Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ware geluk is in Christus, de Wijsheid te vinden (9)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ware geluk is in Christus, de Wijsheid te vinden (9)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

meditatie

Welgelukzalig is de mens die wijsheid vindt. Spr. 3:13a

Geliefde lezer,

Het ware geluk en zaligheid is nergens anders te vinden dan in die dierbare Borg en Middelaar, de Heere Jezus Christus. Indien u nog geheel vreemdeling bent van deze Middelaar, dan wensen we van harte dat de Heere de overdenking over genoemde tekst als een net wil gebruiken om u te vangen en tot Christus te brengen. Of als een koord der liefde in Zijn hand om u tot Hem te brengen, zodat u uw hart niet langer aan de wereld kunt geven, noch uw geluk zoeken in uw godsdienst en eigengerechtigheid. We willen u verzekeren dat indien u een glimp zou mogen zien van Christus' schoonheid, dierbaarheid en beminnelijkheid, u met ons zou instemmen dat het ware geluk alleen in Hem te vinden is! Och, dat we Hem u mochten voorstellen zoals Hij is, maar, helaas, we voelen ons grote gebrek in deze. Een ieder die Christus als de opperste Wijsheid blijft verachten, is een grote dwaas, en zal zijn dwaasheid eeuwig moeten erkennen als hij zo sterft.

In de achterliggende weken hebben we overdacht, hoe de Heere in Zijn oneindige wijsheid middelen heeft gegeven om dwaze zondaren wijs en arme bankroetiers welgelukzalig te maken in Christus. Reeds hebben we stil gestaan bij de van God gegeven middelen als Zijn Woord, het ware gebed, en het sacrament van het Heilig Avondmaal. Thans willen we met Christus' hulp onze meditatie over bovengenoemde tekst afsluiten, met te overdenken hoe de Heere het sacrament van de Heilige Doop gegeven heeft om het geloof van Zijn volk te versterken, zodat zij daarin Christus als de Wijsheid mogen vmden. Wat de Heere aan Zijn Kerk heeft gegeven tot versterking van hun geloof, zal door satan altijd worden tegengestaan. Die helse kwelgeest zal niet ophouden om met rook uit de afgrond, het rechte zicht op de leer van de Heilige Doop te belemmeren en de zielen van Gods volk te benauwen. We voelen ons thans niet geroepen om de uitwerking van het helse werk van satan te onderzoeken, maar willen ons beperken tot het geschonken middel, om door het geloof Christus als de opperste Wijsheid te mogen vinden.

Zoals we weten, is de Doop het sacrament van inlijving en moet deze daarom aan de kinderen van christenouders bediend worden. Niet dat de Heere daarmee verzegelt dat elk gedoopt kind verkoren is, noch dat Hij aan elk kind het zaligmakend geloof belooft. Laten we toch vasthouden dat de Heere tijdens de bediening van de Heilige Doop verzegelt dat al degenen die in Christus, het Hoofd der genade begrepen zijn, door God op Zijn tijd zullen worden toegebracht. Dat zijn dus degenen, die geschreven staan in het Boek des levens des Lams. De Heilige Doop is dan ook een teken en zegel van het verbond der genade, waarin de getrouwe Verbondsgod verzegelt de Zijnen zeker te zullen toebrengen tot de gemeente die zalig wordt. Gods beloften zullen zeker haar vervulling verkrijgen, zodat de laatste der uitverkorenen zal worden toegebracht. Degenen die beweren dat de schenking van de belofte algemeen is aan al de gedoopte kinderen, omdat zij reeds verbondskinderen zijn, zijn in strijd met Gods Woord. Alle gedoopte kinderen hebben geen geheiligd recht van toegang tot de verbondsgoederen, en we mogen daarom niet stellen dat elk gedoopte mag pleiten op de geschonken belofte. Tijdens elke doopsbediening belooft de Heere Zijn Kerk bijeen te zullen vergaderen door Zijn Woord en Geest! Welk een rijke prediking gaat er dan toch uit van de Heilige Doop. Door middel van dit sacrament wil de Heilige Geest Zich bedienen om de harten van Zijn arm, zuchtend volk te versterken. Zijn dierbaar Woord heeft Hij als middel gegeven om het ware geloof te werken en te versterken, en de sacramenten om dit geloof te versterken. Laat Gods volk maar getuigen, hoe de Heere dit heilig sacrament tot versterking van hun ziel heeft willen gebruiken. Door Gods Geest hebben zij ingeleefd, dat zij zelf hun zonde en onreinheid niet konden afwassen. Ja, dat zij voorwerpen waren van Gods heilige en ondeelbare toorn reeds vanaf het uur van hun ontvangenis, zodat zij verdoemelijk werden voor God. Hoe diep mochten zij voor de Heere buigen en Zijn recht toevallen, maar ook hoe onbegrijpelijk werd het voor hen, toen de Heere hen de bloedfontein van Christus ontdekte, waardoor zij gewassen en gereinigd konden worden. Door geloofsoefening mochten zij verzekering van deze reiniging in hun ziel verkrijgen, en werd Christus' bloed en gerechtigheid alles voor hen. Zie, dit wordt nu duidelijk afgebeeld in het sacrament van de Heilige Doop, gelijk het water de onzuiverheid van het lichaam wegneemt, zo reinigt het bloed van Christus hen van alle zonden.

O, dat wij de doop met een gelovig oog mochten bezien, we zouden iets van de Goddelijke wijsheid en de oneindige rijke betekenis van Christus' bloed en Geest ontdekt krijgen, en onze tekstwoorden verstaan: Welgelukzalig is de mens die wijsheid vindt. Vanuit de volheid van hun gemoed hebben zij uitgeroepen: "O dat dierbare bloed, dat reinigende bloed, dat zielzuiverende bloed, dat toornuitblussende bloed, dat vredemakende bloed." Echter kan Gods volk veel gezien hebben in Christus' bloedfontein, en dat zij later toch pijnlijk inleven de toepassing ervan te moeten missen. De Heere legt de breuk meer en meer bloot, en laat zien dat zij voor God niet kunnen bestaan. Met al de nuttige onderwijzingen en dierbare gemeenschapsoefeningen met de Heere komen zij weer opnieuw in de dood terecht. Hebben zij tijden gekend dat zij dachten niet ver van de hemel te zijn, daarna kunnen tijden aanbreken dat zij niet anders denken dan zich bedrogen te hebben. Zij voelen hun boos bestaan nog meer dan voorheen, en leven de kloof tussen de Heere en hun ziel pijnlijk in. Zij voelen zich diep ongelukkig, en denken als een dwaas om te komen. Zie, de wijsheid Gods heeft er voor gezorgd dat zulke bestreden zielen versterkt zullen worden in Zijn Bedehuis, tijdens de bediening van Zijn Woord en Sacramenten. Wanneer dan de Heilige Doop wordt bediend, en zij hun vuile en onreine ziel zien, dan roepen zij om ontferming en genade. Als het de Heere dan behaagt hun een oog des geloofs te geven, en zij Christus' bloed-

meditatie vervolg

fontein mogen zien, dan wordt het zichtbaar onderwijs geheiUgd aan hun ziel, en wordt het voor hun een pand dat hen verzekert van de vergeving der zonden en het eeuwige leven.

Mag Gods bekommerd volk dan hier ook staat op maken? Ja, omdat de Heere hen in de Doop verzekert, dat zij van Hem vergeving der zonden uit genade hebben om des bloeds van Christus' wil! In zoverre zij deze weldaad van de vergeving der zonde met een gelovig hart aannemen, mogen zij het nut ervan ontvangen, en verstaan zij wat de dichter ervan zingt:

Een stroom van ongerechtigheden Had d' overhand op mij; Maar ons weerspannig overtreden Verzoent en zuivert Gij.

Vervolgens om door genade de inhoud van de doopsformule te leren: Ik doop u in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes! Om dan de Drie-enige Verbondsgod nodig te hebben. Die hun van Zijn trouw voor het nageslacht verzekerd heeft, want: Zijn trouw en waarheid houdt haar kracht, tot in het laatste nageslacht.

Ten slotte, om geen rust te hebben, voordat zij de drie Goddelijke Personen persoonlijk tot zaligheid mogen kennen. Ja, dat God om Christus' wil mijn God en mijn Vader zij; Christus mijn Zaligmaker en mijn Verlosser zij; en dat de Heilige Geest mij verzekert in mij te wonen, mij Christus' gerechtigheid toepast, en mij leidt en vernieuwt, totdat ik eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zal gesteld worden. Zie, dan zijn we volkomen welgelukzalig, en geldt het: Welgelukzalig is de mens die bij de opperste Wijsheid eeuwig mag wonen, gewassen door Zijn dierbaar bloed! Onze oprechte verzuchting mocht maar zijn:

Wil Gij mij gunst bewijzen, En wassen in Uw bloed. Ik zal U eeuwig prijzen, Als ik U daar ontmoet.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2002

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Het ware geluk is in Christus, de Wijsheid te vinden (9)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2002

De Wachter Sions | 8 Pagina's