Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gedurig vragen en zoeken naar Christus’ sterkte (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gedurig vragen en zoeken naar Christus’ sterkte (1)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

meditatie

Vraagt naar den HEERE en Zijn sterkte, zoekt Zijn aangezicht geduriglijk. Ps. 105:4

Geliefde lezer,

Nu wij een nieuw jaar zijn ingegaan, is het noodzakelijk om naar de HEERE en Zijn sterkte te vragen en om Zijn aangezicht geduriglijk te zoeken. Deze oproep is voor alle tijden en eeuwen van grote waarde geweest, en daarom ook voor de tijd waarin wij en onze kinderen leven. Donkere wolken van Gods oordelen pakken zich samen! Wanneer er in de natuur donkere wolken komen, verwacht men zwaar weer. Zo is het ook wanneer de wolken van Gods oordelen dreigend aankomen, dan kan het niet anders of de uitwerking zal vreselijk wezen. Laten we bedenken dat wij en onze kinderen als op de woeste en onstuimige zee van het leven verkeren, en door de storm van Gods oordelen worden voortgedreven en te pletter zullen slaan tegen de rotsen, tenzij de Heere ons bijtijds tot inkeer brengt en een plaats geeft in Christus, de Ark der behoudenis. Denk niet dat we hierover te negatief schrijven. Hoe duidehjk kunnen we Gods ongenoegen waarnemen, daar alles zich opmaakt om met de Heere en Zijn Woord af te rekenen. We zijn bevreesd als we zien op de droevige omstandigheden in wereld en kerk. Moord, doodslag, onrecht en ontrouw wordt allerwegen waargenomen, omdat er bijna geen slaafse vreze meer wordt gevonden. De profeet Micha klaagde reeds in zijn tijd dat de goedertierene is vergaan uit het land en er is niemand oprecht onder de mensen (Micha 7:2).

Alles maakt zich rijp voor het aanstaande oordeel, en de mens gelooft niet dat een alwetend God alles gadeslaat. Wat een dreiging gaat er niet uit van terroristische groeperingen, die de gehele wereld in de ban neemt. Hoe droevig is het ook op godsdienstig gebied gesteld. De paus weet het antwoord op de vraag waarom God vertoornd is, en wel omdat de mensheid hem 'de rots van behoud' negeert. Wat een snoeverij en hoogmoedige zelfverheffing! De moderne godsdienst zoekt naar vernieuwingen. Er zijn er die naar verandering van kerkorde staan, anderen naar een herziene Statenvertaling, weer anderen zoeken eenheid om samen op weg te gaan ten koste van Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Omdat het geestelijk leven gaat ontbreken, zoekt men die leegte op te vullen met allerlei nieuwigheden en veranderingen. De vrucht echter zal laten zien, dat het alles uit verkeerde beginselen voortkomt.

Wat vindt er ook niet plaats onder degenen die leven onder de zuivere bediening van Gods Woord! Helaas moeten we zeggen, dat de goddeloze praktijken ook onder ons worden gevonden. Steeds vaker horen we van echtscheidingen, ontwrichte huwelijken, incest en andere gruwelen. Anderen zoeken rust in hun vroomheid en godsdienstigheid en beroemen zich op het hebben van de aloude beproefde waarheid. Helaas, ook Gods volk is zo ver van de plaats, zodat het ware leven als onder de as ligt. Zij hebben het land ook geen behoudenis aangebracht, en zijn mede oorzaak van het diep verval. En hoe staat het persoonlijk met ons? Hebben wij Gods eer gezocht en bedoeld?

Het is jaren geleden, dat de Heere ons bepaalde bij de oordelen die zeker niet uit kunnen blijven over land en kerk, en dat we toen niet alleen op de dreiging maar ook op de uitvoering ervan gewezen werden. Het is de Heere bekend hoe we daar onder waren, en dat ons lichaam er door verzwakt was. De Heere stelde ons toen de volgende vraag, die zo indringend en persoonlijk was, dat we deze nooit vergeten zijn. Het was de tekst uit Jeremia 5:31: en schrikkelijke en afschuwelijke zaak geschiedt er in het land: e profeten profeteren valselijk en de priesters heersen door hun handen, en Mijn volk heeft het gaarne alzo; maar wat zult gij ten einde van dien maken?

Wanneer men doorgaat in het bewandelen van zondige wegen, dan mogen we wel bedenken dat die leiden zullen tot de uiterste verwoesting. In deze vreselijke tijd vinden we ook godsdienstige wónderbomen op betoverde grond, die net als de wonderboom bij Jona in één nacht gegroeid zijn. Zij kunnen de grootste zaken bespreken, en zijn in eigen ogen hoogverlichte christenen. Doch wij vrezen dat zij vreemdelingen zijn van de ware Godskennis en zelfkennis als vrucht van het zaligmakend werk van Gods Geest, en dientengevolge hebben zij ook geen rechte kennis van Christus. Vervolgens zijn er weer anderen, die zich rekenen bij Gods volk, omdat zij wel eens het een en ander hebben ondervonden. Zij uiten hun ongenoegen over die prediking die wijst op de noodzakelijke afsnijding van alles buiten Christus, en oordelen dat op deze wijze de 'lammetjes' geen voedsel krijgen.

We kunnen zo begrijpen dat ds. Th. van der Groe niets moest hebben van gevoelswerkzaamheden buiten Christus en buiten het ware geloof om. Daarom heeft hij in zijn geschriften ook zo gewaarschuwd tegen de zogenaamde gevoelsgodsdienst, die de grond van hun zaligheid buiten Christus zoeken. Wellicht zullen anderen oordelen dat we dit vanuit de hoogte schrijven, maar het is de Heere bekend, dat we ons boven niemand kunnen verheffen, omdat wij zelf ook zulk een boos hart omdragen. Echter is het ons wel tot grote smart dat bovenstaande het gevolg is van het prijsgeven van het erfgoed van onze vaderen en van het verlaten van Gods Woord. U zult zeggen wat ons antwoord dan is op de vraag hoe wij onder de Heere kunnen komen, nu we aan het begin van het jaar 2003 staan. Wel, we willen u een bijbels antwoord geven. Immers, onze tekst geeft het volgende te kennen: Vraagt naar den HEERE en Zijn sterkte, zoekt Zijn aangezicht geduriglijk. Het is de Heere Zelf, Die ons opwekt om sterkte af te smeken door geloof en gebed. Eerst roept Hij op om naar Zijn sterkte te vragen, en vervolgens om Zijn aangezicht te zoeken, want geloofskracht alleen drijft een ziel tot Hem uit om Zijn aangezicht te zoeken. We kunnen de Heere zo aan de plaats laten, en hebben geen behoefte aan Zijn gemeenschap, gunst en goedertierenheid. Zolang onze sterkte niet is vergaan, hebben we de sterkte van de Heere niet nodig, noch behoefte aan Zijn vriendelijk aangezicht. Onze tekstwoorden die we met de hulp des Heeren hopen te overdenken, bevatten zulk een rijke inhoud. Doch deze inhoud krijgt alleen waarde voor ons in een weg van ontkrachting en ontgronding.

meditatie vervdg

Zoals we weten, is David de dichter van deze psalm. David heeft deze psalm - ook wel de psalm van dankzegging genoemd - door Gods Geest gedicht. David heeft vele psalmen gedicht, zelfs toen hij nog geen koning was en voor koning Saul moest vluchten. Hij heeft deze psalmen een tijd lang in eigen bezit gehouden. Doch deze Psalm 105 en haar eerste vijftien verzen is de eerste psalm geweest die hij aan de opperzangmeester Asaf gaf ten nutte van het volk, alsook ten nutte van de kerk van alle tijden en eeuwen. Is Psalm 105 de eerste psalm geweest die hij heeft laten zingen in de tabernakel?

Ja, want in 1 Kron. 16:7 lezen we: e dienzelven dage gaf David ten eerste dezen psalm, om den HEERE te loven, door den dienst van Asaf en zijn broederen. Deze eerste psalm werd door Asaf gezongen toen de priesters de ark uit het huis van Obed-Edom hadden genomen, en deze dragende op hun schouders weer hadden teruggebracht. David liet de ark in een tent zetten, en offerde brandoffers en dankoffers voor het aangezicht des Heeren. Vervolgens gaf David aan een ieder een bol broods, een stuk vlees en een fles wijn, en zegende het gehele volk in de Naam des Heeren. Wat was David toen toch op zijn plaats! Hij betoonde niet alleen zijn dankbaarheid door milddadig te zijn, maar ook door het volk de Heere op te dragen en Zijn zegen toe te wensen. Zo willen we ook onze lezers het goede des Heeren toewensen, nu wij aan het begin staan van een nieuwjaar.

Gelijk David het eerste gedeelte van Psalm 105 als eerste psalm aan Asaf en de Levieten gaf om die voor het volk te zingen, zo willen wij in dit nieuwe jaar de eerste meditatie van onze hand over de volgende tekst onder uw aandacht brengen: Vraagt naar den HEERE en Zijn sterkte, zoekt Zijn aangezicht geduriglijk. Zie, we hadden gedacht om jong en oud te wijzen op de beste raad die wij u kunnen geven in deze donkere tijd, en in alle verdriet, kruis en druk. Tevens om Gods volk op te wekken om door geloof en gebed de toevlucht te nemen tot Christus, de Ark van uw sterkte en de Ark van uw behoudenis.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 2003

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Het gedurig vragen en zoeken naar Christus’ sterkte (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 2003

De Wachter Sions | 8 Pagina's