Gods eer en waarschuwde de goddeloze mensen en wees hen op de grote dag der dagen, op de oordeelsdag. Dan zal de Heere komen om gericht te oefenen! Misschien zijn de boze mensen toen zo kwaad op hem geworden, dat ze hem hebben willen doden. Maar dat is niet gebeurd, want God zorgde voor Zijn knecht. In de Bijbel lezen we: "Henoch dan wandelde met God en hij was niet meer, want God nam hem weg". Met ziel en lichaam heeft de Heere hem opgenomen in heerlijkheid.

Een andere godvrezende man is Lamech geweest, de zoon van Methusalach die de oudste man geworden is. Hij werd 969 jaar. Deze godvrezende Lamech kreeg een zoon, die hij Noach noemde. Dat deed hij niet zomaar. Door de Heere werd hem bekend gemaakt dat deze Noach een man van grote betekenis worden zou. Ook Noach mocht door genade de Heere vrezen.

Zo waren er in het geslacht van Seth heel wat godvrezende mensen te vinden. Het waren geen "mannen van naam" in de wereld. Maar hun namen stonden opgetekend in het boek des levens. God kende hun namen. Daarom waren zij gelukkig! Op den duur ging er iets verschrikkelijks gebeuren. De satan, die de mens in het Paradijs verleid had, ging nu ook het godvrezende geslacht van Seth verleiden. Door zijn helse list bracht hij deze mensen meer en meer in contact met het goddeloze geslacht van Kaïn. Die twee soorten mensen, de wereldse mensen en de vrome mensen, gingen zich steeds meer met elkaar vermengen. Jongens uit de ene familie trouwden met meisjes uit de andere familie en al gauw werden de vrome mensen van de dienst des Heeren afgetrokken. Zij volgden de raad van de duivel en hun eigen boze hart op en verlieten Gods geboden. Zij verachtten Gods dag, kwamen niet meer naar de kerk en gingen op den duur volop in de wereld op. Al gauw was er geen verschil meer te zien tussen de twee groepen mensen. Uiteindelijk ontstond er één grote groep. Bijna alle mensen hadden zich na verloop van tijd van de Heere en Zijn zalige dienst afgekeerd.

Zo werd de wereld steeds bozer en goddelozer. In die tijd werden de mensen ook honderden jaren oud. De Heere deed dat met het doel, dat zo Zijn Woord kon worden doorverteld. In die tijd was er immers nog geen geschreven Woord des Heeren, maar moest dit doorverteld en overgeleverd worden van vader op zoon. Als de mensen heel oud werden, kon dit zo getrouw mogelijk worden doorgegeven. Maar de goddeloze mensen misbruikten de hun gegeven genadetijd om hun zondige plannen uit te voeren. Hoe lang de mensen in die tijd ook leefden, toch kwam een keer een einde. Daarom lezen we van al die heel oud geworden mensen: "En hij stierf". Toen gingen de kinderen des Heeren naar de hemel, maar de goddelozen werden verwezen naar de eeuwige nacht.

De Heere in de hemel zag, hoe de mensen Hem moedwillig verlieten en de wegen van de zonde bewandelden. Hij Die, toen de mens geschapen was, gesproken had dat het alles zeer goed was, ging nu anders spreken. Toen Hij de zonde van de mensen zag, sprak Hij dat het Hem berouwde, dat Hij de mens gemaakt had. Ja, "het smartte Hem aan Zijn hart", staat er in de Bijbel.

Daarom berouwde het Hem zulke schepselen, die Hem zo vreselijk door hun zonden tergden, geschapen te hebben. Hij is immers de heilige God, Die met de minste zonde niet van doen kan hebben! Daar de Heere de zonden moet straffen, omdat Hij heilig is, zo kondigde Hij ook nu de straf aan. Een vreselijke straf zou er volgen.

(vervolg blz. 350)

(Vervolg Uit de Bron)

Hij besloot alle schepselen van de aarde te verdelgen. Alleen Noach "vond genade in de ogen des HEEREN". Deze godvrezende man kreeg bevel een ark of groot woonschip te bouwen. De romp, die hoog boven het water zou uitsteken, moest vierkant worden opgetrokken, als een huis met verdiepingen. Deze ark moest 140 meter lang, 25 meter breed en 15 meter hoog worden. Deze aparte boot zou straks, als de watervloeden van Gods toorn over de aarde zouden spoelen, de enige schuilplaats voor Noach en zijn gezin zijn. Terwijl Noach en de zijnen aan de ark werkten, heeft hij 120 jaar lang gepreekt en de mensen opgeroepen zich tot de Heere te bekeren. Daarom wordt Noach in de Bijbel de "prediker der gerechtigheid" genoemd.

Voor de zondvloed kwam, heeft de Heere veel van Zijn kinderen opgenomen in heerlijkheid. De stokoude Methusalach moet vlak voor de zondvloed gestorven zijn. Het is Gods gewone manier van doen Zijn kinderen op te nemen in heerlijkheid, voor er grote rampen komen. Daarom lezen we in de Bijbel: "De rechtvaardige komt om en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad”.

O nee, de goddeloze mensen letten er helemaal niet op, dat die godvrezende mensen voor het kwaad werden weggenomen.

Ook waren ze zo goddeloos, dat de woorden van Noach, de dienstknecht des Heeren, niet geloofd werden. Ze lieten hem praten en hij heeft moeten klagen: "Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wie is de arm des HEEREN geopenbaard? ”

Zo leefden zij onbezorgd verder, alsof er geen dood en oordeel aanstaande waren. Maar de dag des Heeren naderde:

Maar wil dit volk niet bukken Voor God, 't wordt ras verneêrd; 't Raakt t' onder door verdrukken; Het wordt van 't kwaad verteerd. (Ps. 107:20)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 2000

De Wachter Sions | 1 Pagina's

Uit de Bron (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 2000

De Wachter Sions | 1 Pagina's