Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Eron (52)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Eron (52)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De instelling van het pascha

”Het is des HEERENpascha.”

(Ex. 12:11)

De Heere had tot Mozes gezegd: "Nog een plaag zal over Egypte komen. Dan zal Farao u laten gaan. Bereid het volk er op voor, dat ze zich gereed houden om te vertrekken.”

Het hele Israëlietische volk maakte zich nu klaar voor de reis. Nauwkeurig gaven Mozes en Aaron door wat de Heere tot hen sprak. Alles verliep heel ordelijk.

De grote dag van de verlossing naderde. Er stond iets geweldigs te gebeuren.

Op Gods bevel moest iedere huisvader in het land Gosen, vier dagen voor de veertiende van deze maand Abib, een lam afzonderen. De Heere had gesproken: "Gij zult een volkomen lam hebben, een manneken, een jaar oud; van de schapen of van de geitebokken zult gij het nemen."

Daarna moest het op de veertiende dag tussen drie en zes uur in de namiddag geslacht worden. Ten slotte moest het in zijn geheel aan het spit gebraden worden, zodat geen been ervan gebroken werd. Was dit gebraden lam te veel voor een gezin, dan moest het met de buren gedeeld worden.

Het bloed van het lam moest op uitdrukkelijk bevel van de Heere door de huisvader met een bosje hysop of kruiden aan de beide zijposten en de bovendorpel van de deur van het huis waar de maaltijd zou plaatsvinden, gestreken worden.

Vreselijk zouden de gevolgen zijn, als er geen bloed aan de beide zijposten en de bovendorpel zou zitten. De Heere had gezegd: "En dat bloed zal ulieden tot een teken zijn aan de huizen waarin gij zijt; wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan; en er zal geen plaag onder ulieden ten verderve zijn, wanneer Ik Egypte slaan zal.”

Zonder bloed zouden ook de Israëlieten omkomen. Maar waarom moest dit van de Heere? Hij had toch steeds bij de plagen voor Zijn volk een uitzondering gemaakt! Zelfs in de laatste plaag van de dikke duisternis was het licht in de woningen van de Israëlieten geweest. Zo zou de Heere toch ook nu een uitzondering hebben kunnen maken?

De Heere wilde hierdoor Zijn volk leren, dat het alleen van de dood gered kon worden door bloed. Al waren de Israëlieten Gods volk en al was dit volk besneden, zo was dit volk van nature net zo zondig en schuldig als de Egyptenaars. Alleen het bloed van het paaslam kon dit schuldige volk van de dood redden.

Dit paaslam wees naar de Heere Jezus heen. Die straks Zijn bloed voor Zijn kinderen storten zou. Door dat bloed zouden ze het eeuwige leven ontvangen!

Dat dit paaslam op de Heere Jezus wees, bleek ook wel uit het feit, dat er geen been van gebroken mocht worden. Toen later de Heere Jezus tussen drie en zes uur aan het kruishout stierf, werd ook geen been van Hem gebroken.

Hoe duidelijk beeldde dit paaslam het lijden en sterven van de Heere Jezus, het Lam Gods, af

Vraag veel aan de Heere of je door genade de Heere Jezus, het geslachte Paaslam, mag leren kennen. In de Bijbel waarschuwt de Heere: "Wie de Heere Jezus niet liefheeft, zij een vervloeking. Maranatha!" Maranatha wil zeggen: de Heere komt! Hij komt op de laatste dag om te oordelen, zoals Hij ook met Zijn oordelen tot Farao en de Egyptenaars kwam.

Behalve het paaslam, moesten er ook ongerezen of ongezuurde koeken gemaakt worden. Deze koeken werden gemaakt van deeg waarin geen gist zat. Daardoor bleven ze lang goed en konden ze vlug klaargemaakt worden. Ieder hield een voorraad van dit deeg klaar om op reis mee te nemen, want zeven dagen lang moesten deze koeken gegeten worden.

Deze ongezuurde koeken moesten met het paaslam gegeten worden en wezen erop hoe het vertrek uit Egypte met haast zou gaan gebeuren. Er zou geen tijd zijn om de broden te kunnen laten gisten door het zuurdeeg.

Verder moest in die paasnacht ook bittere saus gebruikt worden. Die bittere saus moest een blijvende herinnering aan het bittere lijden in Egypte zijn. Duidelijk klonk het bevel van de Heere tot Mozes en Aaron: "En zij zullen het vlees eten in denzelven nacht, aan het vuur gebraden, met ongezuurde broden; zij zullen het met bittere saus eten.”

Dat het volk met haast moest eten, bleek niet alleen uit het eten van de ongezuurde koeken, maar ook uit het bevel des Heeren, dat zij staande het paasmaal zouden gebruiken. De Heere had geboden: "Aldus nu zult gij het eten: uw lendenen zullen opgeschort zijn, uw schoenen aan uw voeten en uw staf in uw hand; en gij zult het met haast eten; het is des HEE­ REN pascha."

Zo stelde de Heere in deze gedenkwaardige nacht het pascha in. Dit feest moest door de Israëlieten en hun kinderen later telkens gehouden worden. Nadrukkelijk had Mozes geboden: "Onderhoudt dan deze zaak tot een inzetting voor u en voor uw kinderen tot in eeuwigheid. En het zal geschieden als gij in dat land komt, dat u de HEERE geven zal, gelijk Hij gesproken heeft, zo zult gij dezen dienst onderhouden. En het zal geschieden wanneer uw kinderen tot u zullen zeggen: Wat hebt gij daar voor een dienst? Zo zult gij zeggen: Dit is den HEERE een paasoffer. Die voor de huizen der kinderen Israels voorbijging in Egypte, toen Hij de Egyptenaars sloeg en onze huizen bevrijdde.”

Want dit is 't bevel Van de HEER' der heren Aan Zijn Israël; Dit is 't hoog gebod, 't Recht van Jakobs God, dat wij billijk eren. (Ps. 81:4)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2002

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Uit de Eron (52)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2002

De Wachter Sions | 8 Pagina's